جایگزین گوگل آنالیتیکس

احتمالا شما هم این روز ها با اخباری مبنی بر حذف و یا جلوگیری از دسترسی برخی کاربران  و سایتهایی ایرانی را شنیده اید و یا همیشه این مشکل را داشتید که اگر روزی گوگل دسترسی تمامی کاربران ایرانی را به این سرویس مسدود کند چطور میتوانیم آمار سایت خود و ورودی ها را آنالیز کنیم تا بتوانیم به بازدهی بیشتری دسترسی پیدا کنیم؟

طی بررسی های انجام شده از میان ده ها سایت آنالیز و جایگزین Google Analytics بر اساس معیار های بسیار مهمی چندین سایت برای شما آماده نموده ایم تا امکانات آنها به همراه راهنما و سایر موارد معرفی کنیم تا بتوانید در صورت لزوم از آنها بهره مند شوید.

معرفی جایگزینی مناسب برای گوگل آنالیتیکس

اولین سایتی که قصد معرفی در این مقاله را داریم سایت Piwik میباشد. قابلیت های کلیدی و شباهت بسیار زیاد این سرویس باعث شده است که در این مقاله به عنوان اولین سایت جایگزین معرفی کنیم. شایان ذکر است که در طول این معرفی برای سرویس Piwik و سایر سرویس های جایگزین آنالیتیکس به هیچ عنوان رتبه و امتیاز و یا محبوبیت آنها درنظر گرفته نشده است و ترتیبی نیز قائل نشده است و صرفا سلیقه شخصی نویسنده بدون هیچ ترتیبی ذکر شده است. بنابرین میتوانید امکانات سرویس های معرفی شده را بررسی و بسته به سلیقه و نیاز خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

سرویس Piwik

همانطوری که ذکر شد اولین نکته کلیدی که باعث شده است این سرویس در ابتدای لیست قرار گیرد شباهت بسیار زیاد آن به Google Analytics میباشد. بسیاری از وب مسترها آموزش های زیادی برای استفاده از آنالیتیکس گوگل صرف کرده اند و علاقه ای به یادگیری مجددا و پیچیده سیستم های آنالیز و آماری ندارند. بنابراین شباهت سرویس Piwik میتواند برای این کاربران اهمیت بیشتری داشته باشد.

این نکته را قبل از معرفی مزایای Piwik بایستی ذکر کنیم با اینکه استفاده از این سرویس رایگان میباشد ولی تنها وجه تناقضی که با گوگل آنالیتیکس دارد نیازمند سرور بودن این سرویس میباشد. شما بدون اینکه خودتان سرور داشته باشید به رایگان قادر به استفاده از این سرویس محبوب نیستید. این وجه تناقض را نادیده بگیریم مزیت های بسیاری جالبی نیز دارد که در ذیل به آنها خواهیم پرداخت:

1) پشتیبانی از زبان فارسی که باعث میگردد وب مستر ها  و کاربران به راحتی بتوانند داده های سایت خود را آنالیز کنند.

2) وجود گزارشات بسیار تفصیلی و قابل تفکیک برا اساس پارمترهای مخلتف

3) آنالیز بر خط یا لحظه ای

4) امکان مشاهده جزییات ریز و دقیق بازدیدکنندگان سایت

5) امکان تنظیم سریع و راحت Goal Tracking

و امکانات بسیار دیگر رایگان این سرویس، البته بایستی در نظر داشته باشید که در صورت استفاده از سرویس کلود خود Piwik بایستی مبلغی در حدود ماهانه 9 الی 49  دلار بسته به میزان بازدید شما بایستی پرداخت کنید. همچنین برخی امکانات پرمیوم را نیز در صورت نیز میتوانید از فروشگاه این سرویس خریداری کنید.

سرویس Clicky

یکی از ساده ترین و کاربردی ترین ابزار جایگزین را سرویس Clicky میتواند نام برد. این سرویس از سادگی بسیار زیادی در واسط کاربری خود بهره میبرد و همین سادگی باعث شده است که کاربران به راحتی بدون صرف وقت بیشتری بتوانند از این سرویس استفاده کنند و تا حدی که بسیاری از کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که بزرگترین مزیت سرویس Clicky نسبت به سرویس Google Analytics واسط کاربری بسیار ساده این سرویس میباشد.

البته نسخه رایگان این سرویس همانند سادگی آن شاید شما را غافلگیر نکند و به نظر امکانات بسیار زیادی نداشته باشد، ولی جایگزین مناسبی میتواند باشد.

برخی از ویژگهای سرویس Clicky :

  • تحلیل و آنالیز برخط (آنلاین) داده ها و ورودی سایت شما
  • امکان شخصی سازی Goal Tracking
  • قابلیت نمایش و گزارش گیری از کاربران بصورت کامل و تفکیک شده بر اساس فیلتر های متفاوت
  • امکان انجام تست های A/B ، Split Testing ، HeatMap امکانات بسیاری که بصورت غیر رایگان میباشند

استفاده از سرویس Clicky برای سایتهای با بازدید کمتر از 3 هزار برای هر صفحه رایگان میباشد و در صورتی که بیشتر از این تعداد بازدید برای صفحات خود داشته باشید نیازمند پرداخت هزینه ای حدود 10 دلار در ماه میباشید.

سرویس foxmetrics

یکی دیگر از جایگزین های مناسب گوگل آنالیتیکس را میتواند سرویس   foxmetricsنام برد. این سرویس نیز از رابط کاربری بسیار قدرتمند استفاده نموده است که در اولین استفاده شما را مجذوب خود خواهد نمود. این سرویس با قابلیت ردیابی تک تک کاربران سایت شما با جزییات بسیار دقیق آماری ایجاد و توسعه داده شده است.

از قابلیت های کلیدی سرویس foxmetrics میتواند به موارد زیر اشاره کرد :

  • امکان ثبت بازدید کننده تا 1 سال و بررسی آمار علایق آن
  • بهره گیری از ویجت های PopUp بر اساس علایق کاربر
  • امکان ایجاد گزارش ها آماری تفصیلی با فیلتر های مختلف
  • افزونه های مورد نیز جهت استفاده در CMS های رایج

تنها نکته نا امید کننده این سرویس رایگان نبودن آن میباشد!

سرویس Open Web Analytics

آخرین سرویس معرفی شده در این مقاله برای شما این سرویس میباشد، البته معرفی آن در آخر مقاله به هیچ عنوان بر اساس کم کاربرد بودن آن نیست و حتی از سرویس FoxMetricx غیر رایگان نیز بهتر میباشد!

این سرویس قابلیت های کلیدی بسیاری زیادی دارد که 2 مورد از مهمترین آنها را میتوان متن باز بودن و شباهت محیطی به گوگل آنالیتیکس معرفی کرد. دیگر قابلیت های کلیدی این سرویس :

  • امکان نصب رایگان روی سرور که البته در صورت داون بودن آن سرویس آنالیزی برای سایت شما وجود ندارد!
  • امکان ایجاد گزارشات تفصیلی بر اساس پارامترهای متفاوت
  • اوپن سورس و100 درصد رایگان میباشد
  • امکان رسد و ذخیره سازی حرکات ماوس و کلیک های بازدیدکنندگان
  • پلاگین مناسب برای وردپرس

 

سرویس های آنالیز بسیار زیادی نیز وجود دارد که میتواند جایگزین آنالیتیکس گردد و سایتهای فارسی بسیار زیادی به معرفی آنها پرداخته اند ولی اساسی ترین مشکل آنها تحریم ایران و عدم امکان دستیابی با آدرس آی پی ایران میباشد. بدین منظور سرویس های فوق نظیر Adobe Analytics ، Woorpa ، Mixpanel  و …. در این مقاله معرفی نشده و پیشنهاد نمیگردد.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی