هاست چیست

هاست چیست؟

What is Web Hosting

هاست به میزان فضایی که شرکت هاستینگ روی سرورهای خود برای یک سایت مشخص می‌کند تا فایل‌های مربوط به سایت خود را روی آن ذخیر کند گفته می‌شود. این فضا به کاربران شما این امکان را می‌دهد تا کدها، تصاویر، نوشته‌ها، ویدئو‌ها و هر فایل دیگری را که برای نمایش وب‌سایت خود مشخص کرده‌اید در اختیار کاربران خود بگذارید تا آنها با اتصال به آن سرور بتوانند از انها استفاده کنند.

مقدار فضای اختصاص داده شده برای سایت به نوع هاست که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. انواع اصلی هاست :

  • هاست اشتراکی
  • هاست وردپرس
  • هاست اختصاصی ( پربازدید )
  • سرور مجازی مناسب هاست
  • سرور اختصاصی

تفاوت این هاست‌ها در نوع تکنولوژی به کار رفته شده، سخت افزار، منابع اختصاص یافته و خدمات دیگر مثل کنترل پنل ارائه شده است.

خلاصه اینکه هاست وب سایت به اجاره یا خرید مقداری مشخص از فضای یک سرور برای وصل شدن به اینترنت است تا محتوا وب‌سایت شما را به کاربران به صورت آنلاین نمایش دهد.

سرور چیست؟

تعریف دقیق سرور چیست؟ ساده‌ترین تعریف برای سرور این است که، سرور کامپیوتری است که از هرجای دنیا قابل دسترسی است و کاربران از سرتاسر جهان می‌توانند اطلاعات ذخیره شده روی این کامپیوتر را مشاهده کنند. شرکت‌های هاستینگ با تهیه این سرورها شروع به ارائه خدمات به مدیران سایت‌ها می‌کنند تا شما بتوانید به راحتی اطلاعات قرار گرفته روی سایت‌ها را مشاهده کنید.

اگر برنامه‌ریزی کرده‌اید تا وب سایت راه‌اندازی کنید، باید در انتخاب شرکت هاستینگ دقت زیادی کنید. در عمل امروزه صدها وب‌سایت ارائه دهنده خدمات هاست وجود دارد و طیف گسترده‌ای از پلن‌های مختلف هاستینگ ارائه می‌دهند. از هاست رایگان ( با کیفیت پایین ) تا سرور اختصاصی گران‌قیمت ( مخصوص کسب و کاربرهای بزرگ ) که شما اساساً باید با توجه به نیاز خود هاست مورد نظر را انتخاب کنید.

انتخاب هاست مناسب برای سایت به معنای آنلاین بودن همیشگی وب سایت شما است. به کسب و کارهای آنلاین امروز فکر کنید. اگر کاربری وارد یک وب سایت شود و مشکلی در لود سایت وجود داشته باشد یا سایت با سرعت باز نشود مشتری بالقوه شما، سایت را به سرعت ترک خواهد کرد و کسب و کار آنلاین شما با مشکل روبرو خواهد شد. در مقاله چرا باید هاست پرسرعت داشته باشیم به اهمیت این موضوع به طور کامل صحبت کرده‌ایم که می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

اگر چیزی درباره عملکرد سایت‌ها نمی‌دانید، بهتر است با بخش پشتیبانی فراسو در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند که چه پلن هاستینگ مناسب شماست. اکثر کسب و کارهای تازه‌کار از ارزان‌ترین گزینه برای هاست سایت خود استفاده می‌کنند یا اینکه به دنبال هاست با دامنه رایگان هستند.

این تفکر اشتباه است و می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای شما دربر داشته باشد.

ما قصد داریم در این مقاله در سایت Faraso.org به شما درباره تمام موارد که باید برای نحوه انتخاب هاست توجه کنید بپردازیم.

نحوه کار هاست به چه صورت است؟

هاست چیست

بعد از خرید هاست، بخشی از منابع سرور مثل هارد، رم، پهنای باند یک سرور در اختیار شما قرار می‌گیرد و وقتی شما از کامپیوتر خود فایل‌های مربوط به سایت خود را آپلود کنید تا کاربران آنها را مشاهده کنند.

منابع اختصاص یافته براساس نوع هاست انتخابی شده متغیر است. برای انتخاب هاست مناسب باید میزان مصرف منابع را در سایت خود در نظر بگیرید. بیائید برای خوانندگان غیرفنی هم تمثیل ساده بزنیم؛ انتخاب هاست برای سایت مثل جستجو محل مناسب برای دفتر کار است، چطور وقتی قرار است دفتر کار انتخاب کنید به این فکر می‌کنید که چه دفتر کاری برای شما مناسب است؟ آیا فضای کار اشتراکی برای شما بهتر است یا دفتر اختصاصی خود را داشته باشید؟ آیا تصمیم دارید به سرعت تعداد کارمندان زیادی را استخدام کنید؟ آیا در نظر دارید کل یک ساختمان را اجاره کنید یا می‌خواهید یک واحد شیک در ساختمان مناسب داشته باشید؟

صرف نظر از نوع دفتر و طراحی آن موارد دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کنید، مثل اندازه اتاق‌ها، لوازم مورد نیاز مثل میز، صندلی، اینترنت که تمام این‌ها باید با بودجه شما سازگار باشد. حالا بیاید تمام این موارد را در قالب انتخاب هاست سایت در نظر بگیریم و باهم مقایسه کنیم.

  • هاست اشتراکی: این نوع از هاست مثل اجاره دفتر کار اشتراکی است، یک دفتر شلوغ و پرسروصدا اشتراکی، همه امکانات مدرن را در اختیار دارید، میز، اینترنت و… اما همه چیز ثابت است و نمی‌توانید تغییراتی در آنجا بدهید. همچنین شما درباره بعضی موارد با دیگران شریک هستید، مثل آشپزخانه، پرینتر، دستشویی. شما نمی‌توانید در فضای کاری خود تغییراتی ایجاد کنید مثل نصب تخته وایت برد. اما این نوع هاست مناسب سایت‌های کوچک است اما کسب و کارهای بزرگ نمی‌توانند از این مورد استفاده کنند.
  • خرید سرور مجازی: این به عنوان قدم بعدی انتخاب خوبی است، کسب و کارها با سایز متوسط می‌توانند از این گزینه استفاده کنند. با داشتن یک سرور مجازی شما همسایه دارید اما وابستگی کمتری به هم دیگر دارید. مثل اجاره یک واحد از ساختمان است که می‌توانید از امکانات کامل واحد خود استفاده کنید.
  • سرور اختصاصی: اگر قصد دارید کل ساختمان را اجاره کنید بهتر است از سرور اختصاصی استفاده کنید. این گزینه قطعا از موارد دیگر گرانتر است و برای وب‌سایت‌های پرترافیک که نیاز به منابع خیلی زیادی دارند مناسب است. از لحاظ سخت‌افزاری این سرویس می‌تواند فوق‌العاده باشد اما اگر از کل منابع سرور اختصاصی استفاده نمی‌کنید بهتر است از سرور مجازی استفاده کنید.

حالا در ادامه هرکدام از موارد بالا را قصد داریم به صورت مجزا برای شما شرح دهیم.

هاست اشتراکی

زمانی که شما یک دامنه خریداری می‌کنید باید فضایی را به آن متصل کنید تا محتوای وب سایت شما را نگهداری کند. یعنی سرور مسئول تحویل فایل‌های شما بعد از آپلود به کاربر است.

اما این کار چگونه انجام می‌شود؟ سرویس DNS این کار را برای سایت شما انجام می‌دهد و کمک می‌کند تا مرورگر کاربر به سرور و سایت درست متصل شود.

به عبارت دیگر وقتی فردی آدرس سایت شما را در مرورگر خود تایپ می‌کند، کامپیوترش به سروری که فایل‌های سایت شما در آن نگهداری می‌شود متصل می‌گردد. اینترنت درخواست شما را به سمت سرور ارسال می‌کند و سرور باتوجه به DNS ذخیره شده روی دامنه متوجه می‌شود که کاربر را باید به کدام سایت هدایت کند. بعد از این مراحل مرورگر شما اطلاعات سایت درخواستی شما را نمایش می‌دهد.

نحوه انتخاب شرکت هاستینگ مناسب

انتخاب شرکت هاستینگ برای میزبانی هاست شما بسیار مهم است، چون مهم‌ترین قدم شما برای ورود به دنیای آنلاین است، بخصوص اگر اول راه برای راه‌اندازی وب‌سایت کسب و کار خود هستید. شرکت‌های هاستینگ با ارائه پهنای باند، سرعت، پشتیبانی و… به شما کمک می‌کنند تا کاربران سایت شما را مشاهده کنند.

توجه داشته باشید که حتی هاست‌های رایگان هم هزینه دارند !

پهنای باند مورد نیاز

پهنای باند مورد نیاز شما ( که به آن bandwidth یا ترافیک نیز می‌گویند ) به اندازه بیت‌های است که کاربران شما در سایت استفاده می‌کنند. وقتی کاربر سایت را روی مرورگر خود باز می‌کند به میزان فایل‌ها، تصاویر، ویدئو و یا متن‌هایی که مشاهده می‌کند یا دریافت می‌کند از پهناباند کلی سایت شما می‌کاهد. حالا از کجا بدانیم میزان پهناباند مورد نیاز سایت شما چقدر است ؟

برای سایت‌هایی که شروع کار خود هستند و ترافیکی ندارند بهتر است این مقدار حدود 5 گیگابایت باشد. چرا که در شروع کار شما تعداد تصویر خواهید داشت که کاربران زیادی به سایت شما مراجعه نمی‌کنند تا این محتواها را مشاهده کنند.

اما اگر به فکر توسعه سایت خود هستید و می‌دانید که خیلی سریع قرار است میزان ترافیک شما افزایش پیدا کند، یا فایل‌های حجیم برای دانلود کاربران دارید سعی کنید روی این عدد بیشتر فکر کنید و پلن را انتخاب کنید که مناسب مصرف شماست.

همچنین باید به اندازه مجاز آپلود فایل نیز توجه کنید. چرا که اگر فایل‌های شما بیش از حد مجاز باشد، شما قادر به آپلود فایل‌های خود نیستید.

گزینه‌های آپگرید

هنگام خرید هاست باید به این موضوع توجه کنید که شرکت انتخابی شما از گزینه‌های آپگرید مناسب برخوردار باشد. البته الان هاست اشتراکی با قدرت مناسب موجود است اما فرض را بر این بگیرید سایت شما به یکباره ترافیک بالایی دریافت کند! در این زمان شرکت هاستینگ انتخابی شما باید پیشنهادهای بهتری برای شما داشته باشد تا بتوانید به راحتی سایت خود را آپگرید کنید.

مثلاً بتواند در صورت نیاز به شما سرور مجازی یا سرور اختصاصی ارائه دهد تا به سرعت بتوانید از منابع بیشتری برای سایت خود استفاده کنید.

آپ تایم :

آپ تایم موضوع بسیار مهمی است که هنگام خرید هاست باید به آن توجه کنید. حتماً باید از شرکت ارائه دهنده خدمات هاست خود آپ تایم 24 ساعت و 7 روز بخواهید.

بهتر است قبل از انتخاب شرکت هاستینگ سابقه آپ تایم سرویس‌های آنها را بپرسید و از بابت پایداری سرویس مطمئن شوید. حتماً قوانین این شرکت‌ها را درباره آپ تایم مطالعه کنید تا با مشکل در آینده برنخورید.

ترافیک/ یا پهنای باند

محدودیت‌های مربوط به پهنای باند را قبل از سفارش  هاست حتماً بررسی کنید. مثلاً اگر روی سایت خود ویدئو و فایل برای دانلود زیاد دارید باید هاست را خریداری کنید که از پهنای باند بیشتری برخوردار باشد.

موارد دیگر

  • اگر نیاز به نسخه خاصی از PHP دارید، حتماً اطمینان حاصل کنید که هاست تهیه شده از این نسخه پشتیبانی کامل می‌کند.
  • قابلیت ویرایش htaccess جزء مواردی است که شاید خیلی از کاربران توجه نکنند، مثلاً شاید شما نیاز داشته باشید روی یکی از فولدرهای خود کلمه عبور فعال کنید یا سیستم هاتلینک را فعال کنید، پس شما به این توانایی نیاز خواهید داشت.
  • FTP اکانت یک روش مرسوم برای انتقال فایل‌ها و طراحی شما به هاست خود است، گاهی بعضی از هاست‌ها این سرویس را محدود می‌کنند؛ حتماً قبل از خرید هاست این مورد را بررسی کنید که سرویس هاستینگ به تعداد کافی به شما اکانت FTP ارائه دهد.

کنترل پنل هاست

کنترل پنل هاست به شما کمک می‌کند تا بتوانید مدیریت ساده‌تری روی هاست خود داشته باشید. از یک شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ این توقع می‌رود که از کنترل پنل cPanel یا دایرکت ادمین با توجه به ساده بودن کاربری آنها استفاده کند. کنترل پنل به شما کمک می‌کند تا به راحتی بتوانید ایمیل‌ها، پسوردها، پیکربندی، بانک اطلاعاتی سایت خود را مدیریت کنید و در صورت بروز مشکل با پشتیبانی به راحتی ارتباط برقرار کنید.

هزینه

در سرویس هاستینگ میزان پرداخت پول شما بابت سرویس با میزان کیفیت رابطه مستقیم دارد. با توجه به مبلغ پرداختی می توانید منابع و امکانات بیشتری در اختیار داشته باشید.

بیشتر هاست های ارائه شده توسط شرکت‌های هاستینگ دارای دوره پرداخت ماهانه و سالیانه هستند. پرداخت سالیانه نرخ ارزان تری نسبت به ماهانه دارد. اما پیشنهاد ما این است که وقتی به آنان اطمینان کافی پیدا کردید برای تمدید سالیانه اقدام نمایید. برای کسب اعتماد از نحوه خدمات می‌توانید از سرویس‌های ماهانه استفاده کرده و در صورت رضایت از خدمات ارایه شده، می توانید به پرداخت‌های سالیانه ارزان‌تر سوئیچ کنید یا اگر انتظارات تان را برآورده نمی کنند، هاست خود را عوض کنید.

در پایان، اجازه بدهید درباره تمدید اشتراک صحبت کنیم. اگر از قیمت پکیج راضی هستید، قیمت تمدید اشتراک را کنترل کنید. در این صنعت مرسوم است که قیمت های سال اول کمتر از هزینه تمدید سرویس است. پرداخت هزینه تمدید اشتراک اجتناب ناپذیر است؛ مگر اینکه با عوض کردن هاست مشکلی نداشته باشید.

ایمیل

اگر قصد دارید هاست برای وب سایت خود تهیه کنید، حتما بررسی نمایید که روی هاست خود قادر به ایجاد چه تعداد اکانت ایمیل خواهید بود. چرا که آدرس ایمیل‌های عمومی که سرویس دهنده‌هایی مثل گوگل ارائه می دهند برای کسب و کار بزرگ اصلا مناسب نیستند.

پشتیبانی فنی

در مواقعی که هاست شما به مشکل بر خورد، قطعا نیاز به پشتیبانی از سمت هاستینگ خود خواهید داشت. پس بهتر است قبل از انتخاب شرکت هاستینگ و خرید هاست کنترل کنید که هاست شما پشتیبانی فنی 7/24 دارد یا خیر. همچنین بررسی نمایید که تیم پشتیبانی هاستینگ شما دانش فنی لازم را دارند.

مواقعی پیش خواهد آمد که شما سوالاتی خارج از مسائل پشتیبانی داشته باشید. شرکت هاستینگ انتخابی مورد نظر باید بخش آموزش و سوالات متداول کاملی داشته باشد. . شرکت فراسو سامانه پاسارگاد با توجه به سال ها تجربه و جمع آوری سوالات و نکات آموزشی، توانسته بخش آموزشی مناسبی برای کاربران ارائه کند.

انواع هاست

از آنجایی که تکنولوژی پیشرفت کرده، انواع مختلفی از وب هاس ارائه می شود تا به بهترین وجه، نیازهای مختلف وب‌سایت ها و مشتریان را برآورده نمایند. اینها عبارتند از:

  • هاست اشتراکی
  • سرور اختصاصی
  • سرور مجازی
  • هاست وردپرس

بیائید با جزئیات بیشتر به متداول ترین خدمات وب هاستینگ نگاهی بیاندازیم.

هاست اشتراکی

هاست اشتراکی به فضای میزبانی گفته می شود که در آن تعدادی وب سایت نگهداری می شود. بیشتر شرکت ها هاست اشتراکی را ارائه می دهند. می توان از این گزینه به عنوان هاست ارزان استفاده کرد. اما توجه داشته باشید که این مورد برای سایت هایی با ترافیک پایین و کسب وکارهای کوچک استفاده می شود.

هر کسی که در کسب و کار آنلاین در حال فعالیت است، به این موضوع آگاه است که اگر سایتی با ترافیک بالا داشته باشد، هاست اشتراکی پاسخگوی او نخواهد بود و برای این کار باید از سرور مجازی استفاده نماید.

سرور مجازی

سرورهای مجازی که با نام سرور اختصاصی مجازی (VDS) نیز نامیده می شوند، ، وقتی است که یک سرور مجازی برای هر مشتری، به مشابه یک سرور اختصاصی تلقی می شود؛ گرچه در واقع به وب سایت های متعددی خدمات ارائه می کند. به همین دلیل سرور مجازی را چیزی بین هاست اشتراکی و سرور اختصاصی می دانند که از منابع و دسترسی بیشتری برخوردار است.

اغلب از VPS در سایت ها و سازمانهای نسبتا بزرگ استفاده می شود که انعطاف ناشی از داشتن سرور اختصاصی را می خواهند (بدون اینکه هزینه بالایی داشته باشد)

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی هزینه کل سرور را پرداخت می کند. وقتی این نوع سرور، را با هاست اشتراکی مقایسه می کنیم، نسبتا گران است؛ به همین دلیل در عمل وقتی از آن استفاده می شود که یک وب‌سایت ترافیک زیادی دارد یا وقتی که به کنترل بیشتری بر سرور احتیاج است.

سرور اختصاصی نسبت به تمامی گزینه های قبلی سرویس مناسب تری برای وب سایت های با ترافیک بالا هستند.

این نوع سرویس به شما اجازه مدیریت تمام منابع نرم افزاری و سخت افزاری را می دهد.

هاست نمایندگی

این نوع هاست، شکلی از نمایندگی است که در آن، صاحب اکانت می تواند از فضای هارد درایو اختصاص داده شده و پهنای باند خود برای هاست یک وب‌سایت دیگری استفاده کند.

اکانت هاست اصلی می تواند نماینده باشد، و با توجه به منابع درخواستی شخص دیگر بسته های هاست کوچک تر آماده کند.

شرکت فراسو در حال ارائه خدمات هاست نمایندگی به کاربران خود است و افرادی که قصد ارائه این خدمات را دارند می توانند بدون دغدغه های داشتن سرور کار ارائه هاستینگ را انجام دهند.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی