تفاوت پروتکل های Pop3 و IMap و Exchange

امروزه برقراری ارتباط و ارسال اسناد، مدارک، تصاویر و … از راه های مختلفی توسط کاربران اینترنتی انجام میگیرد. ولی یکی از قدیمی ترین و رسمی ترین امکاناتی که برای ارسال نامه، مدارک و … وجود دارد، سرویس ایمیل میباشد. با استفاده از این سرویس شما همیشه ایمیل های خود را که شامل متن، عکس ، فیلم، نامه رسمی یک شرکت، دعوت نامه و … میباشد را میتوانید بررسی و استفاده کنید.

با پیشرفت تکنولوژی های روز دنیا در ضمینه کامپیوتر، ایمیل و تکنیک های آن نیز پیشرفت هایی داشته که باعث شده است شما بتوانید با گوشی های هوشمند جدید 24 ساعت ایمیل خود را در دستان خود کنترل کنید و نیازی نیست که به یک سیستم دسترسی داشته باشید تا ایمیل ارسال، دریافت و یا آرشیو خود را بررسی کنید. رمز نگاری ایمیل های ارسال شده، امنیت رو به افزایش همه سرویس دهنده های ایمیل در کنار سرویس های ارزش افزوده و نیز اجبار وجود آنها در تمام فعالیت های اینترنتی همه کاربران را مجاب کرده است تا حداقل یک ایمیل برای خود داشته باشند. البته شرکت هایی که وب سایت دارند نیز برای بخش های مختلف خود ایمیلهای تجاری و شخصی نیز در نظر میگیرد که امورات خود را روی کامپیوترهای شرکت از طریق این نرم افزار و ایمیل های تعریف شده انجام میدهند.

در کنار این پیشرفت، بسیاری از کاربران برایشان سوال هست که هنگام تنظیمات ایمیل تفاوتی که بین پروتکل‌های دریافت ایمیل وجود دارد در چیست؟

معرفی پروتکل Pop3

اولین نسخه ارائه شده این پروتکل برای استفاده در ایمیل به سال 1984 برمیگردد که با نام pop (Post Office Protocol)مشهور بود. با استفاده از این پروتکل کاربر با انجام تنظمیات مورد نیز روی کامپیوتر شخصی خود، ایمیل های خود که روی سرور دریافت نموده بود را یک نسخه روی کامپیوترش ذخیره و بصورت اتوماتیک آنرا از روی سرور حذف میکرد. حذف اتوماتیک ایمیل های دریافتی با استفاده از این پروتکل باعث محبوبیت بیشتر این پروتکل و افزایش استفاده آن شد. این پروتکل به این صورت عمل میکند که هنگام تنظیم آن روی سیستم کاربر اصل ایمیل روی سیستم کاربر ذخیره و نسخه موجود آن از سرور حذف میگردد. این تکنیک باعث میشود که با حذف ایمیل های موجود روی سرور، میزان فضای استفاده شده توسط ایمیل ها آزاد گردد و  با این شرایط شما نیازی به افزایش فضای هاست و یا ایمیل خود ندارید.

این پروتکل بصورت پیش فرض روی پورت های 110 برای غیر رمزگذاری شده و 995 جهت اتصال امن استفاده میگردد.

پروتکل IMap

برخی از کاربران سرویس ایمیل، علاقه ای ندارند که با دریافت نسخه ایمیل روی سیستم یا موبایل و یا … نسخه  اصلی آن از روی سرور حذف گردد. برای رفع این مشکل پروتکل IMAP یا Internet Message Access Protocol ایجاد شد. در این پروتکل شما هنگام دریافت ایمیل ها، نسخه اصلی آن روی سرور حذف نخواهد شد. این پروتکل برای کاربران زیادی قابل قبول و بسیار کاربردی میباشد ولی عدم حذف ایمیل ها از سرور احتمالا شمارا با مشکلاتی نیز مواجه کند.

پورت های پیش فرض این پروتکل 143 بصورت غیر رمزنگاری شده و 993 با رمزنگاری در نظر گرفته شده است.

پروتکل Exchange

سرویس های ایمیل امروزه فقط مختص به ارسال و دریافت ایمیل نمیباشد و بسیاری از سرویس ها هستند که در کنار ارسال و دریافت ایمیل خدمات دیگری نیز به شما میدهند تا در امورات روزانه خود یک قدم جلوتر باشید. به عنوان مثال تقویم و یادداشت و یا قرارهای روزانه و … همه این امکانات روی سرویس های ایمیل ارائه میگردد که شما میتوانید با تنظیم آن روی برنامه مدنظر سرویس دهنده ایمیل آنها را روی گوشی خود و یا سیستم خود دریافت و همگام سازی کنید. در این میان مخاطبین و شماره تلفن ها نیز با استفاده از این تکنولوژی همگام سازی میگردد و شما همیشه در همه حال به همه مخاطبین و دفترچه تلفن خود دسترسی دارید.

روی سرویس های Microsoft یک پروتکل کاربردی  طراحی شده است که با استفاده از این پروتکل شما روی آتلوک خود میتوانید همه این امکانات را داشته باشید و همه جا به آنها دسترسی داشته باشید. تقویم، رویداد ها …. برای هر ایمیل توسط سرور این پروتکل ذخیره و برای شما نمایش داده میشود. این پروتکل نیازمند Exchange سرور مایکروسافت میباشد و برای استفاده از آن حتما بایستی ایمیل سرور شما Exchange Server باشد تا بتوانید روی آتلوک از این امکانات استفاده کنید.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی