دات نت نیوک DotNetNuke

سیستم مدیریت محتوای DNN یا دات نت نیوک یه CMS کاملا رایگان و اوپن سروس بر مبانی زبان برنامه نویسی C# و تکنولوژی Asp.Net  و دیتابیس قدرتمند Sql Server پیاده سازی شده است. این پلتفرم یا CMS که به عنوان اولین سی ام اس رایگان و اوپن سورس برای .Net شناخته شده میباشد.

این CMS از چهارچوب و قابلیت های بسیار منعطف و قدرتمندی برخوردار هست که شما کمک میکند برنامه های تحت وب خود را در مقیاس های شخصی تا سازمانی توسعه دهید. در ابتدای کار DotNetNuke نسخه های اولیه به عنوان اولین CMS رایگان دات نت معرفی شد و به همین خاطر نیز نام آن در ابتدا دات نت نیوک نام گرفته بود که پس از مدتی با برند DNN Software به فعالیت خود ادامه داد.

بعد از ارائه موفق نسخه های اولیه رایگان و جذب کاربران بسیار زیاد به سمت خود DNN چند سری نسخه تجاری نیز ارائه داد که بر پایه DNN بودند ولی تجاری سازی شده بودند که مشهور ترین آنها ایوک کانتنت نام داشت.

در واقع میتوان گفت DNN نسخه کاملا رایگان و اوپن سورس همین نسخه ها میباشد که هر روز به قابلیت آن اضافه میگردد. مزیت هایی که دات نت نیوک دارد باعث شده است در بسیاری از سازمان های دولتی نیز از این سیستم به عنوان پرتال اصلی استفاده گردد. از مزایای اصلی آن میتوان به توسعه پذیری بسیار راحت و امنیت بالا اشاره کرد که اولین نیازمندی برای پرتال های سازمانی میباشد.

راه اندازی دات نت نیوک یا DNN نیز بسیار ساده میباشد و به نصب کننده هایی که ارائه داده است به راحتی و تنها با آپلود و چند کلیک امکان نصب آن را خواهید داشت. البته نبایستی فراموش کنید که روی هاست ویندوز میتوانید نصب کنید.

همچنین مانند سایر CMS ها و پلتفرم های معرف لینوکسی این پلتفرم نیز دارای ماژول ها و امکانات رایگان بسیار زیادی میباشد که شما را در راه اندازی سریع پروژه های خود یاری میکند. به عنوان مثال سیستم های از پیش تعریف شده ای نظیر پرتال کاربران، ثبت نام، ورود، امکان درج نویسنده و … پیش فرض این سیستم میباشد که کارایی بسیار زیادی نیز در سرعت توسعه پروژه برای شما خواهد داشت.

امکانات DNN

  • مدیریت اعضاء و ثبت نام

همانطور که گفته شد اساسی ترین بخش برای یک وب سایت امکان عضو گیری آن میباشد. اینکه کاربر شما بتواند عضو گردد و اینکه شما بتوانید صفحات و بخش هایی را در اختیار کاربران خود قرار دهید و آنها را ملزم به ثبت نام در سایت کنید یکی از اساسی ترین بخش ها و وقت گیرترین قسمت های سایت میباشد که میتواند برای توسعه سریع پروژه کمک شایان ذکری برای شما داشته باشد.

  • مدیریت سطح دسترسی

بعد از ثبت نام و بخش اعضاء نیاز هست که شما بتوانید بخشی از پرتال را محدود به کاربران ثبت نام کرده کنید و یا حتی مدیریت را به صورت قسمت به قسمت در اختیار هر مدیر بخش قرار دهید. امکانات پیش فرض DNN به شما این اجازه را میدهد که برای هر بخش سطح دسترسی بر اساس گروه های کاربری ایجاد کنید.

  • مدیریت گروه های کاربری

در DNN نیز همانند تمامی CMS های رایج شما این امکان را دارید که گروه های کاربری سایت خود را تقسیم بندی کنید. بخشی از کاربران به عنوان عضو سایت، گروهی با عنوان ارسال کننده مطلب، گروهی با سطح دسترسی ویراستار  و یا ناظر ،گروهی به عنوان انتشار دهنده و یا مدیر کل سایت، همه این گروه بندی ها را بصورت ساده شما در DNN میتوانید مدیریت و ایجاد کنید و حتی بخشی از دسترسی را برای گروه های از پیش تعریف شده اضافه و یا کم کنید.

  • مدیریت زبان

CMS محبوب دات نت نیوک به خاطر قابلیت های پیشرفته در بحث بومی سازی پیشرفت های بسیاری داشته است. اساسی ترین بخش یک پرتال که میتواند آنرا موفقتر کند امکان بومی سازی آن میباشد. این پلتفرم قدرتمند بصورت کامل از زبان فارسی و بسیار زبانهای رایج دنیا پشتبانی میکند و شما به راحتی قادر هستید زبان مدنظر را بومی سازی کنید.

  • پشتیبای از تاریخ شمسی و میلادی

بصورت پیش فرض با امکان موجود در این سی ام اس شما میتوانید تاریخ شمسی و یا میلادی را برای پرتال خود نصب و استفاده کنید.

  • پشتیبانی از حالت مولتی دامین

یکی از ابزارهای قدرتمند DNN میباشد که وجه تمایز آن با سایر cms های رایج میباشد. با استفاده از پرتال ساز قدرتمند DNN شما قادر هستید پرتال خود را در مقیاس بزرگتر و روی چند دامنه ایجاد و با یک مدیریت واحد همه آنها را مدیریت و کنترل کنید.

  • مدیریت قالب های سایت

با استفاده از آن میتوانید قالب پیش فرض خود را به قالب دلخواه طراحی شده تغییر و یا از قالب های آماده موجود استفاده کنید.

  • ویرایش آنلاین بلوک ها

در این cms شما بیشتر با این کلمه آشنا خواهید شد زیرا تمام صفحات پرتال را بلاک هایی تشکیل داده است.

  • پشتیبانی از پروتکل Https

پلتفرم DNN بصورت کامل و پیش فرض شما را برای داشتن یک پرتال امن با SSL پشتیبانی میکند

  • مدیریت ماژول و پلاگین

میتوانید تمام ماژول ها و پلاگین های مدنظر را براحتی نصب و یا خذف کنید

  • امکان جستجوی داخلی از تمامی مطالب موجود در سایت و یا پرتال
  • مدیریت سریع بخش خبرها در سایت

یکی از امکانات جالب و پر کاربرد DNN میباشد که در سازمان ها افرادی که خبر درج میکنند با دسترسی بسیار جزیی میتوانند در بلاک های دلخواه خبر سازمان خود را درج کنند.

  • مدیریت فایل و مولتی مدیا DNN

کلیه فایلها و مولتی مدیا های پرتال بصورت کامل در مدیریت شماست

  • مدیریت سریع و راحت منو
    در DNN شما براحتی میتوانید منو و زیر منو دلخواه را ایجاد، برای آن سطح دسترسی ، طراحی و …. ایجاد کنید و سپس صفحه، ماژول و … دلخواه را بدان انتساب کنید.

امکانات ذکر شده در این مقاله صرفا بخشی از صدها قابلیت DNN میباشد. در صورتی که علاقه به .Net دارید و یا برنامه نویسی و توسعه دهنده Dot Net میباشید میتوانید این سی ام اس قدرتمند را روی هاست ویندوز قدرتمند فراسو نصب و استفاده کنید.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی