کنترل پنل هاست

کنترل پنل هاست چیست؟

به صورت پیش فرض اکثر سرورهای لینوکس بر پایه شل میباشند. یعنی تمامی امورات و تنظیمات بایستی از طریق یکسری دستورات و توسط محیط خطی انجام شود که دسترسی به آن نیازمند ایجاد سطح دسترسی مناسب میباشد. همه این موارد باعث میگردد که اولا کاربری که قصد استفاده از هاستینگ به عنوان مبتدی را دارد درصورت عدم آشنایی با دستورات سروری نتواند استفاده کند. کنترل پنل ها بدین منظور ایجاد شده اند تا کاربران به راحتی بتوانند تمام کارهای خود را از طریق واسط کاربری گرافیکی کنترل پنل ها انجام دهند.

با استفاده از کنترل پنل های هاست، شما قادر خواهید بود به راحتی موارد زیر را کنترل کنید:

فایل های هاست خود را مدیریت کنید

 ایمیل جدید ایجاد کنید

به ایمیل های خود دسترسی پیدا کنید

پرمیشن های مناسب برای دسترسی به فایل ها و فولدر ها بدهید

به کاربران خود دسترسی FTP دهید

گواهینامه های امنیتی روی هاست خود نصب کنید

دامنه های اضافی را روی هاست مدیریت کنید.

دیتابیس ایجاد کنید و برای دسترسی به آن کاربر ایجاد و مدیریت کنید.

بک آپ گیری از محتویات هاست خود انجام دهید.

و بسیاری از کارهای مدیریتی دیگر که به راحتی بدون نیاز به دانش فنی قادر هستید توسط کنترل پنل هاست آنها را مدیریت کنید.

کنترل پنل های سرور های لینوکسی به چند دسته تقسیم میگردند. دسته اول و محبوب با لایسنس پولی میباشد که بدلیل امکانات فراوان و بروز رسانی های متعدد و پشتیبانی بسیار قوی کاربران بسیاری دارد. دسته دوم نیز که محبوبیت خوبی دارد کنترل پنل های اوپن سورس میباشد که کاربران قادر هستند به سورس آنها دسترسی  و با توجه به نیاز خود آنها را تغییر و استفاده کنند. دسته سومی از کنترل پنلهای رایگان وجود دارد که هدف آنها صرف تبلیغات و کسب در آمد از لایسنس های رایگان میباشد که محبوبیت زیادی در میان کاربران ندارند.

در دسته اول کنترل پنل های لایسنس دار امکانات بسیار زیادی در اختیار شما قرار دارد. نصب تنها با یک کلیک(اصطلاح نصب سریع با اجرای یک دستور تک خطی)، پشتیبانی رفع مشکلات، امکانات بسیار فروان ، پلاگین های زیاد و …. باعث شده است کاربران ترجیح دهند  از این کنترل پنل ها استفاده کنند. برخی از کنترل پنل های محبوب لایسنس دار لینوکسی عبارتند از :

سی پنل

کنترل پنل سی پنل را میتوان بدون اغراق محبوبترین کنترل پنل برای هاستینگ های لینوکسی از دید کاربران دید. این کنترل پنل در عین حال که از قدرت و امکانات بسیاری بالایی برخوردار هست، از محیط واسط بسیار زیبا و جذابی استفاده میکند که حتی کاربران مبتدی در اولین استفاده قادر هستند با کمی بالا پایین کردن صفحات از امکانات اولیه آن به راحتی استفاده کنند.

در سی پنل شما قادر هستید به راحتی تنظیمات ظاهری سی پنل ، پسورد ورود به هاست، مدیریت ایمیل ها و فوروارد آنها را مدیریت کنید. فایل های سایت خود به راحتی تمام معنی مدیریت کنید، فایل جدید آپلود کنید، از ویرایشگر بسیار قدرتمند سی پنل جهت ویرایش فایل های خود استفاده کنید، تنظیمات امنیتی سایت خود را به راحتی 1 کلیک انجام دهید، دامنه های خود را به سایت خود اضافه و یا کنترل کنید. از نرم افزاری های نصب شده و یا کمکی برای راه اندازی سایت استفاده کنید و لاگ و گزارش های کلی را بررسی کنید. البته این موارد بخشی از امکانات سی پنل میباشد و شما در سی پنل برای تمامی امورات سایت و هاست خود امکانات در اختیار دارید، البته در صورتی که توسط مدیر سرور دسترسی به آنها محدود نشده باشد. در سی پنل مدیر سرور به راحتی میتوانید دسترسی به قسمت های مخلتف را برای همه کاربران یا بخشی از کاربران یا گروهی از پلن های هاست محدود کند.

البته نباید بزگترین ایراد این کنترل پنل محبوب را فراموش کرد. سی پنل استفاده از این کنترل پنل را برای کاربران ایرانی تحریم نموده است و شما به راحتی امکان استفاده روی سرورهای ایران را ندارید و بایستی با ترفند های مختلف روی سرور های ایران سی پنل راه اندازی کنید.

دایرکت ادمین

این کنترل پنل با توجه به هزینه ارزان، محبوبیت بسیار زیادی در میان کاربران و شرکت های ایرانی دارد. اولین علت این محبوبیت عدم مشکل تحریم در سرور ایران میباشد. یعنی شما بدون نگرانی از وجود تحریم ها میتوانید از این کنترل پنل محبوب استفاده کند. همچنین قیمت لایسنس های شناور برای نمایندگان و وجود لایسنس های مادم العمر از علت های اصلی محبوبیت این کنترل پنل در میان شرکت های ایران میباشد.

کنترل پنل دایرکت ادمین در ظاهر همانند سی پنل  دارای اینترفیس بسیار حرفه ای  و کاربر پسند نمیباشد ولی از هسته ای قدرتمند بهره میبرد که کاربران حرفه ای به راحتی میتوانند کانفیگ های دلخواه و حرفه ای را بدون هیج کانفیلیکتی روی سرور انجام دهند. امکاناتی که در این کنترل پنل وجود دارد همانند سی پنل میباشد و تفاوت بسیار زیادی ندارد. عمده تفاوت کاربردی آن امکان تعویض نام دامنه توسط خود کاربر میباشد. البته فایل منیجر و کلا همه امکانات این کنترل پنل همانند سی پنل راحت و به اصطلاح User Friendly  نمیباشد که ظاهرا در نسخه های جدید قصد ارائه اینترفیس قدرتمند را نیز در برنامه قرار داده است.

پلسک

این کنترل پنل به لحاظ قیمت و امکانات تفاوتی با کنترل پنل سی پنل ندارد و ظاهرا کاربری آن نیز بسیار زیبا و راحت میباشد. در کنترل پنل پلسک نیز همانند دایرکت ادمین مشکل تحریم وجود ندارد و شما به راحتی میتوانید از آن روی حتی سرور های ایران نیز استفاده کنید.

کنترل پنل پلسک را هم میتوان گفت از سی پنل بهتر هست و هم میتوان گفت ضعیف! امکانات و پلاگین هایی که این کنترل پنل با سرعت بالا اضافه میکند واقعا تحسین بر انگیز است. همانند ارائه NodeJS ، پلاگین های Docker و GIT و بسیاری پلاگین های کاربردی ویژه توسعه دهندگان در این کنترل پنل به سرعت توسعه داده میشود که این باعث میگردد بسیاری از کاربران پلسک لینوکس را انتخاب کنند. البته پلسک نسخه ویندوزی نیز دارد که واقعا کنترل پنل بسیار حرفه ای و بدون نقص برای هاست ویندوز میباشد.

پلاگین های عمومی کم، برای این کنترل پنل باعث شده است همانند سی پنل و دایرکت ادمین محبوبیت بالایی نداشته باشد.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی