ایمیل مارکتینگ

همواره شرکت های تجاری به فکر تغییر و تحول آمار فروش با انواع روش های مارکتینگ هستند. امروز تمام شرکت ها و موسساتی که تجارت خود را بر پایه اینترنت بنا نهاده اند با کلمه دیجیتال مارکتینگ آشنا هستند. کلمه ای که در برگیرنده تمام تکنیک های بازاریابی دیجیتالی میباشد. بزرگترین بخش از دیجیتال مارکتینگ را میتوان بازاریابی از طریق ایمیل و یا ایمیل مارکتینگ نامید.

ایمیل مارکتینگ در چند سال اخیر باعث تغییر و تحویل بسیار بزرگی در بازاریابی دیجیتالی شده است. تاثیر پذیری سریع و بازدهی فوق العاده ایمیل مارکتینگ باعث شده است بسیاری از شرکت های تجاری در سال های اخیر تجارت خود را از این طریق افزایش دهند. البته نباید فراموش کرد که در ایران بسیاری افراد اسپم مارکتینگ را با ایمیل مارکتینگ اشتباه میگیرند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

ایمیل مارکتنیگ چیست؟

بطور خلاصه ایمیل مارکتینگ بازاریابی مستقیم برای محصولات شرکت میباشد که در این نوع روش ایمیل حاوی مشخصات معرفی محصول جدید یا موجود شرکت به شخصی هست که عضو لیست مشتریان سایت میباشد. این ایمیل ها تاثیرات زیادی دارد که عبارتند از:

  • تداوم تکرار برند شما در ذهن مخاطب
  • معرفی محصول جدید
  • ارائه محتوای مفید برای جلب رضایت دریافت کننده ایمیل
  • ارائه پیشنهادهای ویژه جهت بازگشت مشتریان برای خرید مجدد
  • پیشنهاد معرفی برای محصولات مورد رضایت کاربر
  • ارائه پیشنهاد بر اساس سلیقه و کالای محبوب مشترک

اولین ایده تبلیغات از طریق ایمیل را میتوان به سالهای 1978 باز میگردد که ظاهرا اولین کمپین ایمیل مارکتینگ یا ایمیل تبلیغاتی در این سال ارسال شده است که در این کمپین تبلیغاتی بیش از 400 ایمیل در قالب پروژه ARPANET ارسال شده بود.

چرا ایمیل مارکتینگ؟

ایمیل مارکتینگ از میان روش های بازاریابی دیجیتالی یکی از مرقون به صرفه ترین روش های موجود میباشد. میزبان بازگشت سرمایه، زمان پاسخ دهی ، میزان تبدیل به مشتری و … در این روش از دیجیتال مارکتینگ را میتوان به مراتب بسیار بالاتر از سایر روش های دیجیتال مارکتینگ دانست.

در این روش شما میتوانید مشتریان یا دریافت کنندگان تبلیغ را با کمترین هزینه ، در کوتاه ترین زمان از کمپین فروش ویژه در کالای محبوب آگاه کنید.

مدت زمانی که برای تنظیم ایمیل مارکتینگ نیاز دارید بسیار کوتاه تر از سایر روش ها نظیر تولید محتوا، تبلیغات و … میباشد و با توجه به اینکه  شما ایمیل را مستقیما به مشتریان خود ارسال میکنید و اکثرا این افراد ایمیل های خود را طی بازه های کوتاهی پک میکنند شما خیلی سریعتر میتوانید مشترک خود را بازاریابی کند.

شرکت های بسیار مدرن با استفاده از سیستم های رصد اتوماتیک فعالیت و علایق کاربر، ایمیل های اتوماتیک در قالب کمپین های فروش ویژه ارسال میکنند که در ایمیل ها علایق کاربر بر حسب خرید هایی که داشته یا فعالیت هایی که در وب سایت داشته است برای وی ارسال میگردد. این روش باعث میگردد کاربر بیشتر ترغیب به دریافت خدمات گردد چرا که در گذشته از طریق وب سایت شما همان کالا را مشاهده نموده بود و حال با دریافت آفر ویژه از همان کالا احتمال جذب او بسیار بالا میباشد.

برخی از همین شرکت های مدرن تبلیغاتی کاربر رصد شده را با کمپین های تبیغاتی بسیار ویژه نظیر کدهای تخفیف شناور در بازه زمانی محدود  و یا ارسال مجدد کد تخفیف برای افرادی که موفق به استفاده از کد فوق نشده اند و روش های مشابه سعی در جذب مشتری هایی دارند که دوست دارند کالای محبوب خود را با تخفیف بیشتری خرید کنند.

رسیدیم به نکته بسیار مهم ، نکته ای که تجارت شما را به همان اندازی که ایمیل مارکتینگ میتواند رونق بخشد استفاده از آن میتواند نتیجه بر عکس برای شما داشته باشد.

شرکت های بسیاری هستند که ایمیل های تبلیغاتی خود را بدون هدف و به لیست های آماده ارسال میکنند. این شرکت ها در واقع برای شما تبلیغ میکنند درحالی که کار اصلی آنها تخریب میباشد چراکه نتیجه اینکار چیزی جز اسپم نیست! از دید نویسنده این مقاله با اینکه اسپم مارکتینگ درآمد بسیاری نیز میتواند داشته باشد ولی از دید کاربر شرکت بسیار معتبر نیاز به ارسال اسپم ندارد و حتما و 100درصد بایستی به مشتریان خود ایمیل ارسال کند نه به فردی که مخاطب شرکت نمیباشد. بنابراین دقت کنید به دام شرکت های اسپم مارکتینگ نیافتید و ایمیل مارکتینگ را با ایمیل معتبر و مهم رونق بخشید تا اولا اسپم نباشید و دوما بازدهی بسیار بسیار بالا داشته باشید.

فاکتور های مهم در ایمیل مارکتینگ:

  • ارسال های خود را از سرور های معتبر انجام دهید
  • خبرنامه خود را با معیارهای مهم در طراحی که باعث جذب کاربر خواهد شد طراحی کنید
  • اجازه لغو عضویت با یک کلیک را به کاربر بدهید
  • محتوای بسیار مناسب داشته باشید
  • زمانبدی مناسب و با نظم برای ارسال ایمیل مارکتینگ در نظر بگیرید، نظم در دریافت ایمیل ها تاثیر بسیار زیادی در باز کردن ایمیل ارسالی از مجموعه شما خواهد داشت.
  • از صفحات لندیگ برای معرفی استفاده کنید تا وقت زیادی از کاربر گرفته نشود
  • سعی کنید کالاهای محبوب مشتریان را بشناسید و گروه مشتریان را بر اساس کالاهای محبوب آنها جدا کنید تا بتوانید محتوای مناسب برای هر گروه جهت جذب بیشتر تهیه کنید.

دقت کنید که ارسال از آی پی های به اصطلاح Clean و استفاده از بستر شرکت مطمئن میتواند باعث گردد درصد بالایی از ایمیل های شما در اینباکس مشتری شما قرار گیرد و به همان اندازی شرکت نامعتبر میتواند تمام زحمات شما را حتی اگر فاکتورهای مهم را رعایت کنید به هدر دهد.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی