بهینه سازی سرعت لود وردپرس

در قسمت های قبلی بهینه سازی سایتهای وردپرس بیشتر مواردی را مطرح کردیم که به سادگی قابل انجام بود و معمولا همه آنها را افرادی که بسیار مبتدی نیز هستند، میتوانستند آنها را انجام و سایت خود را بهینه سازی کنند. در ادامه مطالب ذکر شده جهت بهینه سازی اندکی نیاز به دانش فنی و یا علاقه جهت یادگیری لازم خواهد داشت. بنابراین در صورتی که آشنایی زیادی به موارد ذکر شده ندارید، پیشنهاد میگردد حتما قبل از انجام هر عملیاتی از هاست خود یک نسخه پشتیبان کامل تهیه کنید و همچنین در صورتی که خود شما دسترسی به فول بک آپ ندارید از مدیر سرور و هاست خود بخواهید یک نسخه فول بک آپ از سایت و هاست شما تهیه کنند تا در صورت اختلال بتوانید در سریعترین زمان ممکن سایت خود را به حالت قبل بازگردانی کنید.

13) تقسیم بندی پست ها و نوشته ها

تمامی کاربران و خوانندگان مطالب سایت شما علاقه دارند که محتوای کامل مطلب را در صورت تمایل با استفاده از دکمه ادامه مطلب  مشاهده کنند. همچنین علاقه دارند که مطالب طولانی حتی با یک موضوع را نیز بصورت صفحه بندی مطالعه کنند. به عنوان مثال قسمتی از مطالب را مطالعه کند و در ادامه مطلب مثلا صفحه 3 را مطالعه کند  و یا هر قسمتی از مطلب را که علاقه داشته باشد ادامه آن را مطالعه کند.

از دید موتورهای جستجو و  ایندکس گذاری نیز این حالت بهترین حالت ممکن میباشد. چراکه هم گویایی بیشتری سایت به خود میگیرد و هم از دید کاربر نیز شکل مناسبی به خود دارد.

در نظر داشته باشید که نمایش قسمت های زیادی از مطالب شما حتی در حالت صفحه بندی نیز لود سایت شما را کند میکند. مثلا لود تصاویر پستهای مختلف، متن خلاصه بیشتری و … باعث کند شدن لود سایت وردپرسی شما خواهد شد. پس هم صفحه بندی کنید و هم ادامه مطلب را اضافه کنید که پیشتر فعال سازی ادامه مطلب را بررسی کرده بودیم. برای فعال سازی صفحه بندی برای هر مطلب از سایت نیز خود وردپرس فانکشنی دارد که میتوانید از آن در مطلب خود استفاده کنید. با استفاده از کد زیر به سادگی در هر قسمت از مطلب خود میتوانید مطلب را به اتمام برسانید که کاربر در صورت تمایل جهت مطالعه ادامه به صفحه بعدی مراجعه کند.

<!––nextpage––>

شما این کد را بصورت آبشاری میتوانید در یک مطلب بصورت قسمت قسمت استفاده کنید و مطالب طولانی خود را گویاتر و خواناتر منتشر کنید.

14) کاهش درخواست های خارجی روی پروتکل http

احتمالا اگر شما در طراحی سایت های وردپرسی مقدار کمی تجربه داشته باشید، متوجه نشده اید که بسیاری از پلاگین ها یا قالب هایی که شما در سایت وردپرسی خود استفاده میکنید برخی از منابع خود مثلا تصاویر، فونت و … را از یک منبع یا همان آدرس سایت خارجی لود میکنند. این درخواست های خارجی شاید در قسمت مدیریت خیلی شما را دچار دردسر نکند ولی سمت کاربر میتوانید دردسرهای زیادی را برای سایت و کاربران سایت شما ایجاد کند. به عنوان مثال شما از یک قالب استفاده نموده اید که در قسمت فونت ها، تمامی فونت های لود شده از یک سایت دیگری لود میگردد. هنگامی که کاربر سایت شما را باز میکند سایت در سریعترین زمان ممکن باز میشود ولی زمان بیشتری نیاز خواهد داشت تا فونت ها را از سایت مدنظر برای کاربر لود کندو حتی هاستی که فونت ها روی آن قرار دارد اگر از دسترس خارج گردد سایت شما نیز مختل خواهد شد.

پس بهتر است که درخواست های غیرضروری که توسط پلاگین ها یا قالب شما از یک منبع خارجی ارسال میشود را شناسایی و  آنها را محدود کنید. برای این منظور و شناسایی دقیقتر از Gtmetrix و قسمت Waterfall نیز استفاده کنید. در این قسمت زمان بندی لود ریسورس ها را نمایش میدهد. سعی کنید آنها را شناسایی و حذف کنید. مقدار زیاد درخواست های خارجی واقعا بصورت قابل توجهی سایت شما را کند خواهد نمود. همچنین بهتر هست که CSS ها را ادغام کنید و آنها را برای پلاگین ها کلا غیرفعال کنید تا مجزا لود نگردند.

این کاهش درخواست ها را جدی بگیرید زیرا بسیاری از افرادی که از سرعت سایت خود خیلی ناراضی هستند این مشکل را دارند ولی متوجه نیستند.

15) بهینه سازی Query های و Connection های دیتابیس

دقت کنید مواردی که در این قسمت اشاره میگردد خیلی خطرناک هستند و در صورت عدم آشنایی به این کدها توصیه میگردد که آنها را دستکاری نکنید و از یک متخصص برای بهینه سازی سایت خود استفاده کنید.

هنگامی که یک توسعه دهنده قالب برای سایت شما درنظر میگیرد، احتمالا به فکر بهینه نوشتن کدها جهت فراخوانی کمتر دیتابیس نباشد. این مشکل ممکن است حتی در قالب های حرفه ای رخ بدهد و این شما هستید که با اندکی بررسی میتوانید مشکل درخواست های تکراری را بررسی و برطرف کنید. به عنوان مثال حتی در یک قالب بسیار ساده وبلاگ نیز ممکن است این افزونگی که باعث فراخوانی دیتابیس میباشد نیز رخ دهد. به کد زیر دقت کنید

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" dir="<?php language_attributes(); ?>">
<head profile="http://gmpg.org/xfn/11">
<meta http-equiv="Content-Type" content="<?php bloginfo('html_type'); ?> 
charset=<?php bloginfo('charset'); ?>" />

در این تکه کد ساده که با html هست به هنگام هر مواجه شدن با دستور php یکبار دیتابیس فراخوانی میگردد. این فراخوانی میتواند باعث درگیری بیش از اندازه دیتابیس شود.

ولی در صورتی که اگر شما به قالب های مادر و فرزند(Child) آشنایی داشته باشید برای یک صفحه مدنظر میتوانید تک کدی استفاده کنید که در آن نیازی به فراخوانی تکراری کدهای php نباشد که باعث کمتر شدن درخواست فراخوانی دیتابیس گردد.

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" dir="ltr">
<head profile="http://gmpg.org/xfn/11">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />

برای استفاده از این مورد بهتر هست که قالب اصلی سایت خود را با دقت بررسی کنید و پیشنهاد میگردد برای اولین در صورتی که از این خاصیت وردپرس استفاده میکنید، کمی دقت کنید و یا از یک طراح و برنامه نویس حرفه ای درخواست کمک کنید. چون میتواند قالب سایت شما را بسیار مختل کند و یا کلا از دسترس خارج کند.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی