در صورتی که شما وارد بازار هاستینگ و VPS شده اید، حتما با مباحث مجازی ساز آشنایی دارید. انتخاب صحیح مجازی سازها به شما کمک میکند که بتوانید بدرستی سرور اصلی را مدیریت کنید و با توجه به دانشی که دارید، بایستی مجازی ساز متناسب با دانش خود انتخاب کنید تا در روند کنترل سرور های مجازی مشکلی نداشته باشید.

راهنمای انتخاب مجازی ساز

برای انتخاب مجازی ساز متناسب با حیطه کار شما، لازم است مواردیکه در زیر به آنها میپردازیم را در نظر بگیرید:

  • امکان استفاده از سیستم عامل های مختلف

اولین بحثی که در سیستم عامل های مجازی ساز مطرح است و بایستی بدان بسیار دقت کرد، این است که سیستم عامل اصلی مجازی ساز قابلیت پشتیبانی از کدام سیستم عامل ها را برای سرور های مجازی دارد؟ به عنوان مثال در صورتی که شما قصد ارائه VPS ویندوز را داشته باشید و بخواهید از مجازی سازی OpenVz استفاده کنید، مطمئنا به مشکل خواهید خورد! چراکه این مجازی ساز با توجه به اینکه روی هسته لینوکس نصب میگردد، امکان ارائه سرور مجازی با همه سیستم عامل ها از جمله ویندوز و آخرین نسخه های Ubuntu  را ندارد.

  • استفاده راحت

یکی دیگر از مهمترین مسائل برای انتخاب یک مجازی ساز مناسب، کاربری راحت آن میباشد. در صورتی که شما آشنایی زیادی با سیستم عامل های ویندوزی و مجازی ساز های لینوکسی نداشته باشید، احتمالا در استفاده از آنها دچار مشکل خواهید شد. به عنوان مثال برای استفاده از Hyper-V ویندوز نیاز هست تا اولا نسخه دیتاسنتر ویندوز روی سرور اصلی نصب گردد. همچنین با توجه به کانفیگ های خاصی که بایستی انجام گیرد ، اگر که زیاد آشنایی با سرویس های مایکروسافت نداشته باشید، احتمالا با مشکل مواجه خواهید شد. همچنین در صورتی که آشنایی کافی با لینوکس نیز نداشته باشید، احتمالا در ابتدای کار مشکلاتی با کانفیگ های اولیه سرور مجازی روی OpenVz یا KVM داشته باشید.

  • اطمینان از منابع به اشتراک گذاشته شده

در صورتی که شما ارائه دهنده سرویس VPS باشید، احتمالا با انواع مجازی ساز ها و نحوه به اشتراک گذاری آنها آشنا هستید ولی در صورتی که با این مورد آشنایی ندارید، بایستی به این مورد دقت کنید، که به اشتراک گذاری منابع در مجازی ساز ها به 2 نوع تقسیم میگردد. در نوع اول شما میتوانید منابعی که به کاربران اختصاص داده اید و کاربر VPS از منابع استفاده نمیکند، آن منابع را بین سایر کاربران به اشترراک بگذارید. در نوع دوم منابعی که به VPS ها اختصاص میدهید، به هیچ عنوان بین سایر کاربران قابل اشتراک نیست. به عنوان مثال شما در Hyper-v امکان اشتراک منابع تعریف شده برای یک VPS که حتی در حال استفاده از منابع نیز نمیباشد، را ندارید. در حالی که در Vmware میتوانید منابع را به دلخواه تعریف کنید.

  • امکان مدیریت راحت

مدیران هاستینگ ها و اجاره دهندگان سرور مجازی به دنبال راه حل هایی هستند، که بتوانند بدون نیاز به ورود به سرور اصلی و با استفاده از تمپلیت های از پیش تعریف شده، سرور ها را تعریف و مدیریت کنند. برای این منظور انتخاب یک مجازی متناسب با این درخواست شما بسیار مهم میباشد. به عنوان مثال شما در KVM تمامی تمپلیت های سیستم عامل های مورد نیاز را میتوانید ایجاد کنید و آی پی ها و سایر ملزومات را تنظیم کنید، تا به هنگام سفارش سرور توسط کاربر از طریق پرتال بصورت اتوماتیک سرور مجازی انتخاب شده ایجاد و برای کاربر تحویل گردد.

  • امکان شخصی سازی کرنل

در صورتی که شما نیاز دارید انواع سیستم عامل ها را برای VPS مورد نیاز ارائه دهید و یا نیاز به کرنل های اختصاصی برای سرور دارید، حتما در هنگام انتخاب مجازی ساز به این مورد بسیار دقت کنید تا دچار مشکل نشوید.

 

نتیجه گیری:

در صورتی که شما یک کاربر معمولی هستید و آشنایی زیادی با مباحث مجازی ساز ندارید، میتوانید از محصولات Vmvare برای مجازی سازی سرور اصلی خود استفاده کنید. البته استفاده از Vmware نیز سختی هایی دارد که بایستی با آن آشنا شوید. از جمله نحوه به اشتراک گذاری منابع که در محبث ارائه سرور مجازی بسیار مهم میباشد. همچنین در صورتی که سرور اصلی شما دارای محدودیت پهنای باند ماهانه باشد، کنترل سرور مجازی و میزان استفاده از پهنای باند نیز کمی کار شما را سخت خواهد کرد.

در صورتی که شما قصد دارید روند ارائه و تحویل سرور بصورت اتوماتیک باشد مطمنئنا Vmware   پاسخگوی کامل نیاز شما نخواهد بود و استفاده از سیستم عامل های مجازی ساز نظیر KVM پیشنهاد میگردد.

در صورتی که شما قصد ارائه سرور های مجازی ویندوز را دارید و میخواهید از منابع اختصاصی داده شده به کاربران اطمینان داشته باشید، میتوانید از مجازی ساز Hyper-v مایکروسافت نیز استفاده کنید.

البته مجازی ساز ها به این چند سیستم عامل محدود نیستند و تعداد بسیار زیادی مجازی ساز موجود میباشد، البته در این مقاله، سعی ما بر این بود تا افرادی که آشنایی زیادی با مباحث مجازی سازی ندارند بتوانند انتخاب درستی بکنند.

برای اطلاعات بیشتر میتواند با استفاده از تصاویر زیر برخی از امکانات مجازی ساز های ذکر شده را مقایسه کنید:

مقایسه انواع مجازی ساز

امکانات مجازی سازهای مختلف

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی