افزایش سرعت سایت

اولین نکته سنجی و تحلیل سایت شما از دید کاربران، سرعت لود وب سایت شما میباشد، کاربری که قصد دارد از طریق راه های مختلف سایت شما را مشاهده کند سرعت لود اولیه و سرعت لود کامل سایت شما میتوانید باعث ماندن کاربر در سایت شما باشد و یا دیر لود شدن آن میتواند باعث بستن صفحه سایت توسط کاربر شود.

ابزار های بسیار زیادی برای سنجش سرعت وب سایت وجود دارد و همچنین متدهای سنجش نیز بطور کلی متفاوت میباشد.

سرعت لود یک وب سایت به عوامل متعددی بستگی دارد و بایستی با متد های مرتبط با عوامل موثر سرعت را سنجید، یکی از نخستین شرایط تعیین کننده سرعت لود وب سایت شما موقعیت فیزیکی سرور میزبان آن میباشد، متد های زیادی برای سنجش سرعت بصورت بُعد مسافت وجود دارد که از متداول ترین آنها گرفتن پینگ از سرور مقصد میباشد، برای انجام اینکار کافی است به محیط Command  ویندوز رفته و با اجرای دستور ping domain.com میتوانید نتایج برگشتی را چک کنید، در واقع وقتی شما این دستور را اجرا میکنید چند پکت به سرور مد نظر شما ارسال میگردد، زمان بازگشت نتیجه این پکت ها بر حسب میلی ثانیه نمایانگر فاصله شما با سرور فیزیکی میباشد، در صورتی که داخل ایران میزبانی گردد این زمان بسیار کاهش پیدا کرده و معمولا زیر 60 میلی ثانیه پاسخ دریافت میگردد. البته تست با این روش از متداولترین و اولیه ترین روشها میباشد و به طور کامل نمیتوان بدان اعتماد کرد و بایستی تمامی موارد و روش ها را بکار گرفت، چرا که ممکن هست برخی از سرویس دهنده ها کلا پروتکل پینگ را روی سرور های میزبانی خود بسته باشند.

روش متداول بعدی که معمولا بسیاری از طراحان و برنامه نویسان وب سایت نیز از این روش استفاده میکنند، استفاده از سایت هایی میباشد که بصورت آنلاین سایت شما را بررسی و تحلیل میکنند، سپس بر اساس الگوریتم ها و معیار هایی که خود تست کننده ، یعنی سایت مرجع در نظر گرفته شده است، امتیاز کلی به سایت شما میدهند. همچنین مشخص میکنند که چه امتیازی به چه قسمت داده شده است و دلیل کاهش امتیاز و یا افزایش امتیاز چیست. البته بسیاری از مقادیر نیز احتمالا بصورت سلیقه ای باشد ولی خیلی از نتایج ارائه شده میتواند به عنوان مرجع در نظر گرفته و در بهینه سازی کلی وب سایت یا حتی وب سرور میزبان نیز از آن استفاده نمود.

این سایتها معمولا تمامی پارمتر های موثر در سرعت لود یک سایت را بررسی و نتایج آنها را بصورت کامل و مشروح در گزارش خود ارائه میکنند. تست های انجام شده از مدت زمان ریسالو دامنه توسط DNS گرفته تا سیستم کشینگ، تست فشرده سازی GZIP ،  CDN ، سایز مناسب تصاویر ، وضعیت هیدرها، فایل های استایل، جاوا اسکریپت و … همه اینها مواردی هستند که توسط سایتهایی نظیر GTmetrix  بررسی میگردند، و سایت شما بصورت کامل تحلیل شده و نتایج آن در اختیار شما قرار میگیرد.

حتی بسیاری از این سایتها نتایج بررسی(سرعت لود به میلی ثانیه) را بصورت تاریخچه ذخیره میکنند تا در تست های بعدی بتوانید میزان تغییرات در سرعت لود را مقایسه کنید.

تست سرعت سایت با Gtmetrix

اما نتایجی که در این ابزار های تست سرعت بدست می آید به چه معنی میباشد؟ بسیاری از این مفاهیم کاملا گویا میباشند به عنوان مثال در سایت gtmetrix.com سایت خود را بررسی کنید، احتمالا اولین گزینه ای که شاید به آن برخورد کنید Optimize images باشد، در جلوی  تحلیل این سطر Type این پارامتر تاثیر گذار در سرعت لود را نیز نوشته است. که برای Optimize images نوع آن Images  میباشد که در ادامه انوع آنها و اینکه مربوط به وب سرور هست یا سایت توضیح ارائه خواهد شد.  در ادامه همین سطر Optimize Images  کلمه Grade  نیز خود نمایی میکند که امتیاز دریافتی پارامتر تست شده را نشان میدهد. این امتیاز هر چقدر به A  نزدیکتر باشد نتیجه مثبت بوده و امتیاز بیشتری حساب میگردد. در انتهای همین سطر کلمه Priority  را مشاهده میکنید که مشخص کننده الویت پارامتر تست شده میباشد.

جهت مشاهده توضیحات کامل هر پارمتری که تست شده است، روی آن کلیک کنید تا جزییات نتایج و مواردی که نیاز به اصلاح میباشند را برایتان نمایش دهد.

افزایش سرعت سایت با رفع خطاهای Gtmetrix

در صورتی که شما یک وب سایت را با استفاده از این ابزار یعنی Gtmetrix.com تست کرده باشید احتمالا با یک یا چند سطر، مواجه شده باشید که در قسمت Type  کلمه server در آن نوشته شده است. حال این Type کهserver  نوشته شده است به چه معنا بوده و چه تاثیری دارد؟

مثلا Leverage browser caching را در نظر بگیرید، این پارامتر معمولا برای سیستم کشینگ و بهینه سازیی که نیاز هست توسط وب سرور میزبان سایت شما انجام گیرد، تحلیل و نتیجه آن مشخص میگردد. در ستون Type این پارامتر کلمه سرور نشانگر این میباشد که پارامتر و امتیازات ارائه شده به آن و نوع پارمتر های server  بایستی توسط میزبان سایت شما بررسی و رفع گردد، البته به غیر از CDN که مربوط به خود مالک سایت میباشد.

شما میتوانید تمام پارامترهایی که در نتایج این تحلیل و تست وجود دارد را مطالعه کنید تا به دلایل امتیازات پی ببرید. بسیاری از این نتایج مربوط به سرور هست، بسیاری از پارامترها مربوط به استفاده از منابع خارجی بوده و برخی از آنها بایستی روی سایت شما بهینه سازی گردد تا سرعت سایت شما بهتر گردد.

در خود سایت gtmetrix.com  در قسمت مشاهده نتایج، یک تب با نام WaterFall وجود دارد که شما با کلیک روی این تب میتواند میزان زمان صرف شده جهت لود سایت خود را به تفیک مشاهده کنید.

مثلا اولین گزینه Get yourdomain.com علامت + کنار آنرا کلیک کنید اطلاعات جالبی برای شما قابل مشاهده میباشد، این اطلاعات نشان میدهد که بعد از اولین درخواست از DNS سرور میزبان سایت شما، چند میلی ثانیه یا ثانیه طول کشیده است تا نتیجه دریافت شود. احتمالا شما در این قسمت بتوانید فایلهایی را پیدا کنید که در سایت شما درخواست برای لود آن وجود دارد، در صورتی که سطری را مشاهده کردید که با ارور 404 یا عدم وجود ریسورس درخواست شده مواجه است، این میتواند باعث تاخیر زیادی در سرعت لود سایت شما داشته باشد.

در سایت Gtmetrix  یک قسمت نیز در زیر تصویر سایت شما وجود دارد با نام Performance Scores که در این قسمت یک نمای کلی از امتیازات سایت شما را نشان میدهد، امتیازات نشان داده شده در این قسمت هرچقدر به A و 100% نزدیک باشد سایت شما بهینه بوده و حتما دارای سرعت لود بهتری نیز میباشد. گزینه Fully Loaded Time نیز در این بخش نشانگر میزان زمان کلی صرف شده جهت لود سایت شما میباشد.

از دیگر پارمتر های مهم در همین بخش Total Page Size میباشد که نشان دهنده حجم کل سایت شما میباشد، با کاهش کلی این حجم سرعت سایت شما بصورت چشم گیری کاهش خواهد یافت.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی