تفاوت هاست اشتراکی و سرور مجازی

شاید در هنگام انتخاب هاست برای وب سایت خود این سوال برایتان پیش آمده باشد که فرق بین هاست اشتراکی و سرور مجازی برای میزبانی سایت چیست؟ در این مقاله قصد داریم با پاسخ به این سوال به شما کمک کنیم تا بتوانید به راحتی مناسب‌ترین هاست را برای وب سایت خود انتخاب نمایید. با ما در فراسو همراه باشید.

با ورود تکنولوژی اینترنت ADSL به خانه‌ها، افراد توانستند با سرعت نسبتا خوبی به شبکه جهانی راه پیدا کنند. چنانچه فردی در حین استفاده از اینترنت  ADSLاقدام به دانلود فایلی می‌کرد متاسفانه سایر افراد با افت شدید سرعت مواجه می‌شدند اما وقتی شما از اینترنت شخصی استفاده می‌کنید، دیگر با چنین مشکلاتی رو به رو نخواهید شد.

سیستم هاست اشتراکی دقیقاً مانند اینترنت اشتراکی است و اینترنت شخصی نیز همانند سرور مجازی عمل می‌کند و با پرداخت کمی هزینه اضافه‌تر می‌توانید از سرعت و کیفیت بیشتری برخوردار باشید.

قبل از تهیه هاست نیاز است عواملی همچون منابع، امنیت، هزینه، میزان مدیریت سرور، امکان رشد و… در نظر گرفت چرا که از مهم‌ترین پارامترهای انتخاب هاست می‌باشد. شما می‌توانید مطلب چرا باید هاست پرسرعت داشته باشیم را که مربوط به موضوع هاست است را مطالعه نمایید.

تفاوت میان هاست اشتراکی با سرور مجازی

هاست اشتراکی به معنای این است که سروری که سایت شما روی آن قرار دارد با تعداد زیادی سایت دیگر مشترک است. هاست اشتراکی معمولی گزینه‌ای ارزان و مناسب برای سایت‌هایی با ترافیک بسیار پایین است چرا که پهنای باند محدود و منابع کمتری دارند. سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی قیمت بالاتری دارد اما دارای منابع اختصاصی خواهید بود که امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در ادامه به موارد مهمی که باید در هنگام انتخاب هاست اشتراکی یا سرور مجازی به آن توجه کنید، پرداخته‌ایم.

  1. منابع سرور

همانطور که پیش‌تر گفته شد کسانی که از هاست اشتراکی استفاده می‌کنند منابع سرور هاست خود را با سایر سایت‌های میزبانی شده روی آن سرور استفاده می‌کنند و کسانی که از سرور اختصاصی بهره می‌برند از منابع کاملاً اختصاصی استفاده می‌کنند.

اما سرور مجازی در ناحیه خاکستری بین این دو قرار دارد، یک قسمت اختصاصی از یک سرور که از منابع بسیار بیشتری از هاست اشتراکی استفاده می‌کند.

هاست اشتراکی

وقتی شما از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید منابع سرور را با دیگران شریک هستید و با بعضی از محدودیت‌ها روبرو می‌شوید. شاید سرویس هاست شما از منابع Ram و CPU سایر سایت‌های میزبانی شده استفاده نکند؛ اما منابع زیادی را هم نمی‌تواند استفاده کند.

اگر سایت شما نیاز به منابع بیشتری داشته باشد، این مورد ممکن است برای شما مشکل ساز شود.

سرور مجازی

سرور مجازی به شما فضای اختصاصی و منابع بیشتری می‌دهد. اگر قصد دارید کاربران زیادی را جذب سایت خود کنید بهتر است از سرور مجازی استفاده کنید. این سرویس از لحاظ منابع بهتر از هاست معمولی است و می‌تواند منابع اختصاصی زیادی را در اختیار شما بگذارد.

  1. عملکرد

همانطور که پیش‌تر گفته شد، منابع بیشتر به معنای عملکردی بهتر است. عملکرد هاست اشتراکی به تکنولوژی‌های به کار رفته در سرور هاستینگ شما بستگی دارد. ( مثل استفاده از هارد SSD، نرم‌افزارهای Cashing، CDN و غیره…) اما در سرور مجازی، شما می‌توانید امکانات بیشتری برای هاست خود داشته باشید. اما اجازه بدهید به این موارد بیشتر بپردازیم.

هاست اشتراکی

در هاست اشتراکی امکان دارد عملکرد باقی سایت‌ها روی سایت شما تاثیر بگذارد. اینکه از هاست اشتراکی استفاده کنید بسیار اقتصادی‌تر است اما امکان دارد عملکرد مناسبی برای کاربران شما نداشته باشد. البته هاست اشتراکی هزینه‌های نگهداری و امنیت کمتری دارد.

سرور مجازی

قطعاً سرور مجازی عملکرد بهتری نسبت به هاست اشتراکی دارد. منابع اختصاصی، پهنای باند اختصاصی و… همه اینها باعث می‌شود شما انعطاف‌پذیری زیادی نسبت به پیکربندی سرور نیز در اختیار داشته باشید. اما باید از این موضوع اطلاع داشته باشید که برای داشتن سرور به مدیر سرور یا دانش فنی بالایی نیاز خواهید داشت تا سرور شما بدون مشکل راه‌اندازی و اجرا شود.

  1. امنیت

درحالیکه منابع سرور اشتراکی مزایای زیادی از نظر هزینه دارند، اما می‌توانند havoc و امنیت اشیاء را از بین ببرند. این واقعیت بستگی به این دارد که چه قدر ارائه دهنده هاستینگ سرمایه‌گذاری کرده است (از نظر عملیاتی/تیم و منابع مالی خالص) تا از حفاظت و امنیت اختصاصی مشتریان هاستینگ مشترک اطمینان حاصل کند.

هاست اشتراکی

شرکت‌های هاستینگ همیشه سعی می‌کنند تا حد ممکن سرور را امن کنند، اما باید بدانید که همیشه امکان نفوذ وجود دارد و هیچ سروری 100% امنیت رو تضمین نمی‌کند. دلیل اصلی این موضوع داشتن همسایه‌های زیادی در این سرویس‌ها است و اگر سایت مشکل امنیتی داشته باشد، امکان دارد باقی سایت‌ها را در خطر قرار دهد.

توجه داشته باشید اگر نیاز است اطلاعات مهمی را از کاربر دریافت کنید نباید از هاست اشتراک استفاده کنید.

سرور مجازی

اگر به دنبال امنیت بالا هستید می‌توانید این امنیت را از سرور مجازی بخواهید، کافیست کمی تنظیمات امنیتی روی سرور قرار دهید تا از بالاترین سطح امنیتی برخوردار شوید. توجه داشته باشید اگر اطلاعات حساس و مهمی از کاربران قرار است دریافت نمایید، حتماً از سرور مجازی استفاده کنید.

ما در مقاله‌ای با عنوان امن کردن سرورهای لینوکس آموزش امنیت سرور را تا حد زیادی برای شما دوستان آماده کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه نمایید.

  1. قیمت‌گذاری

قیمت‌گذاری برای هاست اشتراکی و سرور مجازی بسیار متنوع می‌باشد، با یه هزینه کم می‌توانید هاست مناسب تهیه کنید اما هزینه‌های جاری سرورهای مجازی امکان دارد کمی بالاتر باشد.

هاست اشتراکی

شما برای تهیه و نگهداری هاست اشتراکی نیازی نیست هزینه بالایی پرداخت کنید، چون یک فضای اشتراکی با صدها وب‌سایت دیگر دارید. اگر دنبال هاست اقتصادی هستید بهترین گزینه خرید هاست وردپرس فراسو است. این هاست باتوجه به قیمت اقتصادی امکانات زیادی را به کاربران ارائه می‌دهد که می‌توانید بسیاری از نیازهای خود را رفع کنید.

سرور مجازی

این سرویس یک پلن با قیمت بالاتر نسبت به هاست اشتراکی است. اگر می‌خواهید سرویسی با عملکرد بالا داشته باشید می‌توانید سرور مجازی خریداری کنید که باتوجه به اختصاصی بودن منابع قطعاً هزینه‌های جاری بالاتری دارد. شما می‌توانید سرور مجازی با مشخصات مورد نظر را از فراسو به صورت آنلاین سفارش دهید.

  1. مدیریت سرور

به طور خلاصه مدیریت سخت افزار و شبکه با شرکت هاستینگ است که از آن، فضای میزبانی رو تهیه کردید. اما اگر سرور مجازی دارید تمام موارد مثل رفع باگ و پچ‌ها به عهده شماست. البته مجموعه فراسو سرور مجازی مدیریت شده ارائه می‌دهد که تمام مشکلات سروری خود را می‌توانید به عهده بخش پشتیبانی ما ارجاع دهید.

هاست اشتراکی

اگر شما از هاست اشتراکی استفاده کنید، نیازی نیست تا از موارد سمت سرور اطلاعاتی داشته باشید، نیازی نیست نگران نگهداری سرور باشید. شرکت هاستینگ کار مدیریت سرور هاست شما را انجام می‌دهد، که همین مورد باعث کاهش هزینه‌های کلی سایت شما می‌شود.

سرور مجازی

نگهداری سرورهای مجازی معمولاً نیاز به دانش فنی بیشتری دارد در نتیجه شما نیاز به شخصی برای نگهداری سرور دارید که از دانش کافی برخوردار باشد تا بتواند پیکربندی سرور شما را به طور کامل انجام دهد.

  1. انعطاف پذیری

عامل انعطاف‌پذیری یک نکته مهم برای سرور مجازی در مقایسه با مشترک است. اگر سایت شما قرار است 30000 بازدیدکننده در هر ماه داشته باشد یا انتظار دارید که اینگونه باشد، یک هاست اشتراکی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و نیازهای هاستینگ سایت شما را برطرف کند. اما اگر دیدید که درحال گرفتن خطاها زیادی هستید باید سریعاً به سرور مجازی یا سرور اختصاصی کوچ کنید و سایت خود را پرقدرت‌تر راه‌اندازی کنید.

هاست اشتراکی

درحالیکه هاست اشتراکی یک گزینه مناسب در کوتاه مدت است، اما در طولانی مدت ممکن است برای شما مناسب نباشد چرا که وب‌سایت شما توسعه یافته و رشد می‌کند و نیاز به فضای ذخیره‌سازی بیشتری دارد به همین خاطر نیاز به فضا و منابع سرور بیشتری دارید تا با افزایش کاربران و اطلاعات سایتتان به مشکل برنخورید.

سرور مجازی

سرور مجازی منابع اختصاصی‌تری برای شما دارد و مناسب برای سایت‌ها با ترافیک بالاست، همچنین در صورتی که منابع بیشتری نیاز داشته باشید می‌توانید به راحتی به آن اضافه کنید. اگر پیش‌بینی می‌کنید که ترافیک سایت شما قرار است افزایش پیدا کند توصیه ما این است که از سرور مجازی یا اختصاصی برای سایت خود استفاده کنید.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی