بهینه سازی وردپرس

در انتهای مقاله قبلی اشاره کردیم که بایستی جلوی درخواست های تکراری دیتابیس را بگیرید و این امر در قالب های سایت شما بسیار ضروری میباشد ولی در مرحله بعدی لازم هست که شما خود دیتابیس را نیز بهینه سازی کنید.

16) بهینه سازی دیتابیس

سایتهای وردپرسی معمولا بعد از استفاده طولانی مدت به دلیل لاگ های زیاد و ایجاد دیتاهای غیر ضروری در دیتابیس نیازمند بهینه سازی دیتابیس میباشند. بایستی شما حتما بصورت دوره ای دیتابیس خود را بررسی کنید و لاگهای اضافی را حذف کنید. همچنین دیتاهایی که به آنها نیازی ندارید ولی فضا در دیتابیس اشغال کرده اند بایستی حذف گردد.

این بهینه سازی بصورت دستی نیز قابل انجام میباشد و شما میتوانید با phpmyadmin روی هاست خود دیتابیس خود را بررسی و لاگهای اضافی را حذف کنید. دقت کنید در صورتی که آشنایی با دیتابیس وردپرس ندارید، نبایستی دیتاهای ناآشنا را حذف کنید ولی در صورتی که مهارت کافی دارید ابتدا از دیتابیس خود بک آپ تهیه وسپس اقدام به حذف و بهینه سازی دیتابیس خود کنید.

برای بهینه سازی دیتابیس پلاگین های بسیار جالب و کاربردی زیادی نیز وجود دارد که بصورت رایگان نیز میتوانید از آنها استفاده کنید. یکی از پلاگین های بسیار کاربری wp-sweep میباشد که امکانات مدیریتی بسیار زیادی در اختیار شما قرار میدهد. شما با یک کلیک میتوانید تمام جداول غیر ضروری ، صفحات حذف شده، ویرایش شده جهت تجدید نظر، کامنت های حذف شده و … را از دیتابیس خود برای همیشه حذف کنید.

جهت استفاده از این پلاگین ابتدا آنرا از خود مخزن وردپرس نصب و فعال کنید و سپس در ابتدا از دیتابیس خود بک آپ تهیه کنید و از منو ابزارها به مدیریت پلاگین wp-sweep بروید.

در wp-sweep شما به هر قسمت دسترسی دارید که دیتابیس را بهینه سازی کنید. به عنوان مثال جهت بهینه سازی بخش کامنت ها از قسمت Comment Sweep روی جداولی که مدنظر میباشد Sweep را انتخاب کنید. به عنوان مثال برای حذف کامنت هایی که تایید ننموده اید، اولین گزینه یعنی Unapproved  را لازم هست Sweep کنید. با این کار تمام کامنت های ارسالی شما در سایت که توسط شما تایید نشده است حذف خواهند شد.

البته پلاگین های کاربردی زیادی همچون wp-optimize نیز وجود دارد که شما میتوانید به راحتی تمام قسمت های سایت وردپرسی خود را بهینه سازی و موارد غیر ضروری را از دیتابیس حذف کنید.

دقت کنید در تمام پلاگین هایی که با دیتابیس سرو کار دارند و تغییراتی روی آنها اعمال میکنند، قبل از انجام هرگونه عملیاتی بهتر است از دیتابیس خود بک آپ تهیه کنید تا دچار مشکل نشوید. چون احتمالا مواردی را نیز حذف کند که شاید برای شما بسیاری ضروری دارد و نبایستی حذف میشده.

17) پستهای سایت خود را کمتر ویرایش کنید

اگر شما بصورت مداوم پست های خود را ویرایش میکنید، سعی کنید این عادت را ترک کنید. بسیاری از کاربران به این فکر نیستند که ویرایش پست ها میتواند باعث ایجاد فضا و لاگ های اضافی در دیتابیس گردد. در صورتی که بصورت دستی نمیتوانید این مقدار را کنترل کنید و از ویرایش های بی خود جلوگیری کنید، میتوانید پلاگین هایی استفاده کنید ولی پیشنهاد نمیشود. روش بسیار ساده دیگری نیز وجود دارد که شما میتوانید کد زیر را در فایل تنظیمات وردپرس خود قرار دهید تا تعداد ویرایش ها را محدود کنید.

define( 'WP_POST_REVISIONS', 4 );

این کد را در wp-config.php سایت خود قرار دهید. با اضافه کردن این کد تنها 4 نسخه تجدید نظر و یا ویرایش نگهداری میشود و اطلاعات و تمام لاگ های موجود در ویرایش های قبلی از دیتابیس حذف خواهد شد. در این تکه کد میتوانید به جای عدد 4 عدد دلخواه خود را درج و فایل wp-config.php را ذخیره کنید.

18) غیرفعال کردن Hotlink

Hotlink چیست؟ بصورت ساده این مسئله را به این شرایط میتوان شرح داد: هنگامی که شما یک محتوای با ارزش بر روی سایت خود دارید به عنوان مثال یک آهنگ یا یک فیلم و … بسیاری از مدیران سایر سایتها وقتی به آنها برخورد میکنند، لینک فایل مدنظر را از سایت شما کپی و در سایت خود درج میکنند. بدین ترتیب اولا پهنای باند هاست شما مصرف میگردد و در ثانی مدیر سایت دیگر نیازی نیست که فایل را دانلود و مجدد در سایت خود آپلود کند. همچنین میزان فضای دیسک نیز برای فایل شما استفاده نمیکند. بنابراین تمام زحمات سایت شما را به راحتی استفاده میکند. در اصطلاح به این روش دزدی ترافیک گفته میشود. هنگامی که شما متوجه این موضوع نباشید میزان ترافیک مصرفی سایت شما بصورت غیرعادی افزایش پیدا خواهد کرد و سایت شما هزینه زیادی را بایستی بابت ترافیک متحمل گردد.

رفع این مشکل بسیار ساده است. شما هم از طریق کنترل پنل هاست خود میتوانید Hotlink  را غیر فعال و یا Protect کنید و هم از طریق کدهای ساده .htaccess دسترسی های غیرمجاز را قطع کنید. برای این منظور میتوانید تکه کد بسیار ساده زیر را در فایل .htaccess هاست خود قرار دهید. در نظر داشته باشید که این فایل در روت هاست شما یا همان public_html موجود میباشد و در صورتی که آنرا مشاهده نمیکنید، بایستی تنظیمات فایل منیجر خود را بررسی کنید که نمایش فایل های مخفی فعال میباشد یا خیر

#disable hotlinking of images with forbidden or custom image option
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?faraso.org [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?google.com [NC]
RewriteRule \.(jpg|jpeg|png|gif)$ – [NC,F,L]

شما با درج این کد تمامی مولتی مدیا و حتی تصاویر سایت خود را از دزدی محفوظ نگه میدارید و مدیران سایر سایتها هنگامی که آدرس url فایل مدنظر را جهت استفاده در سایت خود کپی کنند محتوا برای آنها نمایش داده نخواهد شد.

البته روش های زیادی نیز برای محافظت از تصاویر از جمله غیرفعال کردن راست کلیک، استفاده از گالری و پلاگین های معتبر و … نیز وجود دارد که بهترین و راحترین روش استفاده از کدهای .htaccess میباشد.

دقت کنید که به جای faraso.org بایستی نام دامنه خود را ثبت کنید.

 

به پایان این سری از مقالات بهینه سازی سایتهای وردپرس رسیدیم، در این مقاله سعی داشتیم بصورت ساده مطالبی را بیان کنیم که شما بتوانید حداقل 2 برابر سرعت سایت خود را افزایش دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا با پلاگین های بهینه سازی بیشتر آشنا شوید و بتوانید سایت خود را بیشتر بهینه سازی کنید.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی