رونوشت پست ها در وردپرس

همانطوری که میدانید و در سری مقالات آموزش بهینه سازی وردپرس نیز اشاره شد، یکی از قابلیت های جالب و کلیدی وردپرس امکان بازگشت به قبل از تغییرات میباشد. این ویژگی که post revisions یا در فارسی رونوشت پست نامیده میشود. این قابلیت به شما کمک میکند تا در صورتی که این گزینه را کاهش و یا غیرفعال نکرده باشید آخرین تغییراتی که روی یک مطلب انجام داده اید را بازگردانی کنید.

بازگردانی پستها در وردپرس به شما این امکان را میدهد که بتوانید بر اساس تاریخ هایی که نسخه قبل از تهیه، از آنها روی وردپرس موجود میباشد را بازگردانی کنید. بدین ترتیب در صورت بروز خطا در بروز رسانی یک مطلب میتوانید آنرا براحتی بازیابی کنید.

رونوشت پست ها در وردپرس

Post Revisions ها از قابلیت های اصلی و اساسی وردپرس میباشد که با تنظیمات پیش فرض تمامی ویرایش های کاربر در محیط درج مطلب و یا ویرایش مطلب به صورت اتوماتیک ذخیره میکند. سیستم ذخیره سازی ویرایش های پست ها در وردپرس بصورت دوره زمانی 60 ثانیه عمل میکند. بدین صورت در هر 60 ثانیه آخرین تغییرات شما روی وردپرس در قسمت revisions ذخیره میگردد. Revisions های قدیمی در این حالت با نسخه های جدید آنها در اتمام همین بازه زمانی جایگزین میگردند. ذخیره سازی تمامی Revisions های مطالب در وردپرس بر روی دیتابیس انجام میگیرد و هنگام ایجاد آن نیز در قسمتی از دیتابیس تغییرات ذخیره میگردد و هنگامی که تغییرات جدید دریافت میگردد بصورت اتوماتیک در دیتابیس قسمت تغییرات اعمال میگردد.

شما تمامی نسخه های موجود revisions را میتوانید در صفحه ویرایش مطلب وردپرس با بازه های زمانی مشخص مشاهده کنید. این قابلیت از وردپرس نسخه 3.6 به بعد روی وردپرس اضافه شده است. نسخه های جدید وردپرس بصورت پیش فرض revisions ها را داخل هر مطلبی با تاریخ های ثبت شده برای شما نمایش میدهند و شما میتوانید آنرا انتخاب و استفاده کنید.

سوالی که برای بسیاری از کاربران وردپرس مطرح میگردد، این هست که آیا در revisions ها، تغییرات جدید آنها بعد از بازگردانی حذف میگردد؟ خیر، هنگامی  که شما یک تغییرات را از revision های موجود انتخاب میکنید و آنرا بازگردانی میکنید، تغییرات فعلی شما نیز به عنوان یک revision جدید در دیتابیس ذخیره میگردد و بعدا میتوانید از آن نیز استفاده کنید.

چرا باید از  revisions یا رونوشت پست ها در وردپرس استفاده کنیم؟

تقریبا تمامی کاربرانی که به سیستم مدیریت وردپرس دسترسی دارند میتوانند روی مطالب سایت وردپرسی تغییراتی ایجاد کنند و یا پست جدید اضافه کنند. هنگامی که قصد وارد کردن یک پست جدید را دارید احتمال دارد در اولین پست خود به مطلب ایده آل خود نرسید و مطلب شما دارای ایراداتی نظیر ایرادات نگارشی و یا نوع نوشتاری داشته باشد. در این موارد منتشر کننده  و یا ویراستار یک مطلب میتواند با ویرایش یک پست آنرا بروز رسانی کند.

ولی مشکل همینجاست که احتمال دارد با ویرایش و بروز رسانی  پست، قسمت مهمی از مطلب که در نگارش قبلی ثبت شده بود، از بین برود. بنابراین در صورتی که این نسخه های پشتیبان مطالب وجود نداشته باشد عملا امکان بازگردانی فقط یک پست به حالت قبل وجود ندارد. مگر بخواهید با بک آپ دیتابیس و بازگردانی فقط یک پست دست و پنجه نرم کنید.!

نحوه استفاده از رونوشت ها

برای استفاده از این امکان که بصورت پیش فرض نیز فعال میباشد کافی هست بعد از ویرایش پست مدنظر در قسمت بالای صفحه گزینه “تنظیمات صفحه” یا در وردپرس انگلیسی Screen Options را انتخاب کنید و سپس در بخش انتخاب تنظیمات صفحه گزینه رونوشت و یا در انگلیسی Post Revision را تیک بزنید تا تنظیمات رونوشت برای شما نمایش داده شود.

در وردپرس فارسی، قسمت سمت چپ کنار گزینه های بروز رسانی گزینه رونوشت نیز وجود دارد. که در آن تعداد رونوشت های موجود با عدد برای شما نمایش داده میشود. در جلوی این رونشت های Revisions ها گزینه “انتخاب” و یا Browse وجود دارد و با انتخاب آن میتوانید تمامی رو نوشت های موجود از پست مدنظر را مشاهده کنید. شما در این بخش با انتخاب هر رونوشتی که ذخیره شده است، میتوانید با گزینه “بازیابی این نوشته” رونوشت ذخیره شده را بازیابی کنید. همچنین با این گزینه همانطوری که پیش تر توضیح داده شد، تغییرات فعلی شما به عنوان رونوشت دیگری در دیتابیس ذخیره خواهد شد.

همچنین با استفاده از گزینه های “بعدی” و “قبلی” میتوانید در صورت وجود رو نوشت دیگری آنها را مشاهده کنید. گزینه “مقایسه هر کدام از رونوشت ها” نیز میتواند به شما کمک کند تا رونوشت های ذخیره شده را در کنار هم نمایش داده تا بتوانید آنها را مقایسه کنید.

در قسمت رونوشت های موجود شما میتوانید علاوه بر مشاهده خود رونوشت ذخیره شده مطلب، کاربری که مطلب را ویرایش کرده و تاریخ و ساعت آن را نیز مشاهده کنید. در صورتی که کاربران زیادی برای ویرایش و ارسال پست در سایت دارید این گزینه بسیار کاربردی میباشد تا شما بتوانید تغییرات انجام شده توسط کاربران مختلف سایت را مشاهده و آنها را جهت بازخورد کیفیت مقایسه کنید.

تنظیمات رونوشت یا Post Revisions در وردپرس

در صورتی که نیاز دارید زمان Auto Save رونوشت ها را افزایش دهید میتوانید کد زیر را در wp-config قرار دهید:

define('AUTOSAVE_INTERVAL', 120); // in seconds

همچنین برای تعیین تعداد رونوشت ها از کد زیر در wp-config  میتوانید استفاده کنید

define('WP_POST_REVISIONS', 5);

در صورتی که تمایلی به ایجاد رونوشت ها ندارید، میتوانید با تکه کد زیر در wp-config.php آن را غیرفعال کنید:

define('WP_POST_REVISIONS', false);

همچنین جهت خالی کردن سطل زباله وردپرس از رونوشت ها و خود پست ها میتوانید کد زیر را در wp-config درج کنید تا در بازه زمانی 30 روزه بصورت اتوماتیک سطل زباله خالی گردد

define('EMPTY_TRASH_DAYS', 30 ); //Integer is the amount of days

حذف تمامی رونوشت های موجود در وردپرس

برای این منظور میتوانید با استفاده از phpmyadmin دیتابیس سایت خود را انتخاب و کوئری زیر را اجرا کنید تا تمامی رونوشت ها حذف گردد. در نظر داشته باشید که قبل از انجام این کار از عدم نیاز به رونوشت ها اطمینان حاصل کنید. با حذف رونوشت ها از دیتابیس امکان بازگشت وجود نخواهد داشت:

DELETE FROM wp_posts WHERE post_type = "revision";
انتخاب آسان هاست و سرور مجازی