MTR شبکه

MTR برای اولین بار در سال 1997 توسط متخصص کامپیوتر و شبکه با نام Matt Kimball برنامه نویسی شد و بعد از گذشت 1 سال توسط Roger Wolff مجددا تمامی مشکلات رفع و با نام My traceroute انتشار یافت.  همچنین MTR تحت لیسانس  نرم افزار های سورس باز با نام GNU GPL بر روی هسته لینوکس برای اولین بار طراحی شد و همچنان بصورت اوپن سورس در دسترس است.

در شبکه به ابزارهایی نیاز داریم تا به هنگام مواجه شدن با مشکل بتوانیم با آن ابزارها بصورت دقیق و کامل شبکه را بررسی و Node های دارای مشکل و یا کل ایرادات شبکه را یافته و رفع کنیم. برای این منظور پیش تر 2 ابزار بسیار مهم به نام های تریس و پینگ را معرفی کرده بودیم، ترکیب این 2 ابزار در شبکه های کامپیوتری به متخصصین شبکه کمک خواهد کرد تا با سرعت عمل بسیار بالایی مشکل را شناسایی کنند.

MTR با استفاده از تکنیک محدود سازی روترها و همچنین محدود سازی پینگ و زمان بازگشت آن، بصورت مداوم وضعیت شبکه و روترهایی که تا مقصد در مسیر هستند را بررسی میکند و بر اساس میزان packet lost های موجود در روترهای مشخص شده و همچنین میزان زمان بازگشتی به راحتی میتوانید مسیر داری مشکل و یا علت پکت لاست وسایر مشکلات ارتباطی به مقصد را بررسی و رفع کنید.

در MTR به ازای هر ثانیه تمامی روترهای در مسیر هاست ها  پینگ گرفته و کیفیت آنها مشخص میگردد و تا زمانی که شما به نتیحه نرسیده و آن را Stop نکرده باشید MTR به کار خود با بازه زمانی تست 1 ثانیه ای ادامه میدهد.

همانطوری که هر دو پروتکل traceroute و Ping روی پروتکل ICMP فعالیت میکنند MTR نیز روی همین پروتکل کار میکند و همانند سایر ابزارهای استفاده شده در این پروتکل از تکنیک های ارسال پیغام روی شبکه و گوش فرادادن به نتیجه آن با فرامین Echo کار خود را انجام میدهد.  البته بصورت ساده کارکرد MTR بدین شرایط میباشد و الگوریتم اجرایی آن با الگورتیم های ping و traceroute با هم تلفیق شده است و بسیار پیچده تر از هر دو آنها میباشد، همچنین کارایی این ابزار نیز به مراتب بیشتر از ابزارهای قبلی میباشد. در MTR شما میتواند مشکل ارتباط شبکه محلی خود با شبکه اینترنت  و یا سرورها نیز بررسی و کیفیت آنها را به اشتراک گذاشته یا جهت رفع مشکل و محدودیت ها استفاده کنید.

این ابزار روی هر دو سیستم IPV6 و IPV4 قابل اجرا میباشد و شما میتوانید روی هر رنج شبکه از این ابزار جهت بررسی بیشتر  و رفع مشکلات آن استفاده کنید.

برای استفاده از این ابزار روی سیستم عامل لینوکس میتوانید به راحتی my traceroute و یا خود MTR را روی توزیع های مختلف نصب و استفاده کنید. جهت نصب آن روی سیستم عامل centos میتواند با دستور ساده yum install mtr این ابزار را نصب و استفاده کنید.

همچنین روی ویندوز نیز نرم افزار رایگان winmtr را میتوانید از خود سایت ارائه دهنده آن دانلود و استفاده کنید.

به تصویر زیر که از نرم افزار winmtr برای ویندوز استفاده شده است دقت کنید. در این تست که روی faraso.org انجام شده است میتوانید جزییات بررسی های انجام شده توسط پینگ و تریس را مشاهده کنید.

mtr چیست

ستونهایی که در این تصویر مشاهده میکنید به ترتیب از سمت چپ نشان دهنده هاست یا روتر ، شماره ، درصد Packet Lost ، میزان درخواست های ارسال شده، میزان درخواست های دریافت شده، بهترین زمان بازگشت بسته ، متوسط زمان بازگشت، بیشترین زمان بازگشت و زمان بازگشت اخرین بسته ارسالی میباشد.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی