آشنایی با کنترل پنل پلسک

پیشتر مقاله ای در مورد کنترل پنل های لینوکس داشتیم که در آن کنترل پنل های کاربردی و مطمئن لینوکسی معرفی شد، همچنین در مورد نحوه عملکرد کنترل پنل نیز توضیحاتی داده شد.

همانند لینوکس برای ویندوز نیز کنترل پنل هایی طراحی و راه اندازی شده است که شما با استفاده از آن میتوانید به راحتی تنظیمات کلی هاست خود را بدون دانش فنی بسیاری از موارد اولیه و مورد نیاز را کنترل و مدیریت کنید. برای ویندوز کنترل پنل های زیادی وجود دارد که خیلی مورد اعتماد و پایدار نیستند. ولی در این میان پلسک مخصوصا در سال های اخیر به داد سرور های ویندوزی رسیده است و با امکاناتی که دارد یک اینترفیس قدرتمند را برای سرور های ویندوزی ارائه داده است.

پلسک با داشتند Extensions های بی نظیر هم برای توسعه دهندگان و هم برای مدیران سرور ابزار قدرتمندی میباشد که شما بصورت کاملا گرافیکی با محیط تاملی بسیار قوی، میتوانید مدیریت سرور را انجام و کاربران نیز براحتی هاست خود را مدیریت کنند.

کنترل پنل پلسک علاوه بر extensions های  موجود به شما این امکان را نیز میدهد که بنابه نیاز خود پلاگین مورد نیاز را برنامه نویسی کرده و روی کنترل پنل خود جهت انجام امورات کاستوم نصب کنید و با استفاده از API قدرتمند پلسک مدیریت سرور را راحتر کنید.

پشتیبانی کنترل پنل پلسک از لینوکس و ویندوز نیز در نوع خود بینظیر هست، چرا که هیچ کدام از کنترل پنل های محبوب و قابل اعتماد بر روی هر دو نوع سیستم عامل قابل اجرا نیست و حتی شرکت هایی نظیر سی پنل نیز پروژه کنترل پنل ویندوز خود را چند سال پیش استارت زدند که متاسفانه با شکست مواجه شدند. ولی کنترل پنل پلسک با پیشرفتی که در هر دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس داشته موجب محبوبیت بیشتری شده است.

آشنایی با امکانات کنترل پنل پلسک

آخرین نسخه ارائه شده پلسک در حال حاضر نسخه 17.x میباشد که به نسخه Onyx نیز مشهور هست که شما در این نسخه از کنترل پنل پلسک به امکانات بینظیر زیر دسترسی دارید:

پشتیبانی کامل از Node Js

در چند سال اخیر پیشرفتهایی که NodeJS در برنامه نویسی داشت واقعا بسیار شگفت انگیز بود ولی مدیران سرور ها و کاربران همیشه دغدغه یافتن یک هاست مناسب با پشتیبانی از NodeJS را داشتند. کنترل پنل پلسک در نسخه های Onyx خود از NodeJS بصورت کامل پشتیبانی نموده و همچنین دسترسی هایی ایمن نیز برای کاربران در بخش کنترل پنل هاست نیز ارائه نموده است که کاربران بصورت امن میتوانند برنامه های NodeJS خود را مدیریت و اجرا کنند.

پشتیبانی از Docker

بسیاری از توسعه دهندگان وب احتمالا با این تکنولوژی آشنا هستند “تکنولوژی پیشرفته ابری مجازی سازی” و احتمالا خیلی از کاربران نیز از نسخه های رایگان و ابری Docker ها در سطح وب استفاده میکنند. اما پشتیبانی یک کنترل پنل قدرتمند از Docker ها قدم بزرگی میباشد که توسعه دهندگان براحتی برنامه های مولتی سیستم خود را با یک کنترل پنل مدیریت کنند.

پشتیبانی از Git

تقریبا میتوان گفت اولین و بهترین کنترل پنلی که از Git بر روی ویندزو و لینوکس بصورت کامل پشتیبانی نمود پلسک میباشد. شما با امکانات Git در پلسک به معدنی از برنامه ها و سورسها دسترسی دارید.

افزونه بینظیر وردپرس Toolkit

این پلاگین بینظیر پلسک به شما امکان میدهد به عنوان مدیر سرور تمامی سایتهای وردپرسی روی سرور را اسکن کنید و اقدامات امنیتی لازم را انجام دهید. با یک کلیک نصب کنید، با یک کلیک آپدیت کنید و باگ های امنیتی را کشف کنید. تمامی این امکانات در WordPress Toolkit کنترل پنل پلسک هم روی سرور های ویندوز و سرور های لینوکسی در دسترس مدیران و کاربران میباشد.

پشتیبانی از DNSSEC

پیشتر مقاله ای در مورد کاربردهای DNSSEC در امنیت اطلاعات و وریفای آنها منتشر کرده بودیم و عنوان شد که جهت استفاده از این امکان بایستی سرور شما نیز از DNSSEC پشتیبانی کند.حال با این کنترل پنل براحتی میتوانید DNSSEC دامنه خود را مدیریت و سایت خود را بیشتر ایمن سازی کنید.

پشتیبانی از Nginx

پشتیبانی بی نقص از Nginx تقریبا روی هیچ کنترل پنلی نیست، ولی پلسک در عین سادگی روی سرور های لینوکس این امکان را به شما میدهد، از Nginx Reverse در کنار وب سرور آپاچی به سادگی با یک کلیک استفاده کنید.

پشتیبانی از two Step Authenticate

امروزه تایید 2 مرحله ای جزو جدانشدنی فعالان آی تی میباشد. پلسک با پشتیبانی از تایید دو مرحله با روشهای مختلف از جمله Authenticator گوگل به مدیران و کاربران سایت امنیتی بیشتری داده است.

امکاناتی که پلسک در اختیار مدیران و کاربران قرار داده است بسیار بیشتر از حدی میباشد که با یک مقاله ساده معرفی پلسک بتوان به آن پرداخت ولی برخی دیگر از امکانات بینظیر این کنترل پنل عبارتند از:

امنیت سرور جهت جلوگیری از بروت فورس ها و دی داس های اولیه، فایروال بسیار قابل اعتماد در حد نرم افزار، ثبت لاگ لحظه ای از تمام عملیات ها نظیر ورود به سرور و … . پشتبانی از Cloudflare و افزونه های فایروال لایه 7 که امنیت بیشتری به نرم افزارهای تحت وب شما میبخشد.

آنتی ویروس پیشفرض Odin نیز به شما اعتماد بیشتری در باز کردن ایمیل ها میدهد. با فعال سازی این آنتی ویروس ایمیل ها مرتب اسکن میگردد و ویرسها براحتی کشف میگردند.

در نسخه لینوکسی این کنترل پنل از KernelCare و ClouxLinux نیز بصورت کامل پشتیبانی میگردد و امنیت را برای شما تضمین میکند.     

پلاگین های کاربردی زیادی نظیر گواهینامه SSL رایگان با Lets Encrypt نیز از دیگر مزایای این کنترل پنل میباشد که بصورت پیش فرض و رایگان امکان ارائه SSL هم روی سرور های لینوکسی و هم ویندوزی خواهید داشت.

استفاده از پلاگین Google Page Speed  نیز در پلسک لینوکس بسیار آسان میباشد و با یک کلیک از مخزن پلاگین های پلسک قابل نصب میباشد.

همچنین جالب است بدانید یکی از تنها کنترل پنل هایی که براحتی میتوانید Ruby را با آن راه اندازی و ارائه دهید کنترل پنل پلسک میباشد. این امکان در کنار Docker , Git , GitMan, NodeJs, XML RPC API Explorer , Code Edtior و … از ابزارهایی هست که هر توسعه دهنده حرفه ای آرزوی داشتن آنها در کنار بهترین کنترل پنل را دارد.

ابزارهای پشتیبان گیری نیز در پلسک کامل میباشد و شما حتی میتوانید لیست بک آپ های موجود را بصورت پیش فرض در اختیار کاربر قرار دهید بدون اینکه ریسک امنیتی داشته باشد. همچنین قابلیت ریستور ساده منابع مورد نظر همانند دیتابیس، ایمیل و … نیز بسیار کاربردی و کاربر پسند میباشد.

پلسک امکانات بسیار زیادی دارد که در این مقاله سعی شد امکانات کاربری و پرطرفدار معرفی گردد، جهت مشاهده امکانات تکمیلی میتوانید مخزن پلاگین های این کنترل پنل محبوب را بررسی کنید:
https://www.plesk.com/extensions

همچنین برای خرید آنی لایسنس پلسک می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید:

خرید لایسنس پلسک

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی