دیتاسنتر یا مرکز داده

دیتاسنتر که در فارسی به آن مرکز داده گفته می شود، را میتوان مجموعه ای از تجهیزات، سرور ها، رک ها، شبکه ساختمان با تمام موارد امنیتی و … تعریف کرد. کاربرد آن همانطور که از نامش نیز مشخص است، مرکز داده یعنی مکانی که سرویس های اینترنتی ، سرور ها یا تجهیزات مورد نیاز برای استفاده در شبکه را سرویس دهی میکند.

کاربرد دیتاسنتر چیست؟

شرکت های هاستینگ، سازمان های خصوصی ، دولتی، سرویس دهنده های خاص و بطور کل هر سرویسی که بر روی بستر اینترنت و شبکه اینترانت گسترده قصد ارائه خدمات خاص را دارند، دیتا ها و سرور های سرویس خود را در مراکز داده میزبان میکنند. این کاربرد ها میتواند شامل موارد زیر باشد:

سرویس های هاستینگ، پایگاه داده، DNS ، سرویس های میزبانی ایمیل

سرویس و سرور های ارائه خدمات برنامه های مختلف در پلتفرم های متفاوت بصورت آنلاین

سرور های ارائه خدمات بازی در سطح شبکه ملی و جهانی

اجاره قسمتی از یک رک برای سرور های یک شرکت یا سازمان جهت نگهداری از دیتا ها، پردازش های خاص و …

دیتاسنتر چه امکاناتی دارد؟

دیتاسنتر ها همیشه از پیشرفته ترین امکانات برای ارائه سرویس به کاربران خود استفاده میکنند. امروزه تمامی دیتاسنتر ها حداقل به امکانات زیر مجهز هستند:

  • سیستم برق بسیار قدرتمند و استیبل:
    سرویس ها و کلیه خدماتی که بصورت اینترنتی به کاربران خود خدمات ارائه میدهند، مستلزم امنیت برق بوده تا همیشه دردسترس بباشند و بتوانند سرویس های خود را بصورت دائمی بدون قطعی ارائه دهند. پس یکی از مهمترین امکاناتی که دیتاسنتر ها برای خدمات خود در نظر میگیرند، سیستم برق میباشد. این سیستم شامل تامین برق با قدرت بالا و استیبل، جهت ارائه سرویس به تمای سرور ها میباشد. همچنین سیستم برق داخل دیتاسنتر نیز به تجهیزاتی مجهز میباشند، که در برابر خطرات احتمالی اتصالی برق و … ایمن باشند.
  • سیستم خنک کننده با قدرت بالا:
    یکی دیگر از اصلیترین امکانات دیتاسنتر ها سیستم خنک کننده هایی با توان بسیار بالا میباشد. همانطوری که میدانید سرور های موجود در داخل رک های دیتاسنتر حرارت بسیار زیادی ایجاد میکنند و در صورتی که دیتاسنتر ها به سیستم خنک کننده ای با توان بسیار بالا، مجهز نباشند در کمترین زمان ممکن تمامی تجهیزات ذوب میگردند!
  • سیستم امنیت چند لایه رک ها، کل ساختمان دیتاسنتر:

در هر جایی که بحث اطلاعات سرور ها باشد، مسلما اولین موردی که به ذهن همگان میرسد این است که، سرور من توسط چه تجهیزاتی در مقابل موارد امنیت فیزیکی ایمن میگردد؟ در تمامی دیتاسنترها ورود به هر بخش توسط تجهیزات امنیتی محدود شده است و هر فردی حتی از کارشناسان خود دیتاسنتر، به تمامی بخش ها دسترسی ندارند و فقط به بخش هایی که مجوز داده شده، دسترسی دارند.

  • چند لینک اینترنت با ظرفیت بالا:
    تجهیزات ارتباطی دیتاسنتر مهمترین قسمت در یک دیتاسنتر میباشد. در دیتاسنتر ها برای میزبانی سرور ها نیاز به ظرفیت پهنای باند بسیاری زیادی میباشد. همچنین در کنار این لینک های چند گیگا بایتی از چندین لینک بک آپ جهت تضمین میزان دسترسی بالای 99 درصدی در نظر گرفته میشود.
  • فضای کافی:
    در دیتاسنتر ها معمولا فضای کافیه زیادی برای تمامی تجهیزات موجود در نظر گرفته و فضای خالی زیادی نیز دارا میباشند، تا در تجهیز آینده سهل الصول باشد. میزان فضای کلی دیتاسنتر، تاثیر مستقیم در  میزبانی سرور ها داشته و در نتیجه در گرید بندی یک دیتا سنتر نیز تاثیر به سزایی دارد.
  • رک ها ، روتر ها، تجهیزات پیشرفته شبکه:
    هر چقدر موارد ذکر شده در بالا مهم باشد، عدم تجهیز دیتاسنتر با تجهیزات شبکه و برند های درجه یک نیز مهم میباشد. برای همین مطمئنا دیتاسنتر ها از بهترین برند های تجهیزات سرور و شبکه برای تجهیز استفاده میکنند تا بعد از برق و لینک، مشکل تجهیزات دیتاسنتر را تعطیل نکند!
  • فایروال ها و سیستم های امنیتی :
    سرور ، لینک ها و تجهیزات یک دیتاسنتر همیشه هدف خرابکاران اینترنتی میباشد. رقبا نیز در این میان حتما بایستی مطمئن باشند که رقیب خود دارای فایروال ها و سیستم های جلوگیری از خرابکاری مجهز میباشند! با عدم تجهیز یک دیتاسنتر به این فایروال ها مطمئنا ساعاتی بیشتر دوام نخواهند داشت! از این رو در تمامی دیتاسنتر ها از آخرین تکنولوژی فایروال در کنار سیستم های امنیتی قدرتمند و روال های فوق العاده سخت گیر استفاده میکنند تا همیشه در برابر خرابکاری ها در امان باشند.
  • پشتیبانی و مانیتورینگ 24 ساعته:

دیتاسنتر ها تمامی تجهیزات، سرور ها، سیستم های برق، لینک های اینترنت و …. را بصورت 24 ساعته در تمامی روز های هفته مانیتور میکنند.

 

کولوکیشن چیست؟

دیتاسنتر از تعداد زیادی رک تشکیل شده است که بخشی از 1 رک را به عنوان محلی برای میزبانی 1 یا چند سرور اختصاصی میدهند. به این محل، میزبانی سرور یا Colocation اطلاق میگردد.

مزایای استفاده از سرویس های دیتاسنتر چیست(کولوکیشن)؟

  • هزینه بسیار پایین:
    در صورتی که شما بخواهید تمامی مواردی که برای ارائه سرویستان در سرور را، خودتان انجام دهید مسلما هزینه های بسیار زیادی برای برق، اینترنت و .. بایستی بپردازید. در صورتی که این هزینه ها در دیتاسنتر بسیار پایین میباشد.
  • پایداری بسیار بالا:
    سرور های شما در صورتی که با استاندارد های بسیار بالا میزبانی(کلوکیشن) نگردد، بطور یقین از پایداری بالایی برای سرویس دهی، برخوردار نخواهد شد.
  • سرعت اینترنت:
    پهنای باندی که در دیتاسنتر ها استفاده میگردد، بصورت گیگابایتی میباشد و دسترسی به چنین سرعتی برای کاربران عادی به هیچ عنوان قابل دسترس نمیباشد.
  • امنیت بیشتر:
    با توجه به تفاسیر گفته شده از امینت سرور ها، دیتاسنتر بهترین مکان برای میزبانی سرور شما با امنیت بالا میباشد.
انتخاب آسان هاست و سرور مجازی