سیستم مدیریت محتوا CMS

شاید شما هم به یاد داشته باشید صفحات بسیار ساده و بدون روح چند دهه اخیر را! شاید هم آشنایی با صفحات چند دهه اخیر نداشته باشید، دنیای تکنولوژی در این چند دهه آخر تحولاتی را بخود دید که راحتی و آسودگی را در کنار همه کارهای خود داشته باشد، صفحات وب قدیمی با استفاده از Html  بصورت استاتیک و نیاز به دسترسی همیشه به طراحان آنها، برنامه نویسان و شرکت ها را به این واداشت که به جای صفحات html  سیستمی آنلاینی را در اختیار کاربر قرار دهند که بدون استفاده و آشنایی با کد کاربران بتوانند صفحات سایت خود را بصورت داینامیک همیشه بروز رسانی کنند که با نام CMS یا سیستم های مدیریت محتوا مشهور میباشد.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

همانطوری که از اسم آن مشخص است نرم افزار یا پتلفرمی میباشد که با استفاده از آن شما وب سایت خود را ایجاد، صفحات مد نظر را اضافه کرده، طراحی آن را تغییر و بسیاری امکانات دیگری که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. این نرم افزار ها که عموما بصورت آنلاین میباشند دستیار شما در تمام امورات سایت شما میباشند تا شما بدون آنکه دانش فنی و برنامه نویسی داشته باشید بتوانید وب سایت خود را راه اندازی و مدیریت کنید.

امکانات و مزایای سیستم های مدیریت محتوا CMS

اکثر سیستم های مدیرت امروزی امکاناتی به کاربران ارائه میکنند که تقریبا تمامی نیازهای آنها را پاسخگو میباشد، این امکانات از ایجاد یک وبلاگ ساده گرفته تا وب سایت رسمی یک شرکت و یا یک وب سایت فروشگاهی. در CMS  ها شما بدون نیاز به کد نویسی قادر هستید تا امکانات جدیدی به سایت خود اضافه کنید، قالب سایت خود را مدیریت و ویرایش کنید، مطالب سایت ، دیدگاه های سایت و موارد خیلی زیادی را بدون دانش فنی مدیریت و انجام دهید، عمده امکانات سیستم های مدیریت محتوا را میتواند بدین گونه معرفی کرد:

ایجاد و مدیریت اطلاعات سایت همانند پست و مطالب مورد نیز در صفحه اصلی و سایر صفحات

مدیریت تصاویر و مولتی مدیا

امکان دسته بندی مطالب و تگ گذاری

استفاده از آمار بازدید و مشخصات ورودی مطالب و نحوه ورود آنها به سایت

امکان استفاده از جستجوگر مطالب در سایت

امکان لینک گذاری برای دانلود

امکان تبدیل سایت به فروشگاه و یا ایجاد بخش سفارش

امکان درج نقشه گوگل در سایت

امکان ایجاد قسمت آپلود برای کاربران

کنترل و محدود سازی بخشی از سایت برای اعضا

ثبت نام و عضو گیری کاربران

ایجاد بخش دریافت ایمیل برای خبرنامه

ایجاد فرم های مختلف اهم از فرم دریافت اطلاعات کاربر، فرم استخدام، فرم تماس با ما و …

امکان ایجاد نقشه سایت و کمک به موتورهای جستجو جهت ایندکس سریع و راحت

امکان استفاده از ادیتور های حرفه ای در هنگام ایجاد پست که به کاربر امکان ویرایش استایل متن را همانند ورد میدهد.

امکان ایجاد کاربری با دسترسی فقط نویسنده یا انتشار دهنده

و امکانات بسیار زیادی که میتوان در بخش پلاگین های تمامی CMS  های موجود مشاهده کرد، از جمله پشتیبان گیری کل سایت در فضاهای ابری، ارسال ایمیل به کاربران، مدیریت حرفه ای منو ها و بخش های مختلف ، استفاده از سیستم کش، بسته های امنیتی، اسلاید شوها با امکانات بسیار زیاد، امکانات تقویم، بهینه سازی تصاویر ، امتیاز دهی به مطلب، اشتراک در شبکه های مجازی، کپچهای جلوگیری از ربات های اسپم، حالت چند زبانگی سایت و 100 ها هزار امکانات دیگر که شما را از داشتن برنامه نویس و طراح سایت بی نیاز میکند.

کاربردهای سیستم های مدیریت محتوا طیف وسیعی را در بر میگیرد که شما میتوانید از آن به عنوان یک سرویس وبلاگ، کنترل محتو و رسانه های سایت، کنترل و اجازه دسترسی به بخش ها و فایل های خصوصی استفاده کنید.

در سیستم های مدیریت محتوا عمده عملکرد آنها بدین صورت میباشد که محتوای سایت شما در یک دیتابیس ذخیره میگردد که شما در هر زمان قادر به ویرایش آن دیتابیس هستید و نیز نیازی به آشنایی با دیتابیس نیز ندارید، در این سیستم ها قالب ها و تصاویر و …. که استاتیک میباشند بصورت مستقیم روی خود هاست یا CDN قرار گرفته و محتوا نیز از طریق دیتابیس به کاربر نمایش داده میشود.

سیستم های مدیریت محتوا عموما دارای یک بخش به عنوان مدیریت میباشند که شما از طریق آن به تمام موارد و امکانات مدیریتی که در بالا ذکر شد دسترسی خواهید داشت و این قسمت محدود به مدیر بوده و سایر کاربران امکان مشاهده و ویرایش این بخش را ندارند.

مزایای استفاده از سیستم مدیریت محتوا

امنیت بالا

این سیستم ها با توجه به اینکه همیشه در حال برنامه نویسی و آپدیت میباشد امنیت بالایی را دارند

زمان کمتری در مدیریت سایت خود قرار میدهید

با بخش مدیریت این سیستم ها شما برای مدیریت صفحات و امکانات سایت خود نیاز نیست زمان زیادی برای آموزش و موارد مرتبط تلف کنید.

سادگی استفاده از این سیستم ها

واسط کاربری و عمده چند زبانه بودن این سیستم ها که عمدتا به زبان های بومی نیز ترجمه میشوند شما را آسوده خاطر میکند که با سادگی بیشتری بتوانید سایت خود را مدیریت کنید

استفاده از راهنما ها و انجمن های پشتیبانی

تمامی سیستم های مدیریت محتوا معمولا دارای راهنمای کامل در تمام بخش ها و انجمن های گفتگو میباشند که شما پاسخ خود را بسیار راحت در این انجمن های میتوانید پیدا کنید.

معرفی چند سیستم مدیریت محتوا

وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس که در چند سال اخیر کاربران زیادی را به خود جذب کرده است با استفاده از زبان برنامه نویسی php پیاده سازی شده و ماژول بیس بودن آن در کنار سادگی بیش از حد آن باعث جذب کاربران بسیار زیادی به سوی خود شده است.

جوملا

جوملا نیز همانند وردپرس از زبان برنامه نویسی php برای پیاده سازی استفاده نموده است، این سیستم مدیریت محتوا نیز همانند وردپرس دارای کاربران زیادی میباشد ولی معایب آنها همیشه کاربران را دچار مشکل میکند.

دیتالایف انجین

دیتالایف یک سیستم مدیریت قدرتمند میباشد که با php پیاده سازی شده ولی به نسبت سی ام اس های ذکر شده کاربران کمتری دارد.

دروپال

دروپال نیز مانند دیتالایف و سی ام اس های ذکر شده از php  برای پیاده سازی استفاده نمود است.

دانت نت نیوک

اولین سیستم مدیریت محتوای مبتنی بر پلتفرم ASP.Net میباشد که نسبت به سایر سی ام اس ها داری کاربران کمی میباشد ولی سیستمی بسیار قدرتمند و انعطاف پذیر میباشد که شما را با کمی دانش برنامه نویسی قادر به پیاده سازی پرتال های سازمانی نیز میکند.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی