ایجاد قالب Child وردپرس

هنگامی که شما میخواهید قالب اصلی خود را در بخشهایی از سایت شخصی سازی کنید و جهت شخصی سازی این قالب علاقه ای به ایجاد قالب جدید از اول ندارید و میخواهید نسخه از قالب اصلی سایت شما بصورت شخصی سازی شده در قسمتی از سایت استفاده گردد، نیاز هست که از Child قالب استفاده کنید. این نوع قالب ها به شما این امکان را میدهد که تمامی خاصیت ها و تنظیمات و استایل های قالب اصلی را به ارث میبرد و در کنار آن شما میتوانید قسمت هایی را نیز بصورت شخصی سازی شده طراحی و به آن اضافه کنید.

استفاده از قالب های Child به شما این امکان را نیز میدهد که بدون نگرانی از بهم خوردگی شخصی سازی های انجام شده ، قالب اصلی سایت خود را بروز رسانی کنید. زیرا حتی در صورت ایجاد تغییرات اساسی روی قالب، با توجه به اینکه شما از قالب Child استفاده میکنید هیچ کدام از تنظیمات اصلی سایت شما به هم نخواهد خورد.

همچنین استفاده از قالب های Child و یا در اصطلاح فارسی قالب های کودک، برای طراحان وب سایت نیز قابلیت ها فراوانی ایجاد میکند. هنگامی که یک طراحی قصد ایجاد یک وب سایت با وردپرس را دارد، میتوانید یکی از قالب های آماده و از پیش فرض تعریف شده را به عنوان قالب پدر در نظر گرفته و شخصی سازی های خود را به عنوان Child ایجاد کند. تمامی تغییرات در این نوع قالب ها بصورت سریع قابل انجام هست و از طرفی بسیاری از استایل های قالب نیز موجود هست و نیاز به تغییرات اساسی و نوشتن از پایه نیز ندارد.

بنابراین همانطوری که توضیح داده شد، شما برای ایجاد یک قالب جدید که قسمتی از استایل ها و تنظیمات آنرا از قالب پدر به ارث برده است نیازی به کد نویسی های فروان و پیچیده ندارید و میتوانید با افزودن کدها و استایل های مدنظر به قالب Child بصورت کاملا شخصی سازی شده از قالب مدنظر استفاده کنید. مثلا شما از میان قالب های آماده موجود یک قالب را مناسب سایت خود پیدا نموده اید ممکن است که قسمت هایی از آن قالب را دوست نداشته باشید. مثلا قسمت Header و یا Footer و یا جایگاه منو و … مطابق با سلیقه شما نمیباشد. با استفاده از Child قالب شما به راحتی میتوانید قالب مدنظر را با تغییرات دلخواه استفاده کنید و قسمتی که به آن علاقه ندارید را کلا حذف و یا با استایل مدنظر جایگزین کنید.

ایجاد قالب Child نیز بسیار ساده میباشد و شما دقیقا مشابه ایجاد یک فایل css و قرار دادن آن در پوشه قالب میتوانید قالب Child ایجاد کنید. میتوانید یک فایل ساده Header برای css خود  ایجاد کنید و تمامی استایل ها را از css قالب اصلی ارث بری کنید.

همچنین در صورتی که شما از فانکشن ها و تعاریف های بسیاری روی قالب خود استفاده میکنید نیز توصیه میگردد که حتما از قالب Child استفاده کنید تا بعدا مشکلات بیشتری نداشته باشید. هنگامی که فانکشن های شما روی قالب اصلی زیاد میباشد، برای بازدهی بیشتر وخوانایی کدها نیز استفاده از Child قالب بسیار توصیه شده است و استفاده از آنها یکی از اساسی ترین قدم های بهینه سازی وب سایت های وردپرسی میباشد.

برخی از مزایای قالب های Child در وردپرس

  • بروز رسانی های امنیتی و مهم

    همانطوری که میدانید بروز نگه داشتن قالب، پلاگین و خود وردپرس یکی از اساسی ترین موارد میباشد که میتواند امنیت سایت شما را تضمین و یا به راحتی آن را نابود کند. بنابراین همیشه نیاز دارید که قالب و پلاگین ها استفاده شده را روی خود وردپرس بروز شده استفاده کنید. اما هنگامی که شما یک قالب اصلی را بصورت اختصاصی تغییر میدهید، موضوعات و فانکشن هایی دلخواه جدید به آن اضافه میکنید و در کل شخصی سازی زیادی روی آن انجام میدهید، امکان بروز رسانی مستقیم آن وجود ندارد. همیشه شما این چالش را خواهید داشت که تغییرات و باگ های جدید چیست و چطور بروز رسانی انجام دهم که تغییرات انجام شده حذف نگردد. ولی هنگامی که شما از قالب Child استفاده میکنید، این مشکلات را ندارید و در واقع شما روی خود قالب مدنظر تغییرات و شخصی سازیی انجام نداده اید و نگرانی از این موضوع ندارید که با بروز رسانی قالب امکان از دست رفتن تغییرات شما وجود دارد.

  • امکان توسعه راحتتر و سریعتر

    قالب های Child با استفاده از هسته های قالب اصلی و قدرتمند پدر که ارث بری شده است راه اندازی میگردند. بنابراین توسعه آنها نیز بسیار سریعتر و راحتر میباشد و شما نیازی ندارید که از اول کد نویسی انجام دهید. این مورد باعث میگردد که وقت شما زیاد صرف کدنویسی از پایه نگردد و فقط قسمت های شخصی سازی به دلخواه در کمترین زمان توسعه داده شود.

  • امکان بازگشت به قبل

    هنگامی که شما از قالب Child استفاده میکنید بازگشت به حالت قبل نیز بسیار ساده میباشد. با توجه به اینکه روی خود قالب اصلی سایت خود تغییراتی انجام نداده اید، بنابراین در صورت خرابکاری و یا عدم دریافت نتیجه بهینه شما مشکلی در بازگشت به حالت قبلی سایت خود نخواهید داشت و فقط با انتخاب قالب پدر و اصلی به عنوان قالب پیش فرض میتوانید به راحتی تغییرات ایجاد شده بازگردانی کنید.

همانطوری که مشاهده فرمودید 3 دلیل بسیار عالی برای استفاده از قالب های Child وجود دارد که شما میتوانید استفاده از آن را به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارهای توسعه درنظر بگیرید. همچنین علاوه بر 3 مورد ذکر شده 1 مورد نیز مربوط به بهینه سازی قالب نیز میباشد، که شما در صورت نیاز به شخصی سازی کل قالب و یا قسمتی از سایت میتوانید از Child استفاده کنید که باعث لود بهینه سایت میگردد و حذف قسمت هایی که به آنها نیاز ندارید نیز باعث بهینه سازی سایت وردپرسی شما خواهد شد. اما در کنار همه این موارد استفاده از Child ایراداتی نیز خواهد داشت که در ادامه به آنها خواهید پرداخت. قبل از شروع به کار با مطالعه این ایرادات میتوانید تصمیم نهایی خود را راحتر بگیرید که از قالب Child استفاده کنید و یا قالب اصلی خود را از اول طراحی کنید.

معایب استفاده از Child قالب در وردپرس

  • نیاز زمان جهت مطالعه مستندات قالب فعلی

    همانطوری که در قسمت های قبل توضیح داده شد در استفاده از Child شما کل استایل ها و فانکنشن های قالب مدنظر را استفاده میکنید. اما هنگامی که ندانید در کدام قسمت کدام استایل به کار برده است شما عملا تغییرات زیادی روی قالب خود نمیتوانید اعمال کنید. پس لازم هست ابتدا بصورت کامل مستندات قالب مدنظر را مطالعه کنید و یاد بگیرید که استایل ها و فانکشن ها به چه صورتی استفاده شده است. همچنین در صورتی که مستنداتی نیز برای قالب وجود نداشته باشد شما مجبور هستید که کل قالب و استایلهای آن را بهمراه فانکشن ها بررسی کنید. این کار میتواند وقت زیادی از شما بگیرید و در صورتی که علاقه به توسعه بسیار سریع داشته باشید و هیچ اطلاعی از قالب اصلی نداشته باشید، عملا مزیت شماره یک استفاده از Child را از دست خواهید داد. مگر اینکه شروع به مستند کردن تمام قسمت های قالب کنید تا در توسعه های بعدی در کمترین زمان قادر باشید قالب Child خود را با تغییرات دلخواه آماده سازی کنید.

  • امکان عدم توسعه قالب

    در صورتی که شما از یک قالب پیش فرض رایگان و یا غیر رایگان برای ایجاد قالب های Child استفاده میکنید، احتمال این وجود دارد که قالب استفاده شده شما دیگر توسط توسعه دهنده اصلی آن پشتیبانی نگردد و کلا بروز رسانی روی آن انجام نگیرد. همانطوری که همیشه روی گزینه امنیت سایت های وردپرس تاکید میکنیم، عملا بدون آپدیت هیچ قالب ارزش استفاده ندارد. استفاده از آنها چیزی جز ریسک بزرگ برای کسب و کارها نمیتواند داشته باشد. بنابراین در صورتی که توسعه دهنده قالب مدنظر اقدام به بروز رسانی نکند، شما مجبور هستید کل زحمات خود  را کنار بگذارید و یا اینکه خود شما با مستندات موجود موارد امنیتی را نیز اضافه کنید و قالب خود را بروز رسانی کنید. این بروز رسانی ها شامل کشف باگ، بروز رسانی امنیتی، بروز رسانی کد های بهینه و … میباشد. که در اصل همانند این است که شما یک قالب را از ابتدا طراحی نموده اید و واقعا زمان و انرژی زیادی برای توسعه آن نیاز دارید. البته عملا تجربه ثابت کرده است که در این مواقع مجبور هستید کل زحمات خود را نادیده بگیرید و قالب دیگری استفاده کنید. البته انتخاب قالب پدر نیز در این امر بسیار مهم بوده و شما بایستی با دقت بسیار بالا قالبی را به عنوان قالب پدر در نظر بگیرید که پشتیبانی و توسعه آن توسط افراد بیشتری تایید شده باشد تا بدین ترتیب ریسک گزینه دوم معایب Child کمتر باشد.

  • عدم امکان استفاده از پشتیبانی(قالب های رایگان)

    هنگامی که شما از قالب های رایگان به عنوان قالب پدر سایت خود استفاده میکنید، امکان استفاده از پشتیبانی به مفهوم واقعی را ندارید و عملا بایستی سوالات خود را در انجمن ها و Community های موجود مطرح کنید و منتظر باشید که توسعه دهنده و یا کاربران استفاده کننده سوال و مشکل شما را بررسی و در صورت تمایل به آن پاسخ بدهند.

در نتیجه، در صورتی که شما میخواهید تصمیم خود را برای استفاده و یا عدم استفاده از قالب Child نهایی کنید، بایستی به این نکته توجه کنید که:

  • قالب پدر را با وسواس زیادی بایستی انتخاب کنید و اگر وقت آنرا ندارید بهتر است Child را فراموش کنید.
  • در صورتیکه زمان کافی برای مطالعه اولیه دارید میتوانید خیلی ساده Child را برای سایت های خود انتخاب کنید.
  • گزینه سوم برای نتیجه گیری، توصیه بنده به عنوان نویسنده مقاله میباشد! استفاده از Child را واقعا به مفهموم واقعی به کار ببرید. در غیر اینصورت استفاده از آن بسیار جذاب نمیباشد. استفاده از آن به مفهوم واقعی هنگامی رخ میدهد که شما قالب Child را برای شخصی سازی قالب خود برای قسمت دیگری از سایت خود استفاده کنید تا بهینه سازی نیز روی سایت و قالب شما انجام گرفته باشد.

جهت ایجاد قالب های Child ، شما نیاز دارید به برخی تکنیک ها و کدنویسی های اولیه آشنایی داشته باشید. برای مثال آشنایی باب Css  و HTML از پایه های اساسی استفاده از Child میباشد و در صورتی که شما آشنایی با این کدها ندارید، بهتر است ابتدا با مطالعه اندکی سطح آشنایی خود را مقداری بالاتر ببرید تا در ایجاد Child ها بیشتر نتیجه بگیرید.

قدم بعد در ایجاد Child، بهتر است که ابتدا چایلد های مدنظر را روی سیستم لوکال خود پیاده سازی کنید تا دردسرهای کمتری داشته باشید. برای این منظور میتوانید از نرم افزار های شبیه سازی آپاچی همانند Xamp, ampps و نرم افزار های مشابه استفاده کنید و یا اگر از ویندوز استفاده میکنید، میتوانید IIS و php را روی ویندوز خود بهمراه Mysql نصب کنید تا بتوانید پروژه سایت وردپرسی خود را روی لوکال اجرا و تغییرات لازم را انجام دهید.

در قدم بعدی شما باید وارد مسیر قالب های وردپرس شده و یک پوشه با نام دلخواه جهت قالب Child خود ایجاد کنید. برای این منظور باید وارد مسیر /wp-content/theme شوید و پوشه با اسم مدنظر را ایجاد کنید.

قدم بعدی ایجاد کد استایل میباشد که در آن شما باید کد استایل قالب مدنظر خود را نیز فراخوانی کنید. برای این منظور یک فایل css ایجاد و سپس کد زیر را در آن وارد کنید.

@import url("../twentythirteen/style.css");

در این کد بایستی style.css با نام فایل پیش فرض استایل قالب که معمولا به همین نام میباشد جایگزین کنید و همچنین twentythirteen را با پوشه قالب مدنظر جایگزین کنید.

تبریک! شما قالب Child خود را ایجاد کردید و تمامی استایل های قالب اصلی را نیز به ارث بردید. در قدم های بعدی شما نیاز دارید که در همین قالب style.css که ایجاد نموده اید تغییرات لازم را اعمال کنید. مثلا در صورتی که از فونت پیش فرض قصد استفاده ندارید میتوانید مقدار فونت را Override کنید و یا در صورتی که قصد جایگزینی تصاویر اصلی را دارید، میتوانید در همین فایل آنها را اعمال کنید.

در صورتی که شما قصد دارید فانکشن ها را نیز شخصی سازی کنید میتوانید یک فایل function.php نیز ایجاد کنید و دقیقا با شرایط ذکر شده، فایل اصلی را ارث بری کرده و کدهای php مدنظر خود را به function.php شخصی سازی شده اضافه کنید. به عنوان مثال با افزودن کدهای زیر شما میتوانید تصویر پیشفرض برای هدر سایت وردپرس خود که از قالب پیش فرض وردپرس به ارث برده است را تغییر دهید.

<?php

function wpbdemo_custom_header_setup() {



    add_theme_support( 'custom-header', array( 'default-image' => '%s/images/headers/circle-wpb.png' ) );



    register_default_headers( array(

        'caramel' => array(

            'url'           => '%2$s/images/headers/circle-wpb.png',

            'thumbnail_url' => '%2$s/images/headers/circle-wpb-thumbnail.png',

            'description'   => __( 'Caramel', 'Caramel header', 'twentythirteen' )

        ),

    ) );



}

add_action( 'after_setup_theme', 'wpbdemo_custom_header_setup' );

?>

با افزودن این کد شما قادر خواهید بود در تنظیمات نمایش قالب در admin وردپرس فایل های Header دلخواه را تنظیم کنید. البته این یک مثال خیلی ابتدایی برای آشنایی شما بود.

انتخاب آسان هاست و سرور مجازی