آشنایی با دامنه یا دامین

دامنه یا به انگلیسی Domain که در فارسی به دامین نیز مشهور است، در واقع نام یک سایت میباشد، که توسط آن میتوان به محتویات سایت مدنظر دسترسی پیدا کرد.

دامنه از چند بخش تشکیل میگردد؟

دامنه ها بطور معمول از 2 یا 3 بخش تشکیل میگردند. دامنه های عادی که معمولا ما کاربران اینترنت با آن سرو کار داریم و به عنوان آدرس یک سایت معرفی میگرد، به طور معمول از 2 بخش تشکیل میگردد. بخش اول مربوط به نام برند یا نام یک سایت که به عنوان نام دامنه در نظر گرفته میشود و بخش دوم مربوط هست به پسوند دامنه که بر اساس نوع فعالیت یک سایت میتوانید به پسوند های متفاوتی ختم گردد . در ادامه به معرفی این پسوند ها خواهیم پرداخت.

اولین قدم برای شروع یک تجارت اینترنتی و یا راه اندازی سایت با انتخاب و ثبت دامنه شروع میگردد. انتخاب نام یک دامنه تاثیر بسیار زیادی در شروع تجارت شما خواهد داشت. نام یک دامنه برای یک سایت بایستی از جهات و بعد های مختلف بررسی و بسته به نوع تجارت و برند نام مناسبی را انتخاب کرد. نکات مهم زیادی در انتخاب نام یک دامنه وجود دارد که بخشی از آنها در زیر معرفی میگردد:

نکات مهم در انتخاب نام دامنه چیست؟

  • نام دامنه بایستی بسیار کاربر پسند بوده و بصورتی انتخاب گردد که کاربر نهایی سایت شما در تایپ دامنه دچار اشتباه نگردد.
  • نام دامنه بهتر است معرف برند شما باشد و از ترکیب اسامی طولانی خودداری کنید. در صورتی که نام شرکت شما چند سیلابی میباشد، بهتر است جهت به خاطر ماندن در ذهن کاربر از کلمات استفاده گردد که مخفف نام تجاری یا معرف برند و حوزه فعالیت شما باشد.
  • انتخاب نام دامنه معنی دار باشد. انتخاب نام دامنه معنی دار تاثیر زیادی هم در به خاطر سپردن آن دارد و هم به لحاظ سئو و معرفی در موتور های جستجو . اسامی با معنی یا مشخص در حوزه فعالیت سایت تاثیر بسیار زیادی دارد.
  • انتخاب پسوند متناسب نیز همانند انتخاب نام دامنه بسیار مهم میباشد و بایستی پسوند هایی برای دامنه انتخاب گردد که متناسب با حوزه فعالیت سایت باشد. به عنوان مثال در صورت استفاده از پسوند های ملی باید دقت گردد زمانی که حوزه فعالیت شما در ایران میباشد و شرکت ثبت شده شما نیز ایرانی هست انتخاب پسوند دامنه مربوط به کشور مثلا آلمان با پسوند .DE تاثیر منفی در برند شما دارد، حتی اگر به خاطر سپردن آن را نیز راحت تر کند.
  • در صورتی که قصد فعالیت ماندگار دارید پیشنهاد میگردد همه پسوند های متدوال که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، را ثبت کنید.
  • استفاده از کاراکتر های غیر متعارف همانند خط تیره در نام یک سایت تاثیر خوبی در ذهن کاربر ندارد. پس از خط تیره در نام دامنه خود استفاده نکنید.

پسوندهای دامنه:

تمامی پسوند های مجاز به ثبت توسط سازمان غیر انتفاعی آیکان پس از تایید در دسترس همگان با ذکر قوانین برای ثبت در دسترس میباشد. ثبت برای بعضی از پسوند ها دارای شرایط خاصی میباشد که ثبت کننده دامنه بایستی شرایط آن را داشته باشد و در صورت عدم احراز شرایط ثبت این دامنه برای ثبت کننده امکانپذیر نخواهد بود. برخی از دامنه ها نیز برای ثبت نیاز به هیچ مجوز و یا شرایط ندارند که همه کاربران میتوانند با داشتن حداقل موارد مورد نیاز برای ثبت دامنه اقدام کنند. یکی از این حداقل شرایط داشتن یک آدرس ایمیل معتبر و مشخصات ثبت کننده شامل : نام ، نام خانوادگی ، آدرس کامل بهمراه مشخصات شهر و کشور محل سکونت و شماره تلفن می باشد، که البته بسیاری از ثبت کننده های دامنه این مقادیر بجز ایمیل ثبت کننده را چک نمیکنند و میتوانید از اطلاعات غیر واقتی نیز استفاده کنید. ولی در صورتی که در ایران قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارید آدرس و مشخصات شما در هنگام ثبت دامین بایستی صحیح باشد تا بتوانید نماد اعتماد اینترنتی را دریافت کنید.

برخی پسوند های عمومی

پسوند .COM اولین پسوند دامنه های اینترنتی میباشد که همه کاربران با آن سرو کار دارند، البته در ابتدا پایه گذری ثبت این دامنه برای شرکت های تجاری بود که بعد ها به یک پسوند عمومی تبدیل شده است.

پسوند .Net مخصوص شرکت های فعال در حوزه شبکه و اینترنت می باشد.

پسوند .ORG  مخصوص شرکت ها و سازمان بزرگ و غیر انتفاعی میباشد.

پسوند .Biz مناسب برای تمام استفاده های تجاری می باشد.

پسوند .info مناسب برای سایت های اطلاع رسانی که البته استفاده از این پسوند برای همه نوع سایتی متداول میباشد.

پسوند .EDU این پسوند مناسب دانشگاه ها، موسسات آموزش و پایگاه های آموزشی میباشد.

پسوند .ws این پسوند مربوط به پسوند ملی کشور ساموا میباشد Western Samoa ولی بسیاری از افراد آن را با مخفف Web Site اشتباه میگیرند.

پسوند .IR پسوند دامنه ملی کشور عزیزمان ایران میباشد.

پسوند .Web به طور کلی برای تمامی صنوف دارای کاربرد میباشد.

پسوند .US پسوند ملی مربوط به کشور آمریکا میباشد.

پسوند .CO  در اصل این پسوند برای کشور کلمبیا میباشد ولی به دلیل شباهت بسیار زیاد این پسوند با .Com و همچنین کوتاه بودن و عدم وجود شرایط خاص برای ثبت آن کاربر بسیار زیادی دارد . البته در ایران این پسوند برای شرکتهای تجاری نیز کاربرد زیادی دارد.

امروزه هزاران پسوند در بعد های گسترده و در هر بخشی وجود دارد همانند .Pet, .tel , .Work, .Site, .Shop و … که هر فردی میتواند بسته به نیاز و سلیقه خود از آنها استفاده کند. برای آشنایی بیشتر با این پسوند ها و جستجوی آنها میتوانید از سایت http://asanwho.is نیز استفاده کنید. در این سایت امکان انتخاب دسته بندی مورد نظر را در جستجو برای شما فراهم آمده است تا نام سایت شما بر اساس پسوند های مرتبط جستجو و آزاد بود آن را برای شما نشان دهد.

دامنه های با پسوند 2 سیلابی نیز وجود دارند که میتوان برخی از آنها را برای دامنه ملی .IR بشرح زیر معرفی کرد:

.Co.IR ثبت این دامنه فقط برای شرکت های حقوقی فعال در ایران مجاز میباشد. برای ثبت این دامنه حتما بایستی شرکت داشته باشید و نامی که قصد دارید ثبت کنید یا بایستی اسم کامل شرکت بوده و یا مخفف نام شرکت شما باشد. بعد از ثبت این دامنه مدارک شرکتی از جمله روزنامه رسمی یا شرکت نامه توسط     nic.ir از شما درخواست شده و بعد از بررسی صحت آن دامنه رزو شده شما فعال میگردد.

پسوند .ac.ir این پسوند فقط برای موسسات آموزش عالی و دانشگاه های کشور قابل ثبت میباشد و برای ثبت آن نیاز به مدرک و درخواست دانشگاه یا موسسه آموزش عالی میباشد.

پسوند .id.ir برای ثبت دامنه های شخصی بوده و دامنه ثبت شده بایستی نشانگر نام یا نام خانوادگی شما باشد و برای ثبت آن کارت ملی شما مورد بررسی قرار میگیرد.

پسوند .gov.ir این پسوند ویژه سازمان ها و ارگانهای دولتی میباشد.

پسوند .net.ir قابل ثبت برای شرکت های فعال در حوزه شبکه و اینترنت هست.

پسوند sch.ir نیز مختصص آموزشگاه ها، مدارس و سایر موسسات دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش میباشد.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی