بک لینک Backlink

در صورتی که شما هم در زمینه های وب سایت و یا تجارت الکترونیک فعالیتی دارید حتما بعضی از تکنیک ها از مباحث زمینه سئو را شنیده اید و برایتان جای سوال هست که معنی واقعی آنها چیست چه تاثیری دارد و یا نحوه استفاده صحیح از آنها به چه صورتی میباشد.

تعریف بک لینک

در تعاریفی که از معنی لغوی و اصطلاحی BackLink در سئو وجود دارد بصورت خلاصه میتواند بیان نمود که بک لینک عبارت است از لینک خروجی از یک سایت به سایت و یا سایتهای دیگر که روی سایت فوق نیستند. به عبارت دیگر بک لینک یعنی لینک هایی که سایتهای دیگر به سایت شما میدهند.

در سالهای گذشته یکی از فاکتورهای امتیاز مثبت در نتایج جستو میزان بک لینک های زیاد بود ولی به لطف بسیاری از سایتهای متقلب که حتی از این راه کسب و کار نیز راه اندازی نموده بودند، این امتیاز مثبت تقریبا بسیار کم شده است و تعداد بک لینک ها عملا تاثیری بسیار کمی در نتایج دارد. البته دلیل بر این نیست که به هیچ عنوان تاثیری ندارد و کلا حذف شده است، بلکه بک لینک ها توسط موتورهای جستجو بسیار با دقت بررسی میگردند و بک لینک های متقلب حذف و در برخی موارد حتی منجر به حذف سایت از نتایج موتورهای جستجو نیز میگردد.

بک لینک میتواند به چند صورت و طی استراتژی های گوناگون ایجاد کرد و با توجه به کیفیت آنها و موضوعات مرتبط یا غیر مرتبط میتواند موثر بودن آن نیز تغییر کند و به عبارتی بک لینک میتواند بک لینک خوب یا مفید و یا بلک لینک بد و مضر باشد. بک لینک های خوب و مفید بک لینک هایی میباشند که توسط مدیر، نویسنده و یا ویرایشگر وب سایت با متن مناسب به وب سایت شما ایجاد میگردد. البته نبایست فراموش کرد که منظور از مدیر یا نویسنده سایت، هر سایتی نیست و سایت در صورتی که اسپمر باشد بک لینک محسوب نیست و در برخی موارد باعث ضرر به سایت شما نیز خواهد شد.

چه بک لینک هایی را خوب میتوان نامید؟

همانطور که اشاره شد بک لینک های طبیعی یکی از بهترین بک لینک ها میباشند که تاثیر زیادی در سئو سایت شما میتواند داشته باشد ولی موارد زیر را نیز در دریافت بک لینک فراموش نکنید:

  • بک لینک ایجاد شده بایستی با متن مناسب در سایت قرار گیرد، منظور از متن مناسب متنی هست که به موضوع سایت شما مربوط باشد و کاربر را دچار سردرگمی نکند و به اصطلاح تقلب نکنید!
  • سایتهای اسپمر را به هیچ عنوان جهت در یافت بک لینک انتخاب نکنید
  • سایتهایی که خروجی بک لینک بسیار بالایی دارند نمیتواند خیلی خوب و مفید برای سایت شما باشد.
  • اعتبار سایت و بازدید کننده های آن تاثیر بسیار زیادی در جایگاه بک لینک شما دارد.
  • عنوان سایت و یا موضوع سایتی که بک لینک دریافت میکنید اگر مرتبط با سایت شما باشد مفیدتر خواهد بود.
  • بک لینک را سعی کنید از سایتهای با آی پی کشور سایت خود و زبان متناسب انتخاب کنید.
  • از فاکتور های بسیار مهم یک بک لینک خوب Domain Authority و Page Authority میباشد، به این مورد بسیار دقت کنید. Domain Authority و Page Authority که عمدتا توسط موسسه Moz مورد ارزیابی قرار گرفته و ارائه میگردد بر اساس یکسری فاکتور ها مانند سن دامنه ، کیفیت لینک ها، فعالیت وب سایت ، لینک های ورود و خروجی وب سایت یا صفحه همه دارای امتیاز میباشند و این مقدار با افزایش آن میتواند یک بک لینک بسیار مفید برای سایت شما باشد.

بک لینک های مضرر و یا بد کدام هستند؟

همانطوری که گفت شده اعتبار یک سایت نقش بسیار زیادی در بک لینک دارد. در صورتی که بک لینک های شما فاقد فاکتور های ذکر شده در بک لینک های خوب باشد نه تنها بک لینک محسوب نمیگردد و بلکه باعث ضرر های جبران نا پذیری برای سایت شما خواهد شد. علاوه بر موارد مفید در بک لینک مفید موارد زیر نیز میتواند به ضرر شما باشد

  • تعداد بک لینک های بسیار بالا و عدم رعایت تناسب لینک های فالو و No Follow
  • پیج رنک نا مناسب و نا مطلوب در سایت بک لینک دهنده
  • نا مربوط بودن انکرتکست های موجود در مقاله یا صفحه بک لینک دهنده
  • بک لینک هایی که کلمه کلیدی مدنظر شما فقط در صفحه مدنظر لینک شده اند میتوانند مضر باشند.
  • بک لینک های دریافت شده از آی پی های اسپمر و خارج از محدوده فعالیت شما نیز میتواند بسیار بک لینک خطرناکی باشد.

 

علاوه بر موارد فوق اشتباهات بسیار زیادی توسط وب مسترها یا افرادی که روی سئو سایت کار میکنند نیز انجام میگیرد که به عنوان مثال افرادی که بک لینک را با تبلیغات متنی اشتباه میگیرند! همان وب مسترهایی هستند که فاکتورهای منفی را زیاد جدی نمیگرند و یا وب مسترهایی که به تعداد زیاد بک لینک اعتقاد دارند! فراموش نکنید که تعداد بک لینک مهم نیست. همانطوری که در بالا ذکر شد کیفیت بک لینک مهمتر از کمیت آن میباشد. افرادی که این مورد را در زندگی شخصی رعایت میکنند  و به کیفیت ارزش میدهند بهتر میتوانند روی این موضوع تمرکز کرده و با بک لینک خوب کیفیت سئو سایت را بالا نگه دارند.

همچنین لینک های داخلی در مقالات و محتوای ایجاد شده را دست کم نگیرید. این لینک های داخلی علاوه بر اینکه از تمام محتوای سایت شما یک Map ایجاد میکند بلکه تاثیر زیادی در سئو و بک لینک های دریافتی نیز دارد.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی