شاید تا کنون برای خیلی از مشترکین این سوال پیش آمده باشید که یک مرکزداده یا دیتاسنتر چه ویژگی هایی باید داشته باشد که اکنون در این مقاله به بررسی ویژگی های اصلی یک مرکزداده یا دیتاسنتر خواهیم پرداخت.

  • لینک های ارتباطی

یکی از ویژگی های مهم و پایه ای یک دیتاسنتر یا مرکزداده داشتن چندین لینک ارتباطی و راه اندازی Routing Protocol های متعدد با دیگر سرویس دهنده های اینترنت می باشد. زیرا با انجام این مورد پایداری لینک های ارتباطی سرورهای میزبانی شده در آن مرکزداده یا دیتاسنتر بالا خواهد رفت و یا در صورت بروز هرگونه خرابی در یک لینک ارتباطی و یا پر شدن یک لینک ارتباطی به دلایل مختلفی اعم از حملات DDoS و… اختلالی در لینک ارتباطی سرورهای میزبانی شده به وجود نخواهد آمد.

  •  سیستم تهویه و Cooling

امروزه یکی از عوامل خیلی مهم و اصلی دیگر در یک مرکزداده سیستم های تهویه و Cooling آن دیتاسنتر یا مرکزداده است. زیرا با پیشرفت تکنولوژی رویکرد شرکت های سازنده سمت ساخت سرورهایی با ابعاد های کوچک می باشد و با کاهش ابعاد و یا وجود سرورهایی با سایزهایی مانند ۱ یونیت  داشتن سیستم تهویه و Cooling بسیار مناسب امری ضروری برای یک دیتاسنتر می باشد.

  •  سیستم برق و برق اضطراری

یکی دیگر از عوامل خیلی مهم در مراکزداده داشتن سیستم برق به صورت A+B می باشد که این عبارت به این معنی است که سیستم برق A از یک Post برق و سیستم برق B از پست برق دیگری تامین شود تا در صورتی که برای یک پست برق مشکلی ایجاد شد پست برق دیگر امکان سرویس دهی برق به سرورهای میزبان را داشته باشد. پس از تامین برق مرکزداده به صورت A+B بایستی در مسیر هر کدام از این پست های برق سیستم برق اضطراری ، UPS یا ژنراتور قرارداده شود تا در صورتی که برای پست برق مشکلی ایجاد شد سیستم برق اضطراری توان جایگزینی را داشته باشد.

  • سیستم های مانیتورینگ

پس از برقراری موارد فوق برای یک دیتاسنتر یا مرکزداده راه اندازی یک سیستم مانیتورینگ جهت بررسی لینک های ارتباطی، سیستم های تهویه و برق اضطراری ضروری می باشد تا در صورت بروز هرگونه خطا امکان عیب یابی سرویس آن میسر باشد. شایان ذکر است که موارد فوق تنها برخی از موارد اصلی می باشد و در مقالات دیگر به شرح استاندارد های یک مرکزداده یا دیتاسنتر و موارد اصلی دیگر خواهیم پرداخت.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی