میزبانی ابری

پیشتر در مورد انواع میزبانی وب مطالبی را عنوان کردیم که شما را برای انتخاب یک میزبان متناسب با وب سایت خود راهنمایی میکرد. امروزه در همه شرکت های هاستینگ میتوانیم نام هاست ابری را بشنویم، تکنولوژی جدیدی که باعث تحول بسیار زیادی در دنیای وب شده و باعث انعطاف پذیری سرویس های هاستینگ شده است.

میزبانی ابری یا Cloud Hosting چیست؟

پردازش ابری در اصل به معنای  استفاده مجموعه ای از منابع سخت افزاری و نرم افزاری متصل به یک یا چند سرور روی شبکه های همسان یا مختلف میباشد. در پردازش ابری میتواند قسمتی از امکانات مورد نیاز کاربر روی خود سرور میزبان موجود نباشد ولی در روی سرور دیگر متصل به این سرور منابع مورد نیاز و درخواست کاربر میتواند تامین گردد.

محبث کلود بسیار پیچیده تر از آن میباشد که بتوانیم بصورت خلاصه و چند خط در مورد آن توضیحی ارائه دهیم، ولی در این مقاله قصد داریم برداشت های متفاوت و کاربردی از این مباحث ارائه دهیم.

کلود هاستینگ یا میزبانی ابری نوعی میزبانی میباشد که اساس کار آن دقیقا مشابه پردازش ابری میباشد که به جای استفاده از منابع سخت افزاری و نرم افزاری یک سرور، از چند سرور استفاده میکند.البته این نوع میزبانی در ایران با همچنین مکانیزمی شناخته شده نیست که در ادامه مقاله به این مورد نیز اشاره خواهیم نمود.

کلود هاستینگ از نوع ایرانی!

در ایران بسیاری از شرکت ها برای تبلیغات هاست خود، از اسامی کلود هاستینگ یا هاست ابری استفاده میکنند که  اصل کار این نوع هاستینگ ها بدین صورت میباشد که معمولا روی سرور اصلی ارائه دهنده خدمات میزبانی از سیستم عامل هایی نظیر CloudLinux استفاده میکنند که دارای کارایی متفاوت و بسیار زیاد میباشد. در این سیستم CLoudLinux که نیاز هست در مورد آن مقاله مفصلی نوشته شود، تمام منابع سخت افزاری سرور، مدیریت میگردد و با استفاده از مدیریت این سیستم عامل، کاربران در استفاده از منابع بصورت محدود میتوانند استفاده کنند، استفاده از رم، سی پی یو، شبکه و دیسک در این سیستم عامل برای هر کاربر بصورت مجزا تعریف میگردد.

مزایای استفاده از سیستم های کلود چیست؟

پایداری:

در میزبانی کلود، با توجه به اینکه تمامی منابع و نرم افزار های مورد نیاز روی یک سرور خاص نیستند و یا از طریق سیستم عامل های Cloud Linux یا موارد مشابه بصورت تقسیم بنده شده در اختیار کاربران قرار میگیرند در نتیجه روی سرور اصلی لود زیادی وجود نخواهد داشت و پایداری سرور به میزان بالایی خواهد بود.

منابع اختصاصی:

در سیستم های کلود همیشه مقداری از منابع برای میزبانی شما در نظر گرفته شده است که این منابع بصورت اختصاصی برای سایت شما میباشد و وجه اشتراکی با سایر هاست های روی سرور ندارد. همچنین در سیستم های کلود، دیسک هاست شما نیز بصورت اختصاصی میباشد که باعث امنیت بالایی میگردد، به دلیل استفاده از سیستم های Cage در هاست های ابری، دسترسی منابع دیسک همانند یک قفس برای هر سایت کاملا جدا از هم بوده و از این بابت دارای امنیت بسیار بالایی میباشد.

انعطاف پذیری:

در سیستم های کلود با توجه به میزان منابع مورد نیاز شما سرور میزبان میتواند منابع اختصاصی را افزایش دهد، در صورتی که نیاز به رم بیشتری برای هاست خود داشته باشید سرویس دهنده قادر هست این کار را انجام دهد، سی پی یو دیسک و … همه دارای این قابلیت هستند که با توجه به نیاز سایت شما انعطاف پذیری داشته باشند.

صرفه اقتصادی

همانطوری که گفته شد در میزبانی ابری روی سرور اشتراکی شما میزان منابع اختصاصی در دسترس دارید که میتواند پاسخگوی نیازمندی منابع درخواستی شما باشد، در صورتی که همین منابع را نیاز داشته باشید VPS تهیه کنید علاوه بر هزینه های مدیریتی، خود هزینه VPS نیز به مراتب بیشتر از هاست ابری خواهد بود که منابع مورد نیاز شما را تامین میکند.

هاست کلود یا ابری بهترین جایگزین برای سایت های با مصرف بالا میباشد تا به جای هزینه های بسیار بالا و مدیریت پیچیده سرور، از میزبانی با کیفیت استفاده کنند. سرعت لود سایتها روی هاست ابری با توجه به لود منابع درخواستی از سرور های متعدد بسیار بالا بوده و شما قطع به یقین تفاوت آن را با سرور مجازی خود متوجه نخواهید شد!

هاست کلود را همانطوری که گفت شده میتوان در نمونه های مختلفی پیاده سازی کرد، یکی از انواع پیاده سازی هاست ابری Iaas یا Infrastructure as a Service میباشد، در این سرویس دقیقا منابع مورد نیاز کاربر را بصورت سرویس مجازی سازی شده در اختیار کاربر قرار داده میشود که کاربر حتی امکان نصب سرویس های مورد نیاز خود روی این میزبانی را نیز دارد. همچنین نوع دیگری از هاست ابری با نام Paas یا Platform As a Service میباشد که در این نوع میزبانی ابری، برنامه هایی همانند وب سرور، دیتابیس و … به عنوان یک سرویس در اختیار کاربر قرار داده میشود تا بتواند تمام نیاز خود را بصورت سرویس از این هاست ابری برطرف کند.

معایب سرویس های ابری

عمده ترین عیبی که به تمامی سیستم های ابری وارد میگردد پراکندگی  دیتاهای سایت و سایر منابع همچون دیتابیس، اطلاعات ایمیل و … میباشد که این باعث ایجاد اختلاتی در تهیه بک آپ، رفع مشکلات دیتا ها و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز میباشد.

از بزرگترین ایراداتی که به سیستم های کلود وارد میگردد، هزینه های آپدیت منابع میباشد. در صورتی که منابع مورد نیاز سایت شما بسیار زیاد میباشد مطمئنا هزینه های آپدیت منابع سخت افزاری شما را به قدری شوک زده خواهد نمود که قید استفاده از سیستم های کلود را بزنید.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی