آموزش کار با گوگل ترند Google Trends

همواره بررسی و آنالیز رقبا چه در فضای مجازی چه در واقعیت یکی از اصول اولیه یک تجارت موفق میباشد. همیشه بازاریابان و تاجران موفق کسانی هستند که بتوانند با سلایق مردم آشنایی کسب کرده و نسبت به علایق آنها وارد تجارت گردند. این قاعده در دنیای تجارت الکترونیک و سئو سایت نیز بسیار مهمتر از دنیای واقعی میباشد، چراکه شما در تجارت مجازی همواره مشتریان آنلاینی دارید که نیاز دارند خدماتی در 24 ساعت شبانه روز دریافت کنند. بنابراین شما نیز بایستی به نیازهای آنها پاسخ دهید. سلیقه، علایق آنها، کالاها و یا خدمات محبوب، جستجوهای محبوب و ….. همه این موارد را بایستی جهت راه اندازی یک تجارت الکترونیک موفق داشته باشید و اگر ندارید به فکر ایجاد آن باشید! گوگل ترند همان ابزاری میباشد که شما اکنون نیاز دارید تا بازار، رقبا و خواسته های کاربران را بررسی کنید ونسبت به آنها تجارت خود را گسترش دهید.

گوگل ترند چیست؟

کلمه Trend در فارسی به معنای روند یا وضعیت میباشد و گوگل ترند به انگلیسی Google Trends یکی از امکانات بسیار محبوب گوگل مخصوصا برای وب مسترها میباشد. با استفاده از این خدمات آنلاین گوگل، شما میتوانید میزان محبوبیت و روند کلمات جستجو شده در موتور جستجوی گوگل را بر اساس فیلترهای بسیار عالی بررسی کنید.

گوگل ترند از زمان راه اندازی اولیه آن یعنی در سال 2004 میلادی (بصورت عمومی و دقیق در سالهای 2006 – 2007میلادی بصورت رسمی و عمومی راه اندازی شد.) میتواند تمامی کلمات سرچ شده در این موتور جستجو را بر اساس فیلترهای درخواستی شما نمایش دهد که با استفاده از این فیلترگذاری شما قادر هستید نتایج بسیار دقیق و نزدیک به خواسته خود را دسترسی داشته باشید.

در اوایل راه اندازی این سرویس محبوب فراز و نشیب های بسیار زیادی را به خود دیده است و هر از گاهی از کم لطفی های کارشناسان گوگل نیز بدور نمانده است و حتی در برخی بازه های زمانی آپدیت کلمات بصورت نامنظم انجام شده است و عملا میتواد گفت این کم لطفی در توسعه این سرویس نیز بی تاثیر نبوده و باعث شده است که استفاده این سرویس برای کاربران از زمان راه اندازی آن به چند سال اخیر موکل گردد! و البته در سالهای اخیر پیشرفت ها و تدوام آپدیت نتایج نیز باعث شده است سرویس فوق محبوبیت بیشتری در بین کاربران داشته باشد.

برای دسترسی به سرویس ترندز گوگل میتوانید از آدرس trends.google.com استفاده کنید. استفاده از این ابزار بصورت ساده ای در دسترس شما قرار دارد. شما در صفحه اول این ابزار میتوانید بر اساس گروه فعالیت، کشور و یا ترندهای محبوب جستجو کنید. البته بایستی این نکته را فراموش نکنید که کشورهای محدودی در این لیست وجود دارند و ایران نیز جزو آنها نمیباشد.

در کادر جستجوی صفحه اصلی گوگل ترند شما میتوانید کلمه مدنظر خود را سرچ کنید تا میزان جستجوی ان را مشاهده کنید.

شما در گوگل ترند قادر خواهید بود موارد زیر را بررسی کنید:

جستجوی های انجام شده در بخش های جستجوی Web ، جستجوی تصویری گوگل ، جستجوی فروشگاه ها در گوگل، جستجوهای ویدیویی و جستجوی اخبار

میتوانید از فیلتر موقعیت مکانی سرچ های انجام شده برای کلمات استفاده کنید.

دسته بندی بر اساس موضوع نیز یکی از محبوبترین ابزارهای گوگل ترند در جستجو ها میباشد که شما را در بررسی کلمات یاری خواهد نمود.

بازه جستجو در گوگل ترند میتواند درکشف نیازمندهای بروز بودن تجارت خود بسته به جستجوهای انجام شده در بازه های زمانی شما کمک کند.

همچنین در گوگل ترند شما قادر هستید که تا 5 کلمه را بر اساس بازه های فیلتر شده دلخواه باهم مقایسه کنید تا بتوانید برای پیشرفت سایت خود از راه کارهای مناسب استفاده کنید. با استفاده از این ابزار شما قادر خواهید بود کلمه کلیدی مناسب جهت رقابت را کشف کنید.

در گوگل ترند شما میتوانید تناوب جستجوی کلمه مدنظر، بهمراه جستجو های مشابه و میزان محبوبیت آنها را مشاهده کنید. به عنوان مثال نتیجه جستجو برای کلمه “خرید هاست” را میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

خرید هاست در گوگل ترند

تصویر زیر نیز کلمات مشابه و موضوعات با رنک بالا برای جستجوی ما نشان میدهد:

آموزش کار با گوگل ترند

همچنین در تصویر زیر نیز میتوانید مقایسه کلمه “خرید هاست” را با کلمه “هاست وردپرس” مشاهده کنید:

نحوه استفاده از Google Trend

در ادامه مقایسه نیز کلمات جستجو شده مشابه برای “هاست وردپرس” را نیز میتوانید مشاهده کنید:

آموزش استفاده از Google trend

بنابراین مشاهده میکنید که با یک مثال ساده شما قادر هستید مشتریان بالقوه و موارد محبوب بین آنها را با دقت بیشتری انتخاب کنید و بدین شرایط با بهینه سازی مطالب و موارد مورد نیاز روی وب سایت خود از نتایج بهتری بهره مند شوید.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی