وب کنفرانس یا وبینار چیست

امروزه با پیشرفت فناوری اطلاعات و پیشرفت های موجود در اینترنت، می‌توانیم در هر وقت و هر زمان، با تمام مردم دنیا به صورت آنلاین، صوتی و تصویری در ارتباط باشیم.

برای ارتباط صوتی و تصویری سیستم های زیادی وجود دارند که شما با استفاده از آنها می توانید به صورت آنلاین با دوستان و آشنایان خود در ارتباط باشید می توانید تصویر خود را به اشتراک بگذارید، میتوانید به صورت نوشتاری در ارتباط باشید و یا می توانید تصاویر، فایل ها و مولتی مدیا های خود را با دوستان خود به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید .

همچنین با پیشرفت هایی که در تکنولوژی برگزاری کلاس های آنلاین به دست آمده است امروز دیگر نیازی نیست شما برای شرکت در یک کلاس از یک شهر به شهر دیگری ایا از یک منطقه دور به مکان کلاس برگزاری خود بروید.

وبینار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

وبینار یا وب کنفرانس، کنفرانس ویدیویی مبتنی بر وب است و از طریق اینترنت و سرور هایی که وبینار را میزبانی می کنند به ارائه دهنده یا شرکت کننده در کلاس، این امکان را میدهند تا به صورت آنلاین کلاس یا جلسه عمومی و خصوصی خود را برگزار کنند.

وبینار و یا وب کنفرانس ها دارای امکانات فراوان و مختلفی می باشند که باعث شده است بتوان از آن در همه ضمینه ها استفاده نمود. از طریق یک وب کنفرانس شما می توانید امکاناتی را در اختیار داشته باشید تا همانند کلاس واقعی بتوانید با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید. تمامی وب کنفرانس ها  معمولاً مجهز به وایتبردی می باشند که ارائه دهنده می‌تواند از طریق آن مطالبی را که قصد ارائه دارد را به صورت آنلاین به مخاطبان خود آموزش دهد. همچنین در کلاس های مجازی یا وبینار که به صورت آنلاین برگزار می گردد،  استاد می‌توانند  یک فایل word و یا یک فایل پاورپوینت را به صورت اسلاید به مخاطبان خود ارائه دهد و از روی همان مستندات کلاس خود را برگزار کنند.

استاد درسیستم های وب کنفرانس می‌تواند از شرکت کنندگان به صورت آنلاین پرسش و پاسخی برگزار کرده و نتیجه آن را مشاهده کنند.

در سیستمهای آموزش مجازی در بستر اینترنت،  امکاناتی فراهم هست تا برگزار کننده کلاس بتوانند کلاس برگزار شده خود را ضبط کند.  تا بعدا بتواند به شرکت کنندگان خود فایل صوتی و تصویری کلاس برگزار شده را ارائه دهد.

شما در یک وب کنفرانس میتوانید به صورت نوشتاری با استاد ایا شرکت کنندگان در ارتباط باشید،  می توانید از استاد اجازه بگیرید تا  تا در صورت که سوالی برایتان مطرح است از استاد سوال کنید. همچنین می توانید از استاد درخواست کنیم تا به صورت موقت ارائه دهنده شما باشید و مطلبی را در مورد کلاس برگزار شده ارائه دهید. استاد می‌تواند وبکم خود را فعال کند تا شرکت‌کنندگان بتوانند بصورت تصویری استاد را مشاهده کنند،  همچنین شرکت کنندگان  نیز می‌توانند در صورت تایید و  اجازه استاد وبکم خود را برای سایر افراد شرکت کننده در کلاس نمایش دهند.

بطور کلی اگر بخواهیم تمامی امکان فراهم شده برای برگزاری کلاس را مطرح کنیم بشرح زیر میباشد:

  • استفاده از صدا و ویدئو و چت برای آموزش
  • استفاده از وایت برد مجازی جهت ارائه درس
  • مدیریت کلاس بصورت سریع و کامل
  • اطلاع رسانی دقیق بدون محدودیت مکانی
  • برگزاری کلاس بدون محدودیت زمان و مکان با هزینه پایین
  • مدیریت فایل ها جهت ارائه موارد آموزشی یا جزوه و … همانند پی دی اف ، پاور پوینت
  • امکان ضبط کلاس های برگزار شده
  • تغییر بلوک و چیدمان های کنفرانس
  • امکان درج نظر سنجی
  • امکان اشتراک گذاری دسکتاپ ارائه دهنده
  • مدیریت کاربران و شرکت کنندگان

 

وب کنفرانس یا وبینار بیشتر به درد چه افرادی میخورد؟

وب کنفرانس برای همه صنوف و افراد میتواند مفید باشد ، به عنوان مثال شما در نظر بگیرید استاد خصوصی هست که هم اکنون از نرم افزار های ارتباط صوتی و تصویری عمومی برای برگزاری کلاس خود استفاده میکند، میتوانید کلاس خود را با تجهیزات و امکانات مدرنی که توسط وب کنفرانس در اختیار شما قرار میگیرد، بصورت آنلاین کلاس خود را بصورت خصوصی و از طریق نام کاربری و کلمه عبوری که برای مخاطبین در نظر میگیرید کلاس آنلاین خود را یا به اصطلاح وبینار آنلاین خود را برگزار کنید.

اگر شما مدیر یک سازمان هستید، میتوانید جلسات خود را برای افرادی که به دور از سازمان شما میباشند بصورت آنلاین برگزار کنید، همچنین جهت آرشیو خود یک نسخه کامل ضبط شده از جلسه را نیز تهیه و در آرشیو سازمان خود داشته باشید.

مشاوره روانشناسی آنلاین

امروزه افراد زیادی هستند که قصد دریافت مشاوره، بصورت غیر حضوری دارند، همچنین مشاوران و روانشناسان زیادی نیز وجود دارند که جهت پر کردن تایم کاری خود علاقه دارند در ساعاتی که حتی در مطب یا کلینیک نیستند برای افراد مشاوره ارئه دهند. از طریق سیستم وب کنفرانس میتوانید بصورت آنلاین و با رعایت محرمانگی اطلاعات در محیطی بسیار امن، جلسه رواشناسی خود را برگزار کنید تا فردی که نیاز به مشاوره دارد بصورت آنلاین، صوتی و تصویری از مشاوره شما بهره مند گردد. البته حتما دریافت هزینه نیز میتواند بصورت آنلاین باشد و پس از دریافت وجه مشخصات و ساعت شرکت در جلسه را برای وی میتوانید بهمراه مشخصات ورود زمان بندی شده ارسال کنید.

سیستم وب کنفرانس برای مشاوره حقوقی و دارائی و …

برای مثال یک وکیل برای ایجاد ارتباط با موکلین خود و همچنین موکلین برای ارتباط با وکیل خود بدون در نظر گرفتن مکان میتوانند به راحتی در بستر وب کنفرانس مشاوره آنلاین ارائه دهند.

همچنین با توجه به پیشرفت اینترنت و ضریب نفوذ آن در بین کاربران، خیلی از کاربران علاقه دارند سوال های عمومی خود را بدون اینکه به دفتر یک وکیل مراجعه کنند با فرد متخصص مد نظر ارتباط برقرار نمایند و سوالات خود را مطرح کنند.

مشاورین دارائی و مالیات و شرکت های حقوقی نیز برای امورات مربوطه نیز با استفاده از این بستر میتوانند مشاوره آنلاین دریافت کنند و در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنند.

استفاده از وبینار در مباحث پزشکی

وب کنفرانس در مباحث پزشکی نیز کاربرد بسیاری میتواند داشته باشد، به عنوان برگزاری کنفرانس های آموزش پزشکی برای ارتباط بین دانشگاه ها و مراکز درمانی، برگزاری آموزش های مبتنی بر پزشکی برای دسترسی عمومی، برگزاری کنفرانس های جلسات انفرادی روانکاوی برای افراد بدون در نظر گرفتن بعد مکان و زمان.

امکانات قابل ارائه دربخش های مختلف پزشکی

  • مشاوره آنلاین عمومی و خصوصی جلسات پزشکی
  • ارائه مشاوره بین متخصصین مراکز مختلف روی بستر شبکه داخلی یا اینترنت
  • مشاوره روانکاوی خصوصی برای افرادی که علاقه به حضور فیزیکی در مطب روان شناسی ندارند
  • ارائه آموزش های مناسب برای زوجین قبل از ازدواج و بعد از ازدواج
  • امکان برگزاری آموزش های مامائی قبل از بارداری و زایمان

با توجه به اینکه هزینه برگزاری تمامی موارد ذکر شده بسیار پایین میباشد و بعد مکان و زمان نیز مطرح نمیباشد آموزش های پزشکی و مشاوره های آنلاین پزشکی بر روی این بستر بسیار قابل اعتماد و کاربردی خواهد بود.

مزایای سیستم وبینار در پزشکی

  • رعایت اطلاعات محرمانگی بین بیمار و پزشک
  • بستر امن و غیر قابل نفوذ با استفاده از سیستم کدینگ
  • هزینه های بسیار پایین و ناچیز
  • راحتی در کاربرد برای پزشکان و بیماران

چرا وب کنفرانس؟

قبل از وب کنفراس دستگاههایی با نام ویدئو کنفرانس امکان برقراری ارتباط های تصویری وصوتی جهت برگزاری جلسات ذکر شده وجود داشت ولی استفاده از این دستگاهها بازهم مکان و فرد را محدود می کرد چرا که همیشه باید یک دستگاه کنار خود داشته باشد تا بتواند به این ارتباطات بپیوندد، همچنین قیمت این دستگاهها نیز ارزان نبوده و با صرفه برای شرکت ها یا موسسات نیست که برای هر شرکت کننده یک ویدئو کنفراس در نظر بگیرد، حال اینکه با وجود بستر وب کنفرانس بدون نیاز به هیچ سیستم اضافی و فقط با دسترسی به اینترنت امکان برقراری جلسات وجود دارد که این جلسات با حداقل قیمت برای شرکت ها قابل ارائه می باشد.

  • محدودیت زمانی : مجوز ماهیانه و بدون محدودیت.
  • محدودیت کاربران بر خط : تعداد کاربران برخط در هر لحظه بدون در نظر گرفتن تعداد کلاسها
  • هیچ محدودیت جغرافیایی و مکانی وجود ندارد.
  • به هیچ ابزار تخصصی و نرم افزاری غیر از مرورگر وب احتیاجی نیست.
انتخاب آسان هاست و سرور مجازی