میل سرور

میل سرور چیست؟

حتما برای شما هم سوال بوده که نحوه ارسال ایمیل چگونه هست؟ وقتی ایمیل ارسال میکنید چه اتفاقی میافتد؟ میل سرور نرم افزاری است که جواب همه این سوال ها را شفاف میکند. میل سرور نرم افزاری جانبی هست که روی سیستم عامل های مختلف نصب میگردد و وظیفه نرم افزار میل سرور، مدیریت ارسال ایمیل و دریافت ایمیل میباشد.

عملکرد میل سروربه چه صورتی میباشد؟

عملکرد میل سرور را بصورت ساده میتوان دقیقا کار پستچی را مثال زد. شما برای ارسال نامه به یک فردی ابتدا نامه خود را آماده میکنید، عنوان نامه، ارسال کننده ، دریافت کننده  و محتوای نامه را درون یک پاکت قرار داده و تحویل پست میدهید. پستچی نیز نامه را دریافت و طبق آدرس گیرنده، نامه را به آدرس گیرنده ذکر شده تحویل میدهد. میل سرور دقیقا همین کار را بصورت آنلاین و اینترنتی انجام میدهد. یعنی از طریق یک اینترفیس تحت وب یا کلاینت ابتدا وارد حساب کاربری خود، که مشخص کننده شما به عنوان ارسال کننده نامه میباشد میشوید و سپس یک ایمیل جدید ایجاد میکنید. متن و گیرنده را در ایمیل وارد، بهمراه موضوع ایمیل ارسال میکنید. میل سرور ایمیل ارسال شما را در صف قرار داده و بعد از آخرین ایمیل موجود در صف، ایمیل شما را دقیقا به گیرنده ارسال میکند.

عملیات ارسال به گیرنده به چه شکلی انجام میگیرد؟

پیشتر مقاله ای در مورد معرفی رکوردهای DNS داشتیم که در قسمتی از این مقاله به یک رکورد با نام MX اشاره شد. این رکورد دقیقا مشخص میکند که ایمیل سرور گیرنده در کدام سرور میباشد.

نحوه شناسایی ایمیل گیرنده به چه صورت هست؟

به عنوان مثال وقتی شما یک ایمیل به info@faraso.org ارسال میکنید، میل سرور دامنه، گیرنده ایمیل را که بعد از علامت @ آمده است را چک میکند. وقتی دامنه faraso.org باشد، میل سرور میداند که ایمیل باید تحویل این دامنه گردد. ولی احتمال دارد میل سرور دامنه در سرور اصلی خود دامنه نباشد. بنابراین اولین کاری که میل سرور انجام میدهد چک میکند که مقدار موجود در رکورد MX دامنه چیست. این رکورد همانگونه که گفته شد، مشخص میکند که میل سرور باید ایمیل را به کدام ایمیل سرور تحویل دهد.

دریافت ایمیل به چه صورتی انجام میگیرد؟

دقیقا همانطوری که ارسال ایمیل توسط میل سرور انجام میگیرد، دریافت ایمیل نیز برعکس آن میباشد. یعنی با دریافت ایمیل اولین مقداری که چک میکند، آدرس گیرنده میباشد. بعد از پردازش آدرس گیرنده، در صورتی که اکانت گیرنده ایمیل در میل سرور تعریف شده باشد، ایمیل را دریافت و در اینباکس گیرنده ایمیل تحویل میدهد. در صورتی که آدرس گیرنده ایمیل موجود نباشد، به میل سروری که ایمیل را ارسال کرده است یک پیغام به اصطلاح Not Delivery برگشت داده میشود و در متن ایمیل برگشتی نیز، ذکر میکند که علت برگشت ایمیل چه چیز هست.

پروتکل SMTP

هنگامی که شما از طریق نرم افزارهایی مانند Outlook یا هر نرم افزار دسک تاپ یا وب اقدام به ارسال ایمیل میکنید، ابتدا یک کانکشن از سیستم شما یا اینترفیس تحت وبی که استفاده میکنید، به میل سرور شما برقرار میشود تا بتواند ایمیلی که شما قصد ارسال آنرا دارید از طریق این پروتکل به میل سرور ارسال کند. پس از بررسی مشخصات ارسال کننده ایمیل که بایستی روی میل سرور تعریف شده باشد، میل سرور، ایمیل ارسالی شما را در صف تحویل قرار میدهد. تمامی پروسه این ارسال توسط پروتکل SMTP یا SIMPLE MAIL TRANSFER PROTOCOL انجام میگیرد. خاطر نشان میگردد که تمامی اتصال های به میل سرور توسط نام کاربری و رمز عبوری که در میل سرور تعریف شده است انجام میگیرد و معمولا پورت پیش فرض SMTP پورت 25 میباشد.  البته با توجه به مشکلاتی که این پورت برای ارسال اسپم دارد، بسیاری از ISP ها روی شبکه اینترت خود این پورت را مسدود میکنند. پورت دیگری نیز برای این پروتکل پورت 587 وجود دارد که تفاوت عمده آن به اصطلاح msa میباشد، که در این پورت جهت جلوگیری از ارسال اسپم ابتدا نام کاربری و رمز عبور فرستنده ایمیل بررسی میگردد و بعد از Accept  شدن ایمیل در میل سرور دریافت میگردد. پورت 465 نیز ارسال ایمیل را انجام میدهد ولی با این تفاوت که یک لایه امن SSL ابتدا قبل از ارسال ایمیل، محتوا را کدگذاری میکند و سپس ارسال میکند که با این روش امکان رمز گشایی ایمیل توسط هکرها در میان راه بسیار کم میباشد.

POP3  و IMAP چیست؟

مباحثی که در بالا گفته شد عموما نحوه ارسال ایمیل بود. اما پروتکلی که ایمیل را دریافت میکند چیست؟

SMTP میل سرور، ایمیل ارسال شده را به پروتکل Pop3 یا Imap سرور گیرنده تحویل میدهد. میل سرور ایمیل ارسالی را بهمراه ارسال کننده (میل سرور) بررسی میکند و بعد از تایید صحت ایمیل دریافتی آن را در حساب کاربری گیرنده قرار میدهد، که در بالا توضیح داده شد. کاربر دریافت کننده نیز میتواند از طریق محیط تحت وب یا نرم افزاری همچون Outlook حساب کاربری خود را برای دریافت ایمیل از طریق pop3 تنظیم کند تا ایمیل های دریافتی را بتواند مشاهده کند. پورت پیشفرض pop3 نیز 110 میباشد و پورت Imap در حالت بدون انکودینگ993  و در حال انکودینگ یا SSL 995 میباشد.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی