repository چیست

در صورتی که شما جدیدا با سیستم عامل لینوکس و توریع های مختلف آن آشنا شده اید و یا فعالیت خود را آغاز کردید احتمالا کلمه repository یا Repo یا مخزن را شنیده باشید و برایتان سوال باشد که منظور از این مخزن چیست و چه کاربردی دارد؟

معنی کلمه Repository در فارسی به معنای “مخزن” میباشد. مخزن در دنیای لینوکس دارای کاربرد های بسیار زیاد میباشد. تمامی فایلها و بسته های نرم افزاری که برای نصب و یا آپدیت مورد استفاده قرار میگیرد در مخازن تعریف شده لینوکس ذخیره میگردند تا کاربران قادر به استفاده از آنها باشند.

Repository چه کاربردی دارد؟

توزیع های مختلف لینوکس repository مخصوص خود را دارند و همچنین نرم افزارها نیز در لول های مختلف دارای مخزن های متفاوتی میباشند تا همیشه نرم افزار های پایدار در مخازن خاص در دسترس کاربران برای آپدیت و یا نصب قرار داشته باشد.

مخازان میتواند برای یک نرم افزار اختصاصی باشند و یا برای یک سیستم عامل و با توجه به نوع آنها امکاناتی نیز جهت مدیریت ، جستجو ، آپدیت بسته های نرم افزاری موجود در مخازن وجود دارد که شما هنگام نصب و یا جستجوی برای نصب و یا آپدیت بسته های نرم افزاری به آنها نیاز دارید.

بصورت ساده اگر بخواهیم مخازن لینوکس را مطرح کنیم، Repo یا مخزن، مکانی هست که نرم افزارها یا سیستم عامل ها جهت نصب و یا بروز رسانی مستقیما به آنها متصل و موارد مورد نیاز را دانلود و نصب میکنند.

همانطوری که گفته شده مخازن میتواند برای یک نرم افزار و یا توزیع یک سیستم عامل باشد، به عنوان مثال مخزن CPAN برای زبان برنامه نویسی Phyton ، پرل و موارد مربوط بدان میباشد که با استفاده از دستور yum install perl-CPAN میتوانید روی سرور های Centos و هم خانواده آنها نصب کنید. یکی از مخازن مهم لینوکس برای خود سیستم عامل را میتوان EPEL (Extra Packages for Enterprise Linux) نامید که توسط فدورا ارائه داده شده است و شامل بسته های نرم افزاری برای توزیع های RHEL, Centos بسیار کاربردی میباشد و همچنین نصب آن بسیار ساده میباشد و با استفاده از دستور yum install epel-release میتوانید روی سرور های خانواده Centos و Redhat نصب کنید.

البته Repository یا مخزن فقط برای مباحث سرور نمیباشد و امکان دارد نرم افزار های دیگری نیز مخازن مربوط به خود را داشته باشند همانند وردپرس که شما میتوانید بصورت آنلاین پلاگین های مدنظر را از مخزن وردپرس روی سایت خود جستجو و آن را نصب کنید و یا بصورت آنلاین پلاگین ها، قالب، هسته وردپرس را میتوانید بصورت آنلاین از خود مخزن وردپرس آپدیت کنید.

هنگامی که شما در سیستم های لینوکسی قادر به نصب بسته ای نمیباشید، یا امکان آپدیت ندارید میتواند مشکل مربوط به نصب نبودن Repository نرم افزار مدنظر باشد و یا قادر به اتصال به مخزن نباشید، بنابراین بایستی بررسی کنید در صورتی که مخزن مورد نیاز برای نصب نرم افزار روی سرورتان نصب شده باشد احتمالا امکان دسترسی به سرور مخزن را ندارید. به عنوان مثال قصد نصب یا آپدیت یک پکیج با دستور yum در centos را داشته باشید، احتمالا ارور دریافت کنید که بسته مدنظر پیدا نشد. در این مواقع احتمالا مخزن مورد نیاز برای بسته ای که قصد نصب دارید را روی سرورتان نصب ننموده اید. احتمالا برخی مواقع نیز با همان دستور مثلا قصد آپدیت دارید ولی ارور اتصال به مخزن را دریافت میکنید که در این مواقع کاری از شما ساخته نیست و فقط بایستی چک کنید که زیر ساخت و شبکه سرور در اتصال به مخزن دارای مشکل نباشد و یا در فایروال سرور خود رول نا مناسب نداشته باشید.

مخزن Remi نیز روی سرور های هاستینگ در برخی مواقع هنگام نصب فانکشن های php لازم هست که نصب گردد. مخزن Remi مجموعه از RPMS ها میباشد که شامل آخرین نسخه های PHP نیز میباشد. البته در خیلی از مواقع نیز بدون کاربرد میباشد.

از مخازن پرکاربرد لینوکس توزیع Centos میتواند به ELRepo  (the Community Enterprise Linux Repository) نیز اشاره کرد که مخزنی برای پکیج های پرکاربرد روی ابزارهای ارتباطی نظیر کارت صوتی، شبکه ، وب کم و… کاربرد فراوانی میتواند داشته باشد.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی