ثبت دامنه .org + اطلاعات کامل درباره پسوند دات اورگ

org یک پسوند دامنه سطح بالا gTLD)) قابل ثبت است و مخفف کلمه organization می‌باشد که این پسوند مناسب سازمان‌ها است. پسوند دامنه .org یکی از پسوند‌های اصلی است که در سال 1985 به وجود آمد و از سال 2003 به بعد  توسط اداره Public Interest Registry اداره می­شود.

این دامنه در ابتدا برای اشخاص حقوقی در نظر گرفته شده بود، اما این محدودیت بعد از مدتی اعمال نشد و برداشته شد. در حال حاضر معمولا این دامنه توسط مدارس، پروژه­های متن باز (open-source) و انجمن­ها و اجتماعات، همچنین توسط برخی نهادهای انتفاعی مورد استفاده قرار می­گیرد. تعداد دامنه­های ثبت شده پسوند org در دهه 1990 کمتر از یک میلیون بود و از ژوئن 2013 به ده میلیون افزایش یافت.

تاریخچه دامنه .ORG

دامنه “org.” یکی از دامنه­های اصلی سطح بالا است که با com ، us ، edu ، gov ، mil و net در ژانویه 1985 تاسیس شد. این پسوند در ابتدا برای سازمان­های غیرانتفاعی یا شخصیت­های غیر‌تجاری در نظر گرفته شده بود که سایر gTLD ها  شرایط و خواسته­های آن­ها را برآورده نمی کرد. شرکت MITER اولین گروهی بود که دامنه org را با نام mitre.org در ژوئیه 1985 به ثبت رساند. این TLD از اول ژانویه 2003 توسط سازمان ثبت منافع عمومی اداره شد، که این وظیفه را از خدمات ثبت جهانی VeriSign بر عهده گرفت.

ثبت دامنه .ORG

ثبت‌نام زیر دامنه‌های این پسوند از طریق ثبت‌کنندگان معتبر سراسر جهان انجام می­شود. هر کسی می­تواند دامنه سطح دوم را در محدوده org، بدون محدودیت ثبت کند. در بعضی موارد، برای بعضی سایت­های تجاری مانند craigslist.org از زیر دامنه­ها نیز استفاده می شود.

مطابق گزارش ICANN (نام دامنه)، ترکیب TLD ها متنوع است، که شامل مؤسسات فرهنگی­، انجمن­ها، تیم­های ورزشی، سازمان­های مذهبی و مدنی­، پروژه­های نرم افزار متن باز، مدارس، ابتکارات زیست محیطی، سازمان­های اجتماعی، سازمان­های بهداشتی، خدمات حقوقی و همچنین باشگاه­ها و گروه­های داوطلب جامعه می­شود. در بعضی موارد، زیر دامنه­ها برای مدیریت بحران نیز ایجاد شده­اند.

اگرچه سازمان­ها در هر جای دنیا ممکن است دامنه­های فرعی را ثبت کنند، بسیاری از کشورها، از جمله استرالیا (au)، کانادا (ca)، ژاپن (jp)، آرژانتین (ar)، بولیوی (Bo)، اروگوئه (uy)، ترکیه (TR)، سومالی (so)، سیرالئون (sl)، روسیه (ru)، بنگلادش (bd)، هند (in) و انگلیس (UK)، دامنه سطح دوم را با هدف مشابه تحت ccTLD خود تأسیس کرده اند. چنین دامنه­های سطح دوم معمولاً org یا or نامگذاری می­شوند.

در سال 2009، برای دامنه org بیش از 8 میلیون نام دامنه ثبت شده بود. 8.8 میلیون در سال 2010 و 9.6 میلیون در سال 2011. اداره ثبت منافع عمومی دامنه، ده میلیون دامنه .org را در ژوئن 2012 ثبت کرد وزمانی که 9.5 میلیون دامنه org در دسامبر 2011 ثبت شد، .org سومین دامنه بزرگ سطح بالا عمومی (gTLD) شد.

نام­‌های دامنه بین المللی .orh

ثبت دامنه org. امکان ثبت نام دامنه بین المللی (IDN) به عنوان دامنه­های سطح دوم را فراهم می­کند. برای IDN آلمانی، دانمارکی، مجارستانی، ایسلندی، کره­ای، لتونی، لیتوانیایی، لهستانی و سوئدی، این امر از سال 2005 امکان پذیر شد. همچنین ثبت نام IDN اسپانیایی از سال 2007 امکان پذیر شد.

امنیت نام دامنه .org

در تاریخ 2 ژوئن 2009، Public Interest Registry اعلام كرد؛ دامنه org اولین دامنه عمومی سطح بالا و بزرگترین ثبت کننده است که DNS خود را با پسوندهای امنیت سیستم دامنه (DNSSEC) امضا کرده است. این امر امکان تأیید صحت مبدأ داده­های DNS را با سازگاری DNS مشتریان تأیید می­کند. از 23 ژوئن 2010، DNSSEC برای دامنه­های سطح دوم فعال شد، که با 13 ثبت کننده شروع می­شود.

نحوه ثبت دامنه با پسوند .ORG

برای ثبت دامنه با پسوند .org کافیست به صفحه ثبت دامنه شرکت فراسو مراجعه کنید و سپس نام دامنه خود را با پسوند org وارد نمائید تا مراحل ثبت دامنه آغاز شود.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی