خدمات هاست

میزبانی وب به سرور یا سرورهایی گفته میشود که فایلهای سایت(اپلیکیشن یا پلتفرم های مشابه) شما روی آن سرور قرار گرفته و توسط وب سروری که روی آن نصب شده است محتوای سایت شما نمایش داده میشود.

انواع میزبانی وب

میزبانی وب اشتراکی

میزبانی وب در دسته اول میزبانی اشتراکی میباشد که در این نوع میزبانی سایت های بسیار زیادی توسط یک سرور که شرکت هاستینگ تهیه و روی آن کنترل پنل و تنظیمات مورد نیاز را انجام داده است میزبانی میگردد، در این نوع میزبانی معمولا تعداد سایتهایی زیادی هاست میگردند و سخت گیری هایی نیز به جهت استفاده از منابع سرور، امنیت سرور و یا سایر مشتریان در نظر گرفته میشود. همچنین به جهت جلوگیری از افت کیفیت و سرعت خدمات در این نوع میزبانی منابعی که برای هر سایت در نظر گرفته میشود محدود میباشد و در صورتی که از منابع تعریف شده بیشتر درخواست منابع کند سایت در میزبانی اشتراکی دارای کندی در لود خواهد شد.

همچنین بسیاری از فروشندگان هاست جهت کاهش هزینه ها و یا عدم آشنایی با موارد هاستینگ و مدیریت سرور اقدام به تهیه نمایندگی هاست اشتراکی از شرکت های میزبانی کرده و آنها را با توجه به منابعی که در اختیار دارند به فروش میرسانند، و در واقع آنها به هیچ یک از منابع اصلی سرور و یا مسائل مهم کانفیگ سرور دسترسی ندارد و فقط مجوز فروش و دسترسی بسیار محدودی در اختیار دارند تا پکیج های فروش خود را آماده و بفروش برسانند.

هاست های اشتراکی به طور معمول به 2 نوع بسته به سیستم عامل و وب سرور آنها تقسیم میگردد که در ادامه به معرفی آنها خواهید پرداخت.

هاست اشتراکی ویندوز

در صورتی که سایت شما با یکی از زبان های برنامه نویسی دات نت و تکنولوژی Asp.net طراحی  پیاده سازی شده است، شما نیاز به یک هاست ویندوز دارید، در هاست ویندوز تمامی امکانات لازم برای اجرای وب سایت دات نتی شما مهیا میباشد، از جمله دات نت فریم ورک، دیتابیس اس کیو ال سرور و … که معمولا کنترل پنل این نوع هاست نیز بسته به شرکت هاستینگ میتوانید پلسک، وب سایت پنل، هلم و یا سایر کنترل پنل ها باشد.

هاست اشتراکی لینوکس

معمولا در ایران و دنیا بیشتری هاستینگی که کاربران با آن آشنایی دارند و حتی اگر زبان برنامه نویسی سایت آنها PHP نیز نباشد و یا حتی سایتی نیز نداشته باشند میزبانی اشتراکی لینوکس را انتخاب میکنند، هاست اشتراکی لینوکس امکاناتی نظیر اجرای اسکریپت های php، دیتابیس MYsql ، دسترسی به ایمیل و کنترل فایل ها و … دارا میباشند، کنترل پنل این نوع میزبانی معمولا در ایران سی پنل، یا دایرکت ادمین میتواند باشد.

سرور مجازی

سرور مجازی در واقع نوعی سرور هست که شما دسترسی کامل به تمام منابع تعریف شده را دارید، دسترسی به خود سیستم عامل، دسترسی برای اعمال تغییرات، کانفیگ ها ، نصب نرم افزار های مورد نیاز و غیره بصورت کامل در این نوع سرور وجود دارد و تنها شما به صورت فیزیکی به سرور دسترسی ندارید و مالک سرور اصلی نیز شما نیستید، سرور مجازی معمولا روی یک سرور اصلی که با مجازی سازهای متفاوت با منابع از پیش تعریف شده همانند مقدار رم، سی پی یو ، دیسک تقسیم بندی میگردد و در اختیار استفاده کننده قرار میگیرد، مصرف کننده نیز سرور را دریافت و بر اساس نیاز هایی که برای میزبانی سایت یا برنامه خود دارد سرور را کانفیگ و موارد مربوطه را انجام میدهد، این نوع میزبانی در صورتی که سرور شما مدیریت نداشته باشد کمی دارای درسر میباشد چراکه بایستی موارد مربوط به امنیت، بهینه سازی، بک آپ گیری و … توسط خریدار سرور مجازی انجام گیرد، که البته بسیاری از شرکت های پلن هایی نیز بصورت سرور مجازی مدیریت شده نیز ارائه میدهند که با وجود آنها شما نیازی به موارد فنی و مدیریتی ندارید.

به جهت امنیت اطلاعات و همچنین منابع در دسترس ،سرور های مجازی بهترین گزینه برای سایتهای با بازدید بالا و یا اپلیکیشن های اختصاصی میباشد.

سرور اختصاصی

همه تعاریف و مفاهیمی که در بالا بررسی کردیم دقیقا روی سرور اختصاصی اعمال میگردد، سرور اختصاصی به سرور گفته میشود که مالکیت (یا اجاره )تمام منابع و کل سرور فیزیکی در اختیار خریدار قرار میگیرد، روی سرور اختصاصی، کاربر میتوانید مجازی ساز نصب نموده و منابع سرور را بین چند نفر تقسیم کند. یا تمام منابع یک سرور اختصاصی را به یک سایت بسیار پربازدید و یا اپلیکیشن دارای کاربران بسیار زیاد اختصاص دهد.

سرور اختصاصی نیز همانند سرور مجازی نیاز به دانش فنی دارد، دانشی که شما بتوانید سرور و منابع را بدرستی مدیریت کنید تا بصورت تمام کمال از منابع سرور بتوانید استفاده کنید.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی