کنترل پنل پلسک چیست

مدیران سایت ها باید اطلاعات سایت خود را در یک فضایی به نام هاست ذخیره نمایند. صاحبان وب سایت‌ها با توجه به میزان منابع مصرفی سایت خود می توانند حجم مورد نظر را از شرکت‌های هاستینگ به صورت ماهانه و یا سالانه خریداری نمایند.

مدیریت سرور هاست به دلیل پیچیدگی نیاز به تخصص بالایی دارد و این کار از عهده‌ی مالکان سایت‌ها خارج بوده است. به همین خاطر برای مدیریت فضای هاست خود از کنترل پنل مخصوص هاست استفاده کنند. کنترل پنل‌ها امکان مدیریت فضای هاست را به شما می‌دهند که از معروف‌ترین آن‌ها می توان cpanel، دایرکت ادمین و پلسک را نام برد. در این مقاله قصد داریم به نحوه عملکرد، قابلیت ها و ویژگی‌های مربوط به کنترل پنل پلسک بپردازیم.

اگر تمایل به آشنایی بیشتر درباره هاست دارید، می‌توانید مقاله هاست چیست را مطالعه نمائید.

کنترل پنل هاست چیست؟

کنترل پنل ها واسط گرافیکی کاربری برای یک وب سرور هستند که کار را برای کاربران آسان می‌سازد. کاربران بدون نیاز به استفاده از کدهای دستوری می توانند به مدیریت هاست سرور خود بپردازند. یکی از واسط‌های گرافیکی کاربر پسند پلسک (Plesk) است که همه ویژگی‌های لازم برای مدیریت وب سرور شما را با هم در یک محیط ساده ارائه می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی‌های کنترل پنل هاست

  • مدیریت دامنه‌ها: مهم‌ترین بخش راه‌اندازی وب سایت، مدیریت نام‌ دامنه است. کنترل پنل هاست باید قابلیت مدیریت رکوردها، سابدامین‌ها، ریدایرکت‌ها و… دامین را داشته باشد.
  • مدیریت ایمیل: کنترل پنل هاست باید به شما اجازه تنظیم ایمیل‌ها، مدیریت inbox و حذف حساب‌های قدیمی را دهد. همچنین به شما اجازه استفاده ازPOP3 یا IMAP جهت تنظیم حساب‌های ایمیل شما با کلاینت‌های ایمیل مثل Gmail یا Outlook را دهد و گزینه فوروارد ایمیل را نیز داشته باشد.
  • انتقال فایل با FTP: اف تی پی روش اصلی انتقال فایل‌ها بین کامپیوتر و هاست است. شما می‌توانید از کلاینت FTP برای انتقال استفاده کنید اما یک کنترل پنل خوب گزینه‌هایی بیش از این‌ها به شما ارائه می‌دهد.
  • مدیریت فایل: علاوه بر انتقال فایل‌ها، شما باید بتوانید فایل‌های خود را در کنترل پنل مدیریت و سازماندهی کنید. این کار شامل نام‌دهی مجدد آنها، حرکت بین فولدرها و ایجاد فولدرهای جدید در صورت نیاز می‌باشد.
  • نصب برنامه‌ها، افزونه‌های اضافی و مدیریت آن‌ها: بسیاری از وب سایت‌ها به برنامه‌ها و افزونه‎‌های اضافی وابسته هستند مثل سیستم‌های مدیریت محتوا یا سیستم‌های فروشگاهی، کنترل پنل هاست باید شامل گزینه‌هایی برای نصب راحت سیستم‌های موردنیاز شما باید باشد.
  • ویژگی‌های امنیتی: کنترل پنل‌های سرور به شما باید امکان دسترسی به ویژگی‌های مهم امنیتی مثل گواهی‌های SSL و کنترل مجوزها فایل‌ها را بدهد، بنابراین می‌توانید تعیین کنید که چه کسانی به وب سایت شما دسترسی داشته باشد و میزان دسترسی آنها چقدر باشد.
  • گزینه‌های بک آپ‌گیری: از دست دادن اطلاعات سایت به علت مشکلات فنی، نگرانی بزرگ مدیران سایت‌ها است. کنترل پنل‌ها باید دارای ویژگی بکاآپ گیری باشد تا درصورت بروز مشکل براحتی بتوانید از آنها استفاده کنید.

کنترل پنل پلسک چیست؟

کنترل پنل پلسک (Plesk Control Panel) یکی از سه کنترل پنل هاست پرطرفدار است که در بالا نام بردیم. پلسک یک پلتفرم هاست است که دارای ویژگی‌های تکنیکی، گزینه‌های امنیتی و ابزارهای اتوماتیک‌سازی است که در یک محیط کاربری مناسب ارائه می‌شود. کنترل پنل پلسک بر روی 380000 سرور استفاده شده است و به اجرای بیش از 11 میلیون سرور کمک کرده است.

امکانات کنترل پنل پلسک

چه کارهایی می‌توانید در کنترل پنل پلسک انجام دهید؟

کنترل پنل پلسک مدیریت هاست را برای صاحبان وب‌سایت‌ها آسان‌تر می سازد و از ویژگی‌های بیشتری نسبت به سایر کنترل پنل‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ویژگی‌های کنترل پنل پلسک

  • اضافه کردن فایل‌های وب سایت و ایجاد پایگاه اطلاعاتی
  • مدیریت دامنه
  • اضافه نمودن دامنه و زیردامنه‌های جدید
  • ایجاد آدرس‌های ایمیل جدید
  • کنترل inbox و حذف آدرس‌های ایمیل غیرفعال
  • بک‌آپ گیری از وب سایت و فایل‌های خود
  • مدیریت پایگاه داده وب سایت و نظارت بر فضای هاست

صاحبان وب ‌سایت‌ها برای انتخاب یک کنترل پنل مناسب باید نکات و ویژگی‌های ذکر شده را در نظر بگیرند. کنترل پنل پلسک با ارائه ابزار خود تعمیرکننده، فرآیند تعمیر خطاهای تکنیکی را اتوماتیک کرده و باعث اجرای بهتر سایت می شود. همچنین دارای افزونه های بسیاری است که می توانید از آن‌ها جهت اضافه کردن توابع بیشتر به وب سایت خود استفاده نمایید.

کنترل پنل پلسک امکان ایجاد و مدیریت حساب‌های کاربری مانند تعیین نقش خاص به هر کاربر، کنترل سطح دسترسی هرکاربر و دسترسی به میزان پهنای باند را برای مدیران IT فراهم کرده است. شما می توانید با این پنل خدمات اشتراکی را تنظیم کرده و آنها را برای مشتریان و فروشندگان مدیریت کنید و دستورات خاص و وظایف را برنامه‌ریزی کنید.

باید گفت که کنترل پنل پلسک با بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا مختلف کار می‌کند. همچنین می‌توانید ویژگی‌های مورد نیاز خود در این کنترل پنل به صورت افزونه توسعه دهید و توابع مورد نیاز خود را به آن اضافه کنید.

7 دلیل برای استفاده از کنترل پنل پلسک

در زمان استفاده از سایر کنترل پنل‌ها، بهتر است دلایل استفاده از کنترل پنل پلسک  برای مدیریت وب هاستینگ در نظر گرفته شوند.

  1. رابط کاربری خوب

پلسک دارای رابط کاربری ساده و کاربردی است و امکانات موردنیاز را برای شما فراهم کرده است. این کنترل پنل به شما کمک می‌کند تا به راحتی مدیریت هاست خود را انجام دهید.

دلیل اصلی استفاده از کنترل پنل پلسک، راحتی در کار، عملکرد سریع‌تر و کارآمدتر با سرور میزبان وب است و یادگیری کار با آن نیز ساده‌تر است. کنترل پنل پلسک یکی از بهترین گزینه‌های موجود از نظر سادگی در یادگیری و استفاده است.

  1. مناسب برای سیستم عامل

درحالیکه سی پنل ممکن است پرطرفدارترین کنترل پنل باشد اما از این نظر به پای پلسک نمی‌رسد. سی پنل تنها با سرورهای وب لینوکس کار می‌کند. با آنکه بسیاری از سرورهای وب از سرورهای لینوکس استفاده می‌کنند اما برای یک بخش خاص از وب سایت‌ها، استفاده از ویندوز بهتر است.

کنترل پنل پلسک با هر دو سرورهای لینوکس و ویندوز کار می‌کند و دسترسی به هر وب سایتی را فراهم می‌کند، فارغ از این که کدام نوع را انتخاب می‌کنید. اگر از خدمات میزبانی ویندوز استفاه می‌کنید یا می‌خواهید در آینده از آن استفاده کنید، پلسک انتخاب هوشمندانه‌ای است.

  1. مناسب برای گوشی

افراد امروزه بیشتر کارهای خود را در حال حرکت انجام می‌دهند. دسترسی به وب سایت و به روزرسانی و تغییرات آن در حین حرکت و کار برای شما و کارمندانتان، از طریق یک تلفن هوشمند حائز اهمیت است. این روش مناسبی است تا بتوان به سادگی و بدون نیاز به لپ تاپ از طریق گوشی به کنترل پنل هاست سایت خود دسترسی داشت.

کنترل پنل پلسک برای صفحات کوچکتر همانند گوشی و تبلت بهینه شده است و شما می‌توانید به سادگی کارهای مورد نیاز خود را از طریق این دستگاه‌های هوشمند نیز انجام دهید. دسترسی به کنترل پنل در لحظه، امکان انجام سریع‌تر کارها را برای شما، کارمندانتان و توسعه دهندگان فراهم می‌کند.

کنترل پنل ریسپانسیو پلسک

  1. دارای امنیت بالا

امنیت سایت برای دارندگان وب سایت‌ها پارامتری مهم محسوب می‌شود که نیاز است برای حفاظت وب سایت خود از هکرها یا حملات بدخواهانه کارهایی را انجام دهید. اولین مرحله برای بالا بردن امنیت سایت خود انتخاب یک پلتفرم میزبان هاست و کنترل پنل مناسب است. پلسک شهرت خوبی از نظر امنیت دارد و گزینه‌های مختلفی برای امن نگه داشتن وب سایت شما ارائه کرده است.

مدیران باید مجوزهای کاربران را کنترل کنند و شما را از دسترسی کارمندان سطح پایین ایمن نگه دارند و یا دسترسی زیادی به افراد یا رقبا برای دسترسی به وب سایت شما ندهد. شما می‌توانید برای خرید SSL اقدام کنید تا رمزگذاری وب سایت از طریق پلسک انجام شود. چند دیوار آتش و افزونه در پلسک وجود دارد که دسترسی هکرها یا دیگر کاربران بدخواهانه به وب سایت شما را سخت می‌کنند.

  1. بروزرسانی و قابلیت ارتقاء

مدیران سایت‌ها جهت رشد در کسب و کار خود همیشه نگران بروزرسانی و ارتقاء سرویس‌ها خود هستند، اما پلسک به شما کمک می‌کند تا به راحتی با تکنولوژی‌های جدید ارتباط برقرار کنید و به راحتی سرویس سایت خود را این تکنولوژی‌ها تطبیق دهید.

علاوه بر تطبیق، برای بعضی از برنامه‌های پرکابرد و افزونه‌ها، مثل وردپرس تولکیت‌هایی وجود دارد که استفاده از آنها باعث راحت‌تر شدن کارها می‌شود. همچنین به شما امکان یکپارچه سازی بین دو محصول پرطرفدار را می‌دهد و برای اینکار ابزار مناسب و کافی در اختیار شما می‌گذارد.

  1. پشتیبانی موثر از مشتریان

حتی با این که پلسک به سادگی استفاده مشهور است، به این معنا نیست که شما هرگز نیاز به کمک نخواهید داشت. در صورت مواجه شدن با مشکلات وب سایت می‌توانید از بخش پشتیبانی پلسک استفاده کنید.

علاوه بر وجود فایل راهنمای که به معمول‌ترین سوالاتی که کاربران تا به حال پرسیده‌اند پاسخ داده است، پلسک پشتیبانی تخصصی 24/7 دارد. شما می‌توانید از طریق تماس تلفنی ، ایمیل، رسانه اجتماعی یا با انجمن پلسک ارتباط برقرار کنید.

  1. دارای بیش از 100 افزونه

علاوه بر عملکرد اصلی که پلسک دارد، می‌توانید از بیش از 100 افزونه آن که باعث گسترده شدن ویژگی‌های محصولی شما می‌شود، استفاده کنید. این افزونه‌ها باعث افزایش عملکرد در دسته‌های مثل امنیت، ظاهر، بک آپ‌ها، ایمیل، SEO، و سرعت وب سایت می‌شوند.

بین ویژگی‌های ارائه شده توسط پلسک و دیگر افزونه‌ها، می‌توانید از بسیاری از مزایای تجاری که در کنترل پنل پلسک ارائه شده است استفاده کنید تا وب سایت شما قدرتمندتر شود.

چه کسانی از کنترل پنل پلسک استفاده می‌کنند؟

کنترل پنل پلسک انتخاب خوبی برای مدیران سایتی است که می‌خواهند به راحتی به وب سرور خود در یک محیط کاربرپسند دسترسی داشته باشند. این پنل برای کاربرانی که قصد راه‌اندازی هاست ویندوز یا دیگر محصولات ویندوز مثلASP.NET دارند و یا از میزبان‌هایی استفاده کند که موردپشتیبانی کنترل پنل معمول مثل سی‌پنل نیستند، مناسب است.

کنترل پنل پلسک (Plesk) یک گزینه هوشمندانه برای کسانی است که می‌خواهند کنترل بیشتری بر backend وب سایت خود داشته باشند یا به دنبال راهی موثر برای سازماندهی عناصر وب سایت مثل دامنه‌ها و پایگاه‌داده‌ها است، در حقیقت پلسک یک کنترل پنل قدرتمند است و استفاده از آن آسان می‌باشد.

بهترین هاست برای پلسک

انتخاب هاست برای وب ‌سایت خود یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی است که قبل از انتخاب کنترل پنل باید در نظر گرفته شود. مدیران سایت ها برای انتخاب هاست مورد نظر باید به میزان حجم مصرفی سایت خود توجه کنند و از پنل مناسبی استفاده نمایند. سرعت بالا یکی از پارامترهای مهم برای انتخاب هاست می باشد که می توانید در مقاله چرا به یک هاست پرسرعت نیاز داریم مراجعه نمایید تا با دلایل انتخاب هاست پرسرعت آشنا شوید.

مدیران شرکت‌های بزرگ برای وب سایت خود به دلیل حجم بالای منابع مصرفی لزوما از هاست اختصاصی استفاده می‌کنند و شرکت‌های کوچکتر از هاست اشتراکی و یا سرور مجازی که از حجم کمتر و قیمت پایین‌تری نسبت به هاست اختصاصی دارند استفاده می‌کنند. انتخاب پلسک در هاست اختصاصی بهترین گزینه می باشد و برای افرادی که می‌خواهند از رابط کاربری ساده‌تری برای سایت خود بهره مند شوند دایرکت ادمین انتخاب خوبی است.

اگر تمایل به تهیه لایسنس پلسک برای سرور مجازی یا اختصاصی خود هستید، همین حالا می‌توانید از صفحه خرید لایسنس پلسک اقدام کنید و لایسنس اورجینال این کنترل پنل محبوب را از طریق سایت فراسو Faraso.org تهیه نمائید.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی