ثبت دامنه .co

ثبت دامنه .co

.co domain registeration

پسوند Co. ، پسوند کشوری سطح بالا ccTLD)) است که به کلمبیا اختصاص دارد. این پسوند توسط S.A.S اینترنت کلمبیا اداره می­شود. پسوند .Co از تاریخ 10 ژوئیه 2010، هیچ محدودیتی برای ثبت نام در دامنه‌های سطح دوم co. خود قرار نداده است. هر فرد یا نهاد در دنیا می­تواند دامنه .co را ثبت کند. بوگوتا (Bogotá)، از طریق یک پروسه خرید عمومی که در اوایل سال 2009 صورت گرفت، به عنوان مدیر شرکت TCO منصوب شد و در 9 دسامبر 2009 به تصویب هیئت مدیره، شرکت .CO را به عنوان دامنه سطح بالا توسط ICANN ثبت کرد و تأیید رسمی وزارت بازرگانی ایالات متحده را در 23 دسامبر 2009 دریافت کرد.

نام­های دامنه سطح دو .CO

وقتی آن­ها پسوند دامنه co. را به دست گرفتند، S.A.S اینترنت کلمبیا سیاست­های دامنه جدیدی را اجرا كرد كه انعطاف پذیرتر از روش­های گذشته بود كه توسط دانشگاه Andes اداره می‌شدند.

سیاست­های جدید به بهترین شیوه­های بین المللی تنظیم شده و با مشورت با جوامع محلی و بین‌المللی تعریف شده بود. با سیاست­های جدید، کلمبیا می­توانست نام دامنه­های سطح دوم مانند widgets.co را به جهانیان بفروشد. (قبل از آن فقط نام دامنه­های سطح سوم مانند widgets.com.co را می­توانست بفروشد.)

برای تجلیل از راه اندازی دامنه­های سطح دوم، اولین نام دامنه تک حرفی “e.co” در 10 ژوئن سال 2010 به مدت یک هفته در اینترنت به حراج گذاشته شد. برنده خرید این حراج، کارآفرین اینترنتی لونی بورک از رسانه B52 بود که به قیمت 81000 دلار آن را خرید. درآمد حاصل از این کار به خیریه اهدا شد.

علاوه بر e.co، نام­های دامنه تک حرفی که اختصاص داده شده بود به شرح زیر است:

[a.co]

Amazon

[b.co]

Bestseller.com

[g.co]

Google

[k.co]

Amazon

[m.co]

Volvo Car Mobility

[o.co]

Overstock.com

[s.co]

Snapchat

[t.co]

Twitter

[x.co]

GoDaddy

[y.co]

Y.CO – The Yacht Company

[z.co]

Amazon

از ژوئن 2011، بیش از 1 میلیون دامنه .co توسط افراد در بیش از 200 کشور در سراسر جهان ثبت شده است. از ژانویه سال 2014، این تعداد به بیش از 1.6 میلیون دامنه co. ثبت شده رسید.

خلاصه سیاست­ها از سال 2010

هر شخص یا نهاد در جهان می­تواند نام دامنه .CO را ثبت کند

نیاز به هیچگونه اسناد و مدارک برای احراز هوئیت وجود ندارد.

مدت زمان ثبت نام بین 1 تا 5 سال است و منوط به تمدید است

ثبت نام کنندگان می­توانند به راحتی نام دامنه را منتقل کنند

دامنه CO. از طریق جدول زمانی زیر در دسترس قرار گرفت:

1 آوریل 2010 – 20 آوریل 2010: Sunrise A به علائم تجاری محلی برای رقابت  در ثبت نام دامنه­های دقیق اجازه داد.

26 آوریل 2010 – 10 ژوئن 2010: Sunrise B به علائم تجاری ملی برای رقابت در ثبت نام دامنه­های دقیق اجازه داد.

21 ژوئن 2010 – 13 ژوئیه 2010: Landrush به هر کسی اجازه داد تا برای دامنه­هایی با ارزش تجاری بالا درخواست کند.

20 ژوئیه 2010: دامنه .CO به طور کلی در دسترس قرار گرفت

ثبت دامنه های سطح سوم

ثبت دامنه های سطح سوم به طور نزدیک IANA سنتی com. / .net / .org / .gov / .edu / به اضافه معادل ملی .mil را بازتاب می­کنند. با این تفاوت که ثبت نام­های مستقیم تحت co.، که برای سیگنال دادن به منافع جهانی هستند، حوزه های سطح سوم برای سیگنال­های مربوط به مشاغل محلی، سازمان­ها، مؤسسات دانشگاهی و دولتی استفاده می­شود.

Com.co- تجاری

org.co- سازمان­ها

edu.co- آموزشی

gov.co- دولت

net.co- زیرساخت شبکه

mil.co- نظامی

nom.co- شخص حقوقی

ngo.co- سازمان­های غیردولتی

inf.co- اطلاعات

تاریخچه

IANA کدهای ISO 3166-1 alpha-2 را به عنوان دامنه­های سطح بالای کد کشور نمایندگی می­کند، و در 24 دسامبر 1991، دامنه سطح بالا co. به کلمبیا اختصاص داده شد و به دانشگاه Andes واگذار شد.

در سال 2001، دانشگاه شروع به بررسی امکان بازاریابی دامنه به عنوان جایگزینی برای دامنه­های سطح بالا عمومی کرد. دولت کلمبیا به این کار اعتراض کرد که دانشگاه، یک نهاد خصوصی است و نظارتی بر TLD ندارد و وزیر ارتباطات، آنجلا مونتویا هولگوین، از آن­ها خواست که به این کار ادامه ندهند. دانشگاه به ICANN نامه­ای نوشت، که مخالفت­های دولت را رد کرد و بیان کرد که قصد دارد به عنوان یک پیمانکار برای بررسی تجارت تجاری دامنه اقدام کند.

در جلسه‌ای که در تاریخ 11 دسامبر سال 2001 برگزار شد، هولگان از اتاق مشاوره و خدمات ملکی شورای كشور خواست كه سه موضوع را در نظر بگیرد:

1- آیا دامنه .co یک منبع عمومی است؟

2- اگر دامنه منبع عمومی باشد، با این وجود باید ذاتاً با ارتباطات از راه دور، مرتبط باشد

3- اگر دامنه با ارتباطات از راه دورارتباط داشته باشد، چه کسی باید از تجارت آن سود ببرد؟

در رابطه با این سه موضوع، این جلسه نتیجه گرفت که:

1-دامنه .co که به کلمبیا واگذار شده است جنبه عمومی دارد.

  2-مدیریت دامنه، به طور ذاتی با ارتباطات مرتبط است و از این رو تحت نظارت وزارت ارتباطات قرار می­گیرد، به استثنای عملکردهایی که توسط وزارت آموزش ملی به ICFES داده شده است.

3- هیچ هزینه ای برای چنین خدمتی قابل پرداخت نیست، مگر اینکه کنگره کلمبیا قانونی را تصویب کند که می­تواند در رابطه با ثبت نام دامنه مالیات جمع شود.

در پاسخ به جلسه شورای ایالتی، این دانشگاه در 12 فوریه 2002 به ICANN گفت، که برنامه­های تجاری سازی دامنه را رها کرده است، و از آنجایی که “دیگر نمی­تواند مسئولیت­های اداری و عملیاتی را تحمل کند”، آرزو دارد که مسئولیت خود را برای کار با تجاری سازی دامنه متوقف کند.

سرانجام، با تصویب قانون 1065 سال 2006، وزارت ارتباطات کلمبیا یک پروسه مشاوره عمومی را با مشارکت کنندگان محلی و بین المللی، از جمله اعضای جامعه ICANN، با هدف تعیین آینده دامنه سطح بالا (TLD) CO. آغاز کرد. در نتیجه این روند، از طریق قطعنامه 001652 سال 2008، وزارتخانه سیاست­های جدیدی را تصویب کرد که حاکم بر اداره دامنه سطح بالا CO . بود. یک پروسه عمومی آغاز شد که منجر به اعطای قرارداد دولت به S.A.S  اینترنت .CO شد. سرانجام، در 7 فوریه 2010، مدیریت دامنه سطح بالا از دانشگاه Andes به S.A.S اینترنت .CO، تحت نظارت و سیاست وزارت ارتباطات کلمبیا منتقل شد.

در تاریخ 20 ژوئیه 2010، دامنه­های سطح دوم co. به صورت مبتنی بر سرویس اول، در دسترس سایر نقاط جهان قرار گرفت. در سال 2014، S.A.S اینترنت .CO توسط Neustar با 109 میلیون دلار آمریکا خریده شد و به یک شرکت متعلق به Neustar تبدیل شد. که Neustar مسئول ارتقاء، مدیریت و عملکرد فنی دامنه سطح بالا .CO شد.

ثبت کنندگان معتبر دامنه .co

فقط ثبت نام کنندگان معتبر قادر به فروش مستقیم نام دامنه .CO هستند. سایر ثبت کننده هایی که نام دامنه .CO را می­فروشند به عنوان نماینده فروش (واسطه) عمل می­کنند. لیست ثبت نام کنندگان معتبر در وب سایت اینترنتی CO. موجود است، و از اکتبر 2011 بیست ثبت کننده معتبر وجود دارد. برخی از این ثبت کنندگان تحت چندین برند فعالیت می کنند.

اگر شما هم قصد ثبت دامنه .Co را دارید، می‌توانید همین حالا از طریق بخش ثبت دامنه سایت فراسو اقدام کنید.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی