دی ان اس DNS چیست

DNS چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم نام دامنه یا همان DNS مخفف کلمه Domain Name System است. DNS را میتوان مترجم نام دامنه یا کامپیوتر را به آدرس آی پی نامید.

تمامی سیستم های کامپیوتری برای ارتباط با یکدیگر در شبکه داخلی و یا شبکه جهانی اینترنت از یک آی پی استفاده میکنند که مربوط به سیستم مقصد میباشد. حال شما در نظر داشته باشید قصد دارید وارد پرتال یک دانشگاه شوید، برای ورود به پرتال دانشگاه لازم است آی پی وب سرور دانشگاه را همیشه حفظ باشید تا بتوانید بدان دسترسی داشته باشید. مسئله بعدی در صورت تغییر آی پی دانشگاه بایستی مجدد آی پی جدید را گرفته و حفظ کنید. حال شما به جای انجام اینکار از سیستم دی ان اس استفاده کنید. به چه شرایطی است؟ یک دامنه با نام مثلا Faraso.org  ثبت میگردد که رکورد های مربوط به پروتکل وب به آدرس وب سرور سایت اشاره میکنند، که شما فقط نام دامنه را دارید و مابقی در پایگاه داده دی ان اس انجام میگیرد . در ادامه به نحوه عملکرد این ترجمه خواهیم پرداخت.

عملکرد DNS به چه صورتی میباشد؟

هنگامی که شما نام یک دامنه را تایپ میکنید و درخواست مشاهده اطلاعات موجود در آن را دارید، مقادیری از رکورد های دامنه چک میگردد و نام دامنه ریسالو میگردد، که یکی از این مقادیر شامل Name Server ها میباشد.

Name Server  ها در کنترل پنل ثبت کننده دامنه تعریف میگردد و مشخص میکند که اطلاعات دامنه مد نظر در کدام سرور میزبانی میگردد. مثلا شما در نظر بگیرید YourDomain.ir نام دامنه شما میباشد و شما یک هاست لینوکس دارید که فروشنده آدرس نیم سرور ها را برای تنظیم روی دامنه ارسال میکند، شما این نیم سرور ها را در پنل دامنه خود ذخیره میکنید و بازدیدکنندگان سایت شما موقعی که آدرس سایت شما را وارد میکنند، اطلاعات سایت شما از سروری که روی آن سایت شما میزبانی میگردد، لود میشود. رکوردی که این میزبانی را مشخص میکند نیم سرور نام دارد. نیم سرور ها میتوانند بصورت شکل های ns1.faraso.org ns2.faraso.org یا .faraso.org ns2.faraso.org  د لود میگردد، رکورد یکه این میزبانی را مشخص میکند نیم سرور نام دارد. نیم لاعات سایت شما از سرور ک یا نیم سرور های متفاوت باشد.

حالا سوالی که پیش میاید این است که این ns1.faraso.org  و ns2.faraso.org  به چه صورت  به آی پی سرور هاست مد نظر اشاره میکند؟

برای رکورد های Ns2 , Ns2 در کنترل پنل دامنه و همچنین در دی ان اس سرور دامنه Faraso.org  آی پی آدرس این مقادیر ذخیره میشود تا موقعی که این نیم سرور ها ریسالو میگردند با آدرس آی پی سرور میزبان اشاره کنند.

دی ان اس سرور چیست و چگونه عمل میکند؟

بطور خلاصه سرویس DNS روی تمامی سیستم عامل های سرور نصب میگردد و عملکرد آن بدینگونه میباشد که درخواست های ترجمه روی پورت 53 سرور DNS سرور دریافت میشود. سرویس دی ان اس این درخواست ها را بررسی میکند و در صورتی که برای ترجمه درخواست دریافت شده، مقدار ذخیره شده ای وجود داشته، آن را برمیگرداند و در غیر این صورت هیچ مقدار بازگشتی ندارد.

مقادیر رکورد هایDNS  به چه صورتی ذخیره میگردد؟

معمولا اکثر DNS سرور ها بدین صورت عمل میکنند که دارای یک فایل کانفیگ هستند و این فایل کانفیگ مشخص میکند اطلاعات مربوط به ZONE ها به چه صورتی و در کجا ذخیره میگردد. برای مثال تنظیمات رکور www برای دامنه faraso.org  در سرویس DNS سرور بصورت یک فایل Zone  در فولدر مربوط به تنظیمات DNS ذخیره میگردد. در داخل این فایل رکورد های DNS بر روی آی پی هایی که مورد نیاز است ذخیر میگردد. به عنوان مثال برای رکورد www مثلا ای پی 1.2.3.4 برای رکورد ns1 آی پی 2.3.4.5 و به این صورت تمامی رکورد های DNS دامنه در فایل دیتابیس مربوطه ذخیره  میگردد و به هنگام درخواست ترجمه به فایل ها دامنه مد نظر رجوع کرده و مقادیر مناسب را برگشت میدهد.

رکورد های متداول DNS

اولین رکورد، رکورد SOA یا رکورد شروع، رکوردی میباشد که به عنوان اولین رکورد در فایل دی ان اس سرور ذخیره میگردد که شامل اطلاعاتی نظیر: آدرس ایمیل سرویس دهنده، مدت زمان TTL ، نیم سرور پیش فرض میباشد.

رکورد MX: این رکورد معرف ایمیل سروری میباشد که دامنه مد نظر تمامی ایمیل های دریافتی را در کدام سرور مدیریت میکند.

رکورد A: متداولترین و پر کاربردترین رکورد DNS میباشد که کاربرد آن اشاره یک ساب دامین یا دامین به یک آدرس سرور میباشد. به عنوان مثال رکورد www برای دامنه faraso.org نشانگر این میباشد که اطلاعات مربوط به وب سرور دامنه در کدام سرور میزبانی میگردد.

رکورد Revers DNS یا PTR: این رکورد برای شناسایی یک آپی در سرور میباشد و عملکرد آن با سر و ته نشان دادن آی پی تایید صحت آن را انجام میدهد. عموما سرویس دهنده ها برای این مقدار پنل جداگانه ای دارند.

رکورد NS: این رکورد مشخص کننده DNS های یک دامنه میباشد. در صورتی که دامنه دارای نیم سرور های دامنه دیگری باشد، نیازی به تنظیم آن نیست . ولی درصورتی که نیم سرور های روی خود دامنه اصلی باشند بایستی رکورد های A مربوط به NS نیز در تنظیمات دی ان اس سرور ثبت گردد.

رکورد Cname: این رکورد همان نام مستعار یا Alias  میباشد و کاربرد آن به این صورت میباشد که به عنوان مثال شما A  رکورد دامنه faraso.org  را درنظر بگیرید. در صورتی که بخواهیم رکورد www نیز دقیقا رکورد اصلی faraso.org  را داشته باشد، میتوانیم یک  Cname برای www ایجاد کنیم که مقدار آن Faraso.org باشد.

به چه صورت میتوان مقادیر DNS های یک دامنه را چک کرد؟

روش های بسیار زیادی برای چک کردن مقادیر DNS وجود دارد که متداولترین و راحترین آن استفاده از سایت intodns.com میباشد. شما تمامی خروجی و رکوردهای دامنه را میتوانید توسط این سایت مشاهده کنید.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی