مصرف بالای سی پی یو در وردپرس

احتمالا شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که همیشه با شرکت هاستینگ خود در مورد مصرف CPU در سایت وردپرس مشکل داشتید و سایت شما در بسیاری از زمان ها به دلیل استفاده بیش از حد منابع برای برخی از کاربران سایت شما قابل نمایش نمیباشد.

در چنین شرایطی شما راهکار زیادی برای رفع مشکل خود ندارید و معمولا شرکت های هاستینگ نیز پیشنهاد هایی برای استفاده از سرور مجازی و یا هاست با منابع بالا ارائه میدهند. مسلما با ارتقاء به این سرور های مجازی و  یا هاست حرفه ای مشکل منابع سایت شما برطرف خواهد شد ولی احتمالا هزینه اجرایی آن برای شما قابل قبول نباشد. بنابراین بایستی به فکر راه کار اساسی و بهینه سازی سایت وردپرسی خود باشد.

معمولا پلاگین های استفاده شده در سایت های وردپرسی میتوانند علت اصلی مشکل مصرف بالای CPU و یا RAM باشد. این پلاگین ها به دلیل عملکرد این پلاگین ها میتوانند بهینه از منابع استفاده کنند و یا بصورت غیر بهینه ، بیش از حد منابع مصرف کند. بدین منظور بایستی در پلاگین هایی که استفاده میکنید بسیار دقت کنید.

علت دیگر استفاده ازمنابع هاست شما میتواند قالب سایت وردپرسی سایت شما باشد. قالب های وردپرس امکانات یک سایت را بصورت بهینه شده میتوانند نمایش دهند ولی در صورتی که در استفاده از امکانات و نمایش محتوا در سایت خود روی قالب بهینه سازی انجام ندهید مطمئنا مشکلات زیادی داشته باشید.

بهینه سازی مصرف CPU در وردپرس

روش های بهینه سازی سایت وردپرسی بسیار زیاد میباشد و شما میتوانید بصورت دستی تمامی موارد را بررسی و بهینه کنید و یا با استفاده از پلاگین های مناسب برای این مورد تا حدودی سایت خود را بهینه سازی کنید. البته بایستی این نکته را فراموش نکنید که بررسی اتوماتیک توسط این پلاگین ها و بهینه سازی سیستمی بسیار کارآمد نمی تواند باشد و پیشنهاد میگردد بصورت دستی سایت خود را بهینه سازی کند. برای بهینه سازی دستی روش های زیادی وجود دارد که در ذیل به شرح آنها میپردازیم:

  • بهینه سازی دیتابیس:
    یکی از بزرگترین مشکلات سایت های وردپرسی، دیتابیس سنگین و بهینه نشده میباشد. وجود لاگ های تکراری و وجود داده های تکراری و عدم وجود نظم کافی در دیتابیس میباشد. به هنگام وجود چنین دیتابیسی دسترسی و استخراج داده های موجود توسط وردپرس و دستورات دیتابیس اندکی زمان بر بوده و اندکی بیشتر از منابع هاست شما توسط دیتابیس استفاده میگردد و در بازدید های بالای این استفاده از منابع بسیار بالا رفته و موجب بروز مشکلات برای سایت و هاست وردپرس شما خواهد شد. بدین منظور میتوانید از ابزارهای خود دیتابیس و گزینه Optimize استفاده کنید و همچنین لاگ ها و جداولی که مطمئن هستید اضافی و بی کاربردهستند حذف کنید.
  • غیرفعال سازی و حذف پلاگین های اضافی
    همانطوری که در ابتدای این مقاله اشاره شده یکی از اصلی ترین مواردی که منجر به افزایش استفاده از منابع میگردد پلاگین ها هستند. بنابراین لازم هست که پلاگین های غیر ضروری را حتما از روی سایت خود غیرفعال و حذف کنید. به عنوان مثال شما از یک قالب آماده استفاده میکنید که پلاگین های پیشفرض برای امکانات فروشگاهی نظیر ووکامرس روی سایت وردپرسی شما نصب میباشد، هنگامی که سایت شما به عنوان فروشگاه استفاده نمیگردد لزومی ندارد این پلاگین ها روی سایت شما فعال بماند و بایستی آنها را غیرفعال و حذف کنید.
    پلاگین های پر مصرف را شناسایی و حذف کنید. برخی از پلاگین ها وجود دارند که به خودی خود با اینکه بسیار کاربردی هستند ولی به شدت مصرف منابع سایت شما را بالا میبرند. یکی از پرکاربردترین این پلاگین ها که معمولا روی هر سایت ورپرسی نصب میکنند پلاگین آمار وردپرس میباشد. این پلاگین بسیار کاربردی و مفید است ولی امکاناتی که این پلاگین دارد باعث میگردد که مصرف سایت شما بشدت بالا باشد. پس به جای استفاده از پلاگین های آمار بهتر است از روشهای بهینه مانند Google Analytic و وب مستر استفاده کنید که بتوانید گزارش های مفصل تری را دریافت کنید.
    پلاگین های ستاره دارد کردن مطالب و پلاگین مقالات مرتبط: این دو پلاگین برای سایتها بسیار مفید و کاربردی است ولی متاسفانه میزان مصرف منابع آنها بالا بوده و در صورتی که میخواهید سایت بهینه و سریع داشته باشید پیشنهاد میگردد از کاربرد آنها اجتناب کنید و یا از پلاگین های بهینه سازی شده استفاده کنید.
    در صورتی که به سئو سایت خود اهمیت زیادی میدهید و پلاگینی نظیر ALL in One SEO استفاده میکنید بهتر است از پلاگینهای رایگان و مفید دیگری به عنوان جایگزین این پلاگین استفاده کنید.
  • بروز رسانی دائمی:
    سایت شما و پلاگین های استفاده شده همیشه بایستی آپدیت شوند. در صورتی که باگی از یک پلاگین، قالب و یا خود وردپرس کشف گردد علاوه بر امنیت پایین میتواند منجر به لود بالای مصرف منابع نیز گردد. بنابراین بایستی بصورت دوره ای و منظم سایت خود را بروز نگه دارید.
  • استفاده از CDN ها:
    پیش تر مقاله ای در مورد معرفی CDN در سایت درج شده است. یکی دیگر از مزایای استفاده از CDN ها کاهش منابع مصرفی سایت شماست. در صورت امکان حتما از CDN استفاده کنید و همچنین در صورتی که فایلهای مولتی مدیای زیادی روی سایت خود دارید بهتر است آنها را نیز در هاست دیگری آپلود و استفاده کنید.
  • استفاده از سیستم های کش مناسب:
    پلاگین های زیادی برای کش و لود سریع سایتهای وردپرس وجود دارد. این پلاگین ها علاوه بر لود سریع سایت شما مصرف منابع را نیز بشدت کاهش میدهند. یکی از پلاگین های پرطرفدار W3 Total Cache میباشد.

 

بعد از پلاگین ها نوبت به قالب سایت شما میرسد. فراموش نکنید قالب های ارزان و آماده هرگز بهینه سازی شده و مناسب نمیباشند مگر اینکه در انتخاب آنها دقت کنید و یا شخصا با توجه به کاربردی که سایت شما دارد نسبت به شخصی سازی آن اقدام کنید.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی