بازاریابی با شبکه های اجتماعی

همانطور که در مقالات گذشته نیز در مورد لزوم کوچ کردن کسب و کارهای سنتی به اینترنتی صحبت شد، امروزه واقعا نداشتن یک وب سایت تجاری برای هر کسب و کار سنتی یک اجبار میباشد، ولی در کنار داشتن وب سایت بایستی “دادزن” خود در تجارت سنتی را نیز به “دادزن” اینترنتی ارتقاء دهید!

روش های مخلتفی در تبلیغات یک وب سایت وجود دارد که میتواند محصول و یا تجارت شما را با دگرگونی عجیبی مواجه کند. یکی از مباحث بسیار مهم و کاربردی دیجیتال مارکتینگ ، سوشیال مارکتینگ یا بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی میباشد.

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

همانطور که خود شما نیز میدانید و حداقل عضو یک شبکه اجتماعی نیز هستید، اکثر کاربران اینترنت هم اکنون بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی صرف میکنند. بعضی افراد وقت خود را در شبکه های اجتماعی حرفه ای و شغلی، برخی در رسانه های ویدئو و تصویر، برخی نیز وقت خود را صرف توییت ها و یا شبکه های مبتنی بر متن میکنند. وقتی شما و مجموعه اینترنتی شما فعالی در این زمینه ها نداشته باشید مسلما از تاثیر آنها نیز بیخبر خواهید بود.

طبق بررسی های جدید انجام شده در سالهای اخیر میزان تاثیر گذاری روش های Social Marketing  شدت افزایش یافته و بیش از 80 درصد کمپین ها بازاریابی اجتماعی نتایج بسیار مطلوبی کسب نموده اند. البته نباید فراموش کرد شبکه های مجازی نیاز به جذابیت دارد. گرافیک بسیار بالا و حس مثبت آنها میتواند کاربران بیشتری جذب کند. در ایران برخی از شرکت های موفق نیز از این روش استفاده بسیاری نموده اند ولی شرکت های موفق معمولا دارای گرافیک بسیار جذابی در تبلیغات های خود بودند.

کمپین های تبلیغاتی در بازاریابی شبکه های اجتماعی بایستی خصوصیاتی را داشته باشند که جامعه های مجازی آن را پس نداده و بخوبی جذب کنند. به عنوان مثال گرافیک جذاب با اینکه تاثیر بسیاری در جذب دارد ولی متن و محتوای مناسب تاثیر بیشتری نیز میتواند در موفقیت یک کمپین تبلیغاتی Social Marketing داشته باشد. شما به عنوان مدیر یک وب سایت احتمالا خودتان در صدد تهیه متون برای تبلیغات دیجیتالی باشید ولی در نظر داشته باشید که متون درج شده در شبکه های اجتماعی زمانی میتواند مفید قرار بگیرد که علاوه بر جذب کاربر، او را مجاب کند که آن را بین دوستان خود به اشتراک گذارد. بنابرین متون انتخاب شده را بسیار جدی گرفته و برای تهیه آنها ، نگارش و استفاده از کلمات خاص زمان زیادی را صرف کنید.

کمپین تبیلغاتی شما در اینترنت و شبکه های مجازی میتواند توسط افرادی که داری به اصطلاح ریشه قوی هستند مورد استقبال قرار بگیرد یا نگیرد! مورد استقبال قرار گرفتن کپمین ها در میان افرادی که ریشه(استعاره از فالور و یا هر اصطلاح برای شبکه های مجازی مختلف میباشد)  بیشتری در شبکه مجازی دارد، باعث میگردد که آن را بین افراد زیادی به اشتراک بگذارند و یا با لایک کردن آن باعث گردند که افراد زیادی از به اصطلاح فالور های ایشان با لایک کردن کپمین شما به آن واکنش نشان داده و او نیز همین عمل را تکرار کند. این عمل با تکرار بسیار فراوان آن میتواند موفقیت بیشتری را در زمینه شبکه های مجازی برای تجارت شما کسب کند.

همیشه کمپین های تبلیغاتی به روز تاثیر گذاری بیشتری در شبکه های اجتماعی داشته اند. کمپین هایی که حتی در برخی موارد کاربر احساس نمیکند که این کمپین تبلیغاتی میباشد. به عنوان مثال امروزه کلیپ هایی در فضاهای مجازی مد شده اند که در آن بصورت آماتور چند فرد به تهیه کلیپ های خنده دار، عاشقانه، درام و … میپردازند. باطن این کلیپ ها با اینکه به موضوع مدنظر پرداخت شده است ولی در بک گراند آن میتواند بصورت عالی محیط تبلیغاتی را پیاده سازی کرد. این نوع کپمین ها با توجه به اینکه مورد توجه مخطبان بسیاری قرار میگیرد به صورت ناخودآگاه میتوانید شما را تبدیل به یک برند کند که حتی خود کاربر نیز متوجه آن نشده است که در حال تبلیغات برند شما میباشد و یا حتی باور اینکه برند شما در پس زمینه کمپین باعث شده است تاثیر گذار باشد نیز برای کاربران ملموس نخواهد بود.

کمپین های سرگرمی در فضای مجازی تاثیر اجتناب ناپذیری دارد. با توجه به اینکه بازه این کمپین ها بسیار زیاد میباشد میتواند بسته به گروه سنی، سلایق، حرفه و …. تاثیرگذار باشد. برخی از این کمپین ها که تاثیر مناسبی میتواند در تجارت شما داشته باشند عبارت است از:

  • قرعه کشی: این نوع سرگرمی حتی با اینکه در ذهن برخی از افراد منسوخ شده میباشد، ولی تاثیر بسیار زیادی دارد. برای این مورد بنده به عنوان نویسنده این مقاله چندین مورد تبلیغ برای قرعه کشی یک برند تلفن همراه چینی دریافت نمودم که از ارسال آن توسط دوستان بنده نیز متعجب شده بودم. قرعه کشی این برند معروف در شبکه مجازی تلگرام بسیار مورد استقبال قرار گرفت و شیوه کار آن بدین صورت بود که شما با به اشتراک گذاری این کمپین در قرعه کشی شرکت داده میشدید و هرچه تعداد اشتراک گذاری ها بیشتر بود احتمال برنده شدن نیز بسیار افزایش میافت. از این نوع کمپین ها جدیدا در شبکه مجازی اینستاگرام نیز به روش های مخلتفی در حال انجام میباشد. برای مثال یک مدل ایرانی جهت تبلیغ یه برند لوازم آرایشی از فالور های خود میخواهد تا با Mention کردن چند نفر از دوستان خود در قرعه کشی یه ست لوازم آریشی برند شرکت کنند.
  • مسابقات : با عنوان ارسال عکس، فیلم و … نیز جدیدا در شبکه های مجازی بسیار مد شده است و این روش در حال حاضر روی شبکه مجازی اینستاگرام بسیار موثر واقع شده و معمولا شرکت ها از کاربران خود میخواهند تا با ارسال تصاویر خود در شبکه های مجازی و استفاده از هشتگ گذاری آنها را انتشار دهند و بر اساس تعداد لایک، بازخورد و …. به قید قرعه به آنها جوایزی اهدا خواهد شد.
  • بازی اینترنتی: این نوع کمپین در همه شبکه ها مجازی قابل اجرا نیست، ولی یکی دیگر از روش ها میباشد که شما میتوانید به ازای تعداد بازی ، برنده بودن و … به تبلیغ برند خود بپردازید.

شرکت در رای گیری نیز روش های دیگر کمپین های تبلیغاتی میباشد که هم اکنون این روش با آپدیت جدید اینستاگرام در این شبکه نیز محبوب شده است و بسیاری از طنز پرداز ها نیز به بررسی این موضوع پرداخته اند. حال آنکه این رای گیری حتی در حد “بلی” “خیر” بسیار موثر میباشد در موفقیت کمپین های تبلیغاتی.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی