طراحی اختصاصی یا cms

پیشتر در مورد CMS مقاله ای منتشر نمودیم که در آن به معرفی برخی از CMS های مطرح و مزایای آنها پرداختیم. در این مقاله نیز قصد داریم مقایسه ای داشته باشیم مابین سایتهای با طراحی و برنامه نویسی اختصاصی و سایتهایی که از CMS جهت راه اندازی آنها استفاده میگردد.

همانطور که قبلا نیز اشاره کرده بودیم، CMS مخفف کلمه Content Management System  به معنی سیستم مدیریت محتوا میباشد. شما با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا یا CMS قادر هستید بدون کد نویسی، وب سایت خود را راه اندازی و از امکانات فراوان آن استفاده کنید.

ولی در مقابل امکاناتی که CMS ها به رایگان در اختیار کاربران قرار میدهند بسیاری از کاربران تردید دارند که از این سیستم ها استفاده کنند بهتر هست یا خیر؟ همچنین بسیاری از شرکت های بزرگ و یا فروشگاه ها نیز این سوال برایشان مطرح است که طراحی و برنامه نویسی اختصاصی یا استفاده از CMS بهتر هست؟ در ادامه این مقاله به مقایسه این دو خواهیم پرداخت که بتوانید تفاوت آنها را بهتر درک کنید و کاربرانی که سایت خود را راه اندازی ننموده اید و یا قصد آپگرید دارند، بتوانند انتخاب درستی داشته باشند تا در آینده دچار مشکلات نشوند.

مقایسه طراحی اختصاصی و استفاده از CMS

ابتدا قبل از هر اقدامی بهتر هست که ابتدا یک قلم و کاغذ برای خود آماده کنید و شروع کنید به مواردی که در زیر به آنها خواهیم پرداخت. قبل از پاسخ به موارد که در ذیل اشاره خواهد شد نمیتوان انتخاب درستی برای استفاده یا عدم استفاده از CMS داشته باشید.

  • از سایت خود چه انتظاری دارید ؟
    در ابتدا بایستی خدماتی که در سایت خود قصد دارید ارائه دهید را مشخص کنید. تا قبل از مشخص شدن خدمات مدنظر مطمئنا انتخاب cms یا طراحی اختصاصی اندکی سخت هست. بعد از مشخص نمودن انتظارات خود از سایت بایستی در مرحله بعدی و قبل از بررسی سایر موارد بایستی با یک متخصص مشاوره و بررسی کنید که امکانات مدنظر شما توسط CMS ها قابل پیاده سازی میباشد یا خیر؟
  • گستردگی خدمات خود را مشخص کنید
    بسیاری از کاربران عمده مشکلی که دارند این است که مشخص نمیکنند که گستردگی خدمات آنها در چه حد خواهد بود؟ به عنوان مثال آیا خدمات آنها فقط از روی وب سایت ارائه خواهد شد؟ پلتفرم های دیگری برای وب سایت خود در نظر دارند؟ خدمات آنها برای چه حوزه ای بیشتر کاربر دارد.
  • کاربران خود را بشناسید
    تا وقتی که کاربران سایت خود را نشناسید مطمئنا نمیتوانید تصمیم درستی در طراحی نیز بگیرید! در نظر داشته باشید که یک سیستم مدیریت حرفه ای، زمانی حرفه ای است که سادگی و کارایی سایت را برای هر طبقه از کاربران مهیا سازد. بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا این قابلیت را دارند که چه در مدیریت و چه در صفحه اصلی کاربران دسترسی راحتتری داشته باشند و بعضا حتی بدون هیچ دانش فنی میتوانند از امکانات آنها استفاده کنند. بنابراین مهم هست که کاربران سایت خود اهم از کاربران بخش مدیریت و کاربران بخش اصلی سایت خود را شناسایی کنید.
  • بودجه شما چه اندازی میباشد؟
    مدیران وب سایت ها اولین چیزی که برایشان مهم هست، هزینه اجرایی یک سایت میباشد. و همانطور که مستحضر هستید سایتهایی که دارای هسته اختصاصی و طراحی اختصاصی هستند با توجه به انرژی که برنامه نویس و طراح یک وب سایت روی آن میگذارد قیمت پیاده سازی بالاتری نسبت به سیستم مدیریت محتوا خواهند داشت. بنابراین بایستی مشخص کنید که میخواهید سایت شما از اول با هزینه بالاتری راه اندازی گردد یا علاقه دارید در کنار سایر موارد هزینه اجرایی خود را نیز کاهش دهید؟
  • زمان راه اندازی سایت شما چقدر مهم هست؟
    یکی دیگر از مهمترین مشخصه هایی که مدیران سایتها بایستی آنرا بررسی و پاسخ دهند این میباشد که چه زمانی میخواهند سایتشان منتشر گردد؟ طراحی با استفاده از ابزارهای موجود و CMS ها زمان بسیار پایینتری نسبت به سایتهای با هسته و طراحی اختصاصی خواهند داشت. در سایتهای با طراحی و هسته اختصاصی، برنامه نویس و طراح سایت مجبور هست تمامی اجزا و قسمت های یک سایت را قطعه به قطعه کدنویسی کند و راه اندازی کند. بنابراین زمان بسیار زیادی برای راه اندازی سایت شما صرف خواهد شد و متناسب با همین زمان هزینه راه اندازی آن نیز افزایش خواهد داشت.

مواردی که در بالا ذکر شد قسمتهای بسیاری کوتاهی هستند که شما بایستی قبل از راه اندازی و انتخاب سیستم سایت خود بایستی آنها را درنظر داشته باشید. گزینه های بسیار زیادی نیز وجود دارد که میتواند در انتخاب CMS یا طراحی اختصاصی به شما کمک کند، که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود

  • CMS ها،هم امن میباشند و هم نا امن
    بسیاری بر این باور هستند که سیستم های مدیریت محتوا از امنیت پایین تری برخوردار هستند. بایستی به این نکته دقت کنید که CMS ها از امنیت پایین برخوردار نیستند. بلکه مدیران وب سایتها امنیت سایت خودرا با بی توجهی به آپدیت ها نابود میکنند. CMS ها همیشه بایستی آپدیت باشند تا جلوی باگ های کشف شده گرفته شود.
  • چه اندازه ای قصد گسترش دارید
    اگر شما قصد دارد که سایت خود را همواره با برنامه های خاص گسترش دهید و یا ایده های شما متفاوت میباشد، به احتمال زیاد با CMS ها بسیار راحت نخواهید بود. البته CMS ها با توجه به اینکه اکثرا ماژولار هستند. یعنی امکان ماژول و پلاگین نویسی اختصاصی برای آنها وجود دارد. بنابراین محدودیتی برای آن وجود ندارد، ولی در صورتی که شما همیشه با یک چهارچوب برنامه نویسی خاص قصد پیاده سازی پروژه خود را دارید و اگر برنامه نویس خود را همیشه در اختیار دارید میتوانید از طراحی اختصاصی استفاده کنید. البته منظور از طراحی اختصاصی در این مقاله قالب نیست چون برای همه سیستم های مدیریت محتوا قالب اختصاصی میتوان تهیه نمود.

گسترش خدمات سایت برای موبایل ها و تبلت ها نیز بسیار مهم میباشد. اینکه شما بخواهید در آینده نسخه ویژه APK,IOS را داشته باشید یا خیر؟ درست هست که بسیاری از CMS های موجود را میتوان به راحتی نسخه آندروید و IOS برای آنها تهیه نمود ولی شاید دوست داشته باشید طراحی اختصاصی App را بدون استفاده از سیستم مدیریت محتوا و وابستگی راه اندازی کنید.

در پایان بایستی این نکته را درنظر بگیرید که اولا سیستم های مدیریت محتوا دارای امنیت پایین نیستند! هزینه های آنها مناسب میباشد ولی با هر سلیقه و هر امکانات میتوان آنها را راه اندازی نمود و محدودیتی برای استفاده و گسترش آنها وجود ندارد. حتی پلاگین های رایگان بسیار فراوانی برای آنها وجود دارد که واقعا زمان و هزینه شما را به حد غیرقابل باور کاهش خواهد داد. برای این مورد کافی هست پلاگین های بومی و غیربومی سیستم های مدیریت محتوا مثلا وردپرس را جستجو کنید تا گستردگی آنها را درک کنید.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی