پارک دامنه یا دامین پوینتر چیست و چه کاربردی دارد ؟

به طور خلاصه پارک دامنه به معنا مفهوم قرار دادن یک دامنه بر روی دامنه دیگر است به این روش هر دو یا چند دامنه یک سایت واحد (دامنه اصلی که بر روی آن پارک شده اند ) را نمایش میدهند .

برای مثل شما وبسایتی با دامنه اصلی example.com دارید تمایل و میخواهید وب سایت شما با آدرس های example.ir و example.net و examp.le نیز در دسترس باشد برای این منظور از قابلیت پارک دامین یا دامین پوینتر استفاده میشود پس از انجام پارک دامین که ذیلا در این مقاله به آموزش تنظیم آن در کنترل پنل دایرکت ادمین ارائه شده است تمام سه دامنه ای که در مثال بالا ذکر شد سایت اصلی یعنی example.com را نمایش خواهند داد .

پیش نیاز انجام پارک دامین تنظیم نام سرور های تمام دامنه ها بر روی نام سرور دامنه اصلی میباشد برای مثال اگر نام سرورهای (dns) دامنه اصلی شما ns1.faraso.org و ns2.faraso.org میباشد باید تمام دامنه هایی که قصد پارک آنها بر روی دامنه خود را دارید بر روی این دی ان اس ها تنظیم نمایید .

پی نوشت :  در صورتی که دامنه ای که قصد دارید به عنوان پارک دامین استفاده کنید یک ساب دامین از دامنه اصلی و یا هر دامنه دیگیری است ابتدا یک رکورد از نوع a با نام دامنه ایجاد کرده سپس اقدام به انجام پارک دامین نمایید برای مثال برای پارک دامنه sub.example.com ابتدا یک رکورد از نوع a برای این نام یعنی sub در هاست خود ایجاد نمایید .

تنظیم پارک دامین در دایرکت ادمین 

تنظیم پارک دامین در دایرکت ادمین بسیار ساده و در دو مرحله که در زیر به صورت تصویری توضیح داده شده است انجام میشود . پس از ورود به هاست خود به قسمت domain pointer مراجعه نمایید و سپس نام دامنه مورد نظر خود را وارد کنید .

 

تنظیم پارک دامین در پلسک

برای افزودن پارک دامین در پلسک ابتدا وارد پلسک شده و سپس همانند تصویر زیر بعد از ورود به قسمت Domains گزینه Add Domain Alias را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب گزینه Add Domain Alias  در صفحه زیر همانند تصویر ابتدا دامین مد نظر جهت پارک را وارد، سپس دامنه ای که قصد اضافه شده پارک دامین به آن را دارید وارد کنید، سپس همانطوری که در تصویر مشخص شده است تیکت گزینه Redirect With The Http 301 Code  را بردارید که دامنه پارک شده به دامنه اصلی ریدایرکت نگردد.

در انتها گزینه Ok را انتخاب و منتظر باشید تا دامنه مد نظر پارک گردد.

تنظیم پارک دامین در CPanel

پس از ورود به پنل خود به بخش domains و بعد alias مراجعه و مطابق تصاویر زیر اقدام نمایید .

 

 

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی